مثلث شوم (بازار، روحانیت و لمپن) از هم پاشیده است

مثلث شوم (بازار، روحانیت و لمپن) از هم پاشیده است-پویان. ش

بدست admin • ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ • دسته: نظرها

chomagh

جمهوری اسلامی از زمانی که توانست با سرکوب خونین انتهای دهه ۵۰ و ابتدای دهه ۶۰ بسیاری از نیرو های مترقی و آزادی خواه، با سوار شدن بر موج انقلاب مردم ایران بر ضد رژیم دیکتاتوری شاه خود را تحکیم کند، بر مبنای یک مثلث شوم مستقر شده است. اگر بخواهیم با ادبیات عامیانه این مثلث را توضیح دهیم، هیچ عبارتی بهتر از (زر، زور، تزویر ) نمی توانیم بیابیم.
جمهوری اسلامی بر مبنای قدرت “زر” ، که در دستان ” بازار سنتی” بود اغاز بهخ کار کرد. این نیور که به صورت تیپیکال به “حاجی بازرای ها” مشهور بودند . قدرت مالی خود را در راه استقرار مبانی جمهوری اسلامی گذاشت. موتلفه ی اسلامی و دار و دسته های مشابه ی آن را می توان نماینده سیاسی این جریان دانست. در کنار این قدرت “تزویر گری” روحانیت شیعه را باید در نظر داشت. خمینی و دیگر اطرافیان و یاران وی به عنوان بازوی ایدئولوژیک مثلث شوم جمهوری اسلامی رفتار می کردند. دراین میان یک مثلث درونی یعنی “هاشمی، خامنه ای و بهشتی” رهبری کننده بازوی ایدئولوژیک و ضلع “تزویر” مثلث شوم جمهوری اسلامی بودند.
در کنار این دو اما بازوی اصلی و نقش اصلی را “لمپن” ها بازی می کردند. لمپن هایی که در طول تاریخ معاصر ایران پیوند نا گسستنی با بازار سنتی و روحانیت داشتند. از زمان جنبش ملی شدن نفت تا جریانات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و در نهایت استقرار و تحکیم پایه های جمهوری اسلامی همه و همه مدیون وحشی گری این لمپن ها بود. این لمپن ها در زمان استقرار جمهوری اسلامی در قالب کمیته ها، سپاه و نهایت بسیج و آن کسانی که امروز ما به عنوان لباس شخصی می شناسیم ساماندهی شدند.
اما این مثلث شوم به همین شکل باقی نماند. عاقبت در ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ ضلع لمپن های سایق که امروز به یمن چنگ اندازی به کارتل ها و تراست های نفتی و تجارت با چین و روسیه و بعضا غرب، میلیاردر شدند و لقب سرداران سپاه میلیاردی را گرفته اند و هر کدام به لطف سهمیه های رزمندگان و بعضا مدارک آن چنانی “آکسفورد” شان یک پیشوند “دکتر” به ابتدای لقب های بی شمار ” پاسدار ، بسیجی و سرداری” شان بسته شده است.
این گروه لمپن ها دیگر خود را بی نیاز از بازار سنتی و روحانیت می بیند. همین الان می توان به راحتی مشاهده کرد که روحانیت بعد از ۳۰ سال دیگر هیچ قدرتی ندارد. این پاسداران و لمپن ها حتی برای مراجع تقلید اعظام شیعه “تره ” هم خورد نمی کنند. در کنار آن بازار سنتی از لحاظ مالی بسیار تضعیف شده است. آرام آرام در منجلاب ورشکستگی فرو می رود. از آن طرف قدرت سیاسی بازار در التماس های هر روزه موتلفه ی اسلامی به احمدی نژاد خلاصه شده است و دیگر هیچ تاثیر گذاری در فضای سیاسی ایران ندارد.
در این شرایط باید این واقعیت را پذیرف که حکومت کودتایی جمهوری اسلامی دیگر یک مثلث شوم نیست. اکنون یک خط مستقیم شده است. ضلع “لمپن” های سابق و ” دکتر پاسدار های میلیاردر” فعلی هم بازار سنتی و هم روحانیت را حذف کرده اند. در نتیجه نباید زیاد به امید روحانیت مثل خاتمی و هاشمی و اعتصاب بازاری ها نشست. چون آنان حتی قدرت مقابله و مبارزه برای نجات دادن خود از حذف شدن را ندارند چه برسد به کمک به جنبش پیشروی مردم.

برگرفته از خبرنامه ندا

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی