کوشنر، وزير خارجه فرانسه: "اعترافات" تحت فشار گرفته شده است، راديو فردا


دوشنبه 19 مرداد 1388
کوشنر، وزير خارجه فرانسه: "اعترافات" تحت فشار گرفته شده است، راديو فردا
وزير خارجه فرانسه روز دوشنبه در جديدترين واکنش اين کشور به محاکمه يک شهروند فرانسوی در دادگاه موسوم به «کودتای مخملی» اشاره کرد که «اعترافات» احتمالا «تحت فشار گرفته شده است».
برنار کوشنر در گفت‌وگو با نشريه فرانسوی‌زبان «لو پاريزين» ضمن آن که به جمع عده زيادی از مقامات ايرانی و خارجی منتقد دولت ايران پيوست و دادگاه بازداشتی‌های پس از انتخابات اخير در ايران را «نمايشی» و «مضحک» خواند اضافه کرد که سفارت فرانسه در تهران آماده بوده است که به معترضين به نتيجه انتخابات که از پليس ايران فراری بودند پناه بدهد.
آقای کوشنر گفت: «اگر معترضين تحت تعقيب پليس و فراری از نيروهای امنيتی به سفارت فرانسه پناه می‌آوردند، دستور اين بود که درها به روی‌شان باز کنند.»
وزير خارجه فرانسه در توضيح اين تصميم دولت اين کشور گفت: «اين حکم اتحاديه اروپا بود. اين در سنت دموکراتيک ماست.»
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، نازک افشار، کارمند سفارت فرانسه در تهران، روز شنبه در دادگاه گفت که اعضای اين سفارت دستور داشته‌اند به مردم در صورت برخورد پليس با آنها در مقابل سفارت پناه بدهند.
خانم افشار به گفته پسرش، آرش نعيميان، پنج‌شنبه شب در منزل خود در تهران دستگير شده و شنبه صبح، کمتر از ۴۸ ساعت بعد، برای «اعتراف» به دادگاه انتقال يافته است.
برنار کوشنر در گفت‌وگوی خود با «لو پاريزين» همچنين اشاره کرده است که کلوتيلد ريس، معلم فرانسوی که در اصفهان تدريس می‌کرده و در تهران دستگير شده، و خانم افشار از حق داشتن وکيل محروم شده و در نتيجه توانايی‌شان برای دفاع از خود «بسيار محدود» بوده است.
آقای کوشنر اين که «يک زن جوان فرانسوی ۲۳ ساله بتواند ميليون‌ها نفر را به اعتراض تحريک کند» جدی ندانست و گفت خانم ريس تنها دو بار در راه‌پيمايی شرکت کرده و «برداشت شخصی خود را در يک صفحه برای يک موسسه تحقيقاتی فرانسه نوشته است».
آقای کوشنر پيشتر نيز به تمسخر گفته بود که دولت فرانسه برای جاسوسی دختر جوان ۲۳ ساله نمی‌فرستد.
خانم ريس در حالی به اين جرائم بر نيمکت متهمان انتخاباتی نشانده شده است که در همان حال خبر اعتراض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری ايران که محمود احمدی‌نژاد پيروز آن اعلام شد در تمام تلويزيون‌ها و نشريات خبری دنيا پوشش داده می‌شد.
دولت‌های اروپا از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند نازک افشار و کلوتيلد رايس و حسين رسام، کارمند سفارت بريتانيا در تهران، را بلافاصله آزاد کنند.
در کيفرخواستی که در دومين جلسه دادگاه دسته‌جمعی مربوط به رويدادهای پس از انتخابات ايران خوانده شد، سه بار نام حسين رسام، کارمند ايرانی سفارت بريتانيا، که در اين دادگاه حضور داشت برده شد.
در متن کيفرخواست افزون بر زدن اتهام‌های مختلف به دولت بريتانيا مبنی بر دخالت اين کشور در امور داخلی ايران و تلاش برای راه‌اندازی «کودتای مخملی» با استناد به «اعترافات» حسين رسام آمده بود که «کليه ديپلمات‌های سفارت» بريتانيا در تجمعات اعتراضی پس از انتخابات شرکت کرده‌اند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی