کشف حقیقت: زندانیان شکنجه شده اند، گزارش نیویورک تایمز

کشف حقیقت: زندانیان شکنجه شده اند

گزارش نیویورک تایمز : روز شنبه یک مقام ارشد قضایی اعلام کرد که بعضی از بازداشت شدگان درجریان اعتراضات بعد از انتخابات در زندان های ایران شکنجه شده اند، این اولین باری است که یک مقام ارشد چنین چیزی را اعلام می کند.

در عین حال، دومین روز دادگاه اصلاح طلبان و معترضین به نتیجه انتخابات با بیش از ۱۰۰ متهم به براندازی نظام، برگزار شد. در میان متهمان یک محقق فرانسوی و کارمندان سفارت فرانسه و انگلستان نیز حضور داشتند که این موضوع با واکنش های خشمگین دولت انگلستان و فرانسه و اتحادیه اروپا، مواجه شد.

برگزاری دادگاه از سوی تندرو ها که بمنظور ترساندن و ساکت کردن مخالفان و ربط دادن اعتراضات به غرب صورت گرفته است، اظهارات دادستان کل کشور مبنی بر شکنجه زندانیان، نشان می دهد که اختلاف در میان دولت ادامه دارد.

قربانعلی دری نجف آبادی که در یک کنفرانس خبری حاضر شده بود، گفت: “اشتباهاتی صورت گرفته که منجر به حوادث دردناکی شده است که قابل دفاع نیست و کسانی که مرتکب این عمل شده اند، باید مجازات بشوند”.

او گفت: چنین اشتباهاتی شامل “حادثه کهریزک” هم می شود؛ که اشاره ای است به کشته شدن عده ای از بازداشت شدگان در این بازداشتگاه جنوب غربی تهران.

اظهارات وی بعد از گذشت هفته ها از انتشار گزارش هایی مبنی بر شکنجه بازداشت شدگان در این بازداشتگاه که در مرحله بین بازداشت و اتهام بودند صورت گرفته است و این زندانیان توسط بسیج و سپاه دستگیر شده بودند که تحت کنترل قوه قضائیه نیست.

این اظهارات در ایران تحریک آمیز است، زیرا یکی از دلایل مهم انقلاب ۱۹۷۹ که روحانیون تندرو را به حکومت رساند، شکنجه هایی بود که وی نسبت می دادند.

متهامان شکنجه، به دادگاه کشیده شده اند، این بازداشتگاه ماه گذشته و به دستور رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای، تعطیل شد.

آقای دری نجف آبادی،گفت که تیمش در ماه گذشته تلاش کردند وضعیت بازداشت شدگان را تغییر بدهند و به گزارش ایلنا، او مردم را ترغیب کرد تا شکایتشان را ارئه بدهند.

او گفت: “شاید در روزهای اول بعد انتخابات شکنجه هایی بکار رفته باشد، اما ما قصد داریم هر نوع شکایت و بی قانونی که انجام شده باشد، پیگیری کنیم”.

او گفت کمیته ویژه قوه قضائیه توصیه کرده است که سعید حجاریان آزاد بشود. خانواده آقای حجاریان گفته اند که او تحت شکنجه بوده است و آنها نگران وضعیت سلامتی او هستند. هفته گذشته، مقامات ایرانی گفتند که حجاریان به مکانی منتقل شده است که به پزشک دسترسی دارد.

آقای دری نجف آبادی همچنین گفت که در جریان تظاهرات بعداز انتخابات هرروز ۱۰۰ نفر بازداشت شده اند و تلاش می کنیم که هر روز عده ای را آزاد کنیم. امروز در حدود ۲۰۰ نفر در بازداشت هستند.

خانواده های بازداشت شدگان در جریان دادگاه دیروزدر مقابل دادگاه تجمع کردند زمانی که شروع به سر دادن شعار کردند، توسط پلیس ضد شورش به آنها حمله شد. زهرا میر یونسی، همسر یکی ازبازداشت شدگان و تعداد دیگری بازداشت شدند.

در داخل دادگاه، محقق فرانسوی و کارمند سفارت انگلستان که متهم به جاسوسی در برابر دادگاه تقاضای عفو کردندو گفتند که قصدشان این بود که سفارتخانه هایشان را در جریان اغتشاش های ایران بگذارند.

کلوتیلد ریس، که در دانشگاه اصفهان تدریس می کند گفت که درباره سیاستمداران و معترضین گزارش می نوشته و بعضی از این گزارش ها را در اختیار سفارت فرانسه می گذاشته است.

او گفت: “من متوجه اشتباهات خودم شده ام و از دادگاه و از مردم ایران عذر می خواهم و امیدوارم من را ببخشند”.

حسین رسام، تحلیلگر سیاسی سفارت انگلستان در تهران که ایرانی است در مورد اتهام جاسوسی از خودش دفاع کرد. او گفت که شغلش ایجاب می کند که درباره سیاست ایران اطلاعات حمع کند و آن رادر اختیار روسایش بگذارد. به گفته فارس نیوز او ابراز ندامت کرد و تقاضای عفو کرد و فرصتی خواست تا بتواند بتواند آسیبی که به دولت ایران زده است را جبران کند.

بعد وکیلش گفت که اقدامات آقای رسام جاسوسی نبوده است و بخشی از کارش در سفارت بوده است.

دادگاه روز شنبه شامل اعترافات چهره های اصلاح طلب شناخته شده بود که به گفته اعضای خانواده هایشان تحت شکنجه گرفته شده بود. اعترافات بخشیاز استراتژی است که در صدد آن است که ثابت کند که اعتراض علیه انتخاب مجدد آقای احمدی نژاد در روز ۱۲ ژوئن، از سوی قدرت های خارجی حمایت می شود.

دادگاه در حالی برگزار شد که دولت های فرانسه و انگلستان یک ماه بود که تلاش می کردند تا ایران دو کارمند سفارت و محقق فرانسوی را به دادگاه نکشاند.

وزیرامور خارجه انگلستان، دیوید میلیبند گفت که اقدام دولت ایران علیه حسین رسام ، کلوتیلد رایس و کارمند سفارت فرانسه در تهران فقط باعث بی اعتباری بیشتر رژیم ایران خواهد شد.

دولت فرانسه هم خواستار آزادی فوری خانم ریس و کارمند سفارت فرانسه، نازک افشار، شد و گفت که اتهام جاسوسی، اتهامی بی اساس است.

آقای میلیبند، گفت که دولت بریتانیا از طریق سفیر کشورش در ایران که با معاون وزارت امور خارجه ایران ملاقات کرده است و در انگلستان از طریق ملاقات یک مقام رسمی وزارت امور خارجه با سفیر ایران در انگلستان، ابراز نگرانی کرده است و خواستار این شده است که آقای رسام به دادگاه نرود.

یک مقام انگلیسی که نخواست نامش فاش بشود گفت که احضار آقای رسام به دادگاه در پی اظهارات آیت الله خامنه ای بوده است که انگلستان را هدف حمله خود قرار داده بود.

آقای خامنه ای در خطبه های نماز جمعه تهران گفت که انگلستان با سابقه طولانی اش در دخالت های استعمارگرایانه در ایران، در یک تلاش بین المللی قصد دخالت در نتیجه انتخابات را دارد.

در آخرین دادگاه که روز شنبه برگزار شد، یک متن کیفرخواست طولانی خوانده شد که در آن از یکفهرست بلند بالا از سازمان های غربی نام برده شده بود که منافعی در ایران دارند و این شامل رسانه ها، گروه های حقوق بشری و موسسات تحقیقاتی هم می شود.

در میان متهمان دو تحلیلگر سیاسی، احمد زید آبادی و بیژن خواجه پور در کنار گروهی که به گفته دولت ایران اعضای گروه های سلطنت طلب و گروه های تروریستی که گفته می شود قصد بمب گذاری داشتند، قرار داشتند.

محمدرضا علی زمانی که متهم است به اینکه قصد بمب گذاری در روز برگزاری انتخابات داشته است، اعتراف کرد که با گروهی از افراد خارجی در ارتباط داشته است. این افراد شامل یک مقام آمریکایی در کردستان عراق هم می شود که طبق گفته متهم به او پول و تلفن و لوازم دیگر داده است و نامش فرانک است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی