لغو مراسم بزرگ و باسابقه مذهبی در ایران به دلیل هراس از شکل گیری یزرگ اعتراضات

واشینگتن پست :
لغو مراسم بزرگ و باسابقه مذهبی در ایران به دلیل هراس از شکل گیری یزرگ اعتراضات

babylonsky.wordpress. : روزنامه واشینگتن پست طی گزارشی در شماره 7 سپتامبر خود به قلم توماس اردبرینک مینویسد :


مسئولین نظام و مقامات امنیتی به شکل بی سابقه ای مهم ترین مراسم مذهبی ، مانند آنچه هر ساله در ماه رمضان و در مقبره آیت الله خمینی بنیانگذار انقلاب ایران برگزار میشود را به دلیل ترس از شکلگیری بزرگتر اعتراضات و بهربرداری معترضین به نتایج انتخابات ، لغو کرده اند .

این گزارش اشاره دارد به اینکه این مراسم (مراسم احیاء) که هر ساله در این حرم برگزار میشود و از مدتها قبل مانند هر سال برنامه آن تدوین شده بوده ، که ناگاه سازمان مسئول برگزاری این مراسم ها در این مکان ( مقبره آیت الله خمینی ) ، لغو آن را اعلام کردند و دلیل آن را وجود برخی مشکلاتذکر کرده اند .

در این گزارش تاکید شده که این مراسم مذهبی مهم هر سال در مقبره آیت الله خمینی در جنوب تهران و به میزبانی نوه آیت الله خمینی برگزار میشده است .

در همین حال و همزمان مراسم سخنرانی و اجرای مراسم نماز توسط آیت الله خامنه ای به مانند هر سال که در آخرین روز ماه رمضان (عید فطر) انجام میشده است ، از یک مراسم بزرگ هر ساله و پر استقبال به مراسمی کوچک بدل شده است .( به نقل از روزنامه اعتماد)

و در درون شهر مذهبی قم ، بزرگترین مرکز تعلیمات دینی و مذهبی (حوزه علمیه ) ، با اخطاری ، از روحانیون مهمی که تا کنون از اعتراضات مسالمت آمیز حمایت کرده اند خواسته شده که به طور جدی از سخنرانی های تحریک آمیز در مراسم چهار شب خاص این ماه ( مراسم احیاء) خودداری کنند .

این گزارش میافزاید ، تدارک و برنامه ریزی کاملی از سوی سران اصلاحات که در انتخابات خرداد ماه ، نامزد انتخابات شده بودند ، برای این مراسم های مهم و هر ساله در نظر گرفته شده است .

در این مطلب به قرار حضور سید محمد خاتمی ، رئیس جمهور سابق و پشتیبان اصلی میر حسین موسوی و سخنرانی او در مراسم شبهای احیاء پرداخته شده و مینویسد : پیش بینی ها از حضور میلیونی معترضان و اصلاح طلبان و استقبال آنان از سخنرانی در مقبره آیت الله خمینی حکایت میکرد ، مراسمی که به دلایل نا معلومی لغو شده است .

در ادامه توماس اردبرینک میگوید : در روزهای اخیر مهدی کروبی و میر حسین موسوی به طور رسمی، طرفداران و معترضان را به حضوری گسترده در روزی که هر ساله به نشانه اعتراض به سیاست های اسرائیل و حمایت از فلسطینیان صورت میگیرد ، به نشانه اعتراض به حوادث اخیر شرکت کنند .

هماهنگی و میزبانی مراسم چهار شب مهم این ماه مذهبی (رمضان) ، بر عهده نوه آیت الله خمینی ، رو حانی جوان و سی وهفت ساله ایست که به پشتیبانی از میرحسین موسوی و محمد خاتمی پرداخته است .

در آخر این گزارش ، به حملات شدید لفظی و بی سابقه امامان جمعه و مساجد در روز های اخیر علیه شخص محمد خاتمی اشاره شده است و تهدید و تهمت فرمانده سپاه پاسداران که خواستار برخورد شدید و محاکمه سران اصلاحات یعنی خاتمی ، کروبی و مسوی شده است ،

حملات و تهمت هایی که پاسخ سخت محمد خاتمی را به همراه داشت ، پاسخی که در آن محمد خاتمی اینچنین میگوید :

ما در حال رویارویی و مبارزه با کسانی هستیم که به بهانه مبارزه با لیبرالیسم غربی ، برای تهدید و سرکوب مردم از راه روش فاشیستی بهره میبرند .

منبع : واشینگتن پست

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی