«8 صبح» افغانستان: کل اگر طبیب بودی سرِ خود دوانمودی!

آقاي مالكي! نسخه شفا بخش تان را به احمدي نژاد تجويز كنيد


آقاي مالكي! نسخه شفا بخش تان را به احمدي نژاد تجويز كنيد

مقام هاي جمهوري اسلامي ايران پس از سكوت معنادار و طولاني، سرانجام روز گذشته سكوت شان را شكستانده و در مورد انتخابات افغانستان به اظهار نظر پرداختند. فدا حسين مالكي، سفير ايران در كابل، در يك نشست خبري گفت كه بهترين گزينه براي اداره افغانستان تشكيل حكومت ايتلافي است. اين اظهارات در حالي مطرح مي شود كه سخنگوي وزارت خارجه ايران نيز براي نخستين بار از تخلف ها در انتخابات افغانستان سخن گفته است. مقام هاي ايراني درحالي اظهار نظر مي كنند كه هنوز نتايج نهايي انتخابات از سوي كميسيون مستقل انتخابات افغانستان اعلام نشده است. بر اساس آخرين نتايج اعلام شده، از مجموع 75 درصد آرا حامد كرزي 49 درصد و عبدالله عبدالله 32 درصد را به دست آورده اند.


اظهارات بي ربط و پيش از وقت:
به نظر مي رسد كه مقام هاي ايراني هنوز هم در فضاي دهه ي هفتاد به سر مي برند. در دهه هفتاد ايران، پاكستان، روسيه، هند و برخي كشورهاي عربي، عملا افغانستان را به جزيره ي جداگانه بدل كرده و هر يك الگوها و مدل هاي حكومتي خود را از آدرس هاي عوامل شان اعلام مي كردند. اكنون نيز به نظر مي رسد ايراني ها در صدد اند كه بار ديگر در نقش برتر و مداخله جويانه ظاهر شوند. ايران پس از انزواي 8 ساله براي نخستين بار است كه با اين صراحت در مورد ساختار حكومت افغانستان سخن مي گويد. ضعف حكومت افغانستان و ناتواني جامعه جهاني در تامين امنيت سبب شده تا بار ديگر كشورهاي منطقه در نقش قبلي شان ظاهر شوند.
جالب اين جا است كه سفير ايران بدون در نظر داشت آراي مردم و سرنوشت انتخابات، نسخه اي بهترين خود را براي افغانستان تجويز مي كند. اظهارات سفير ايران چند پيام روشن را به همراه دارد. نخست اين كه ايراني ها به آراي مردم و نتايج انتخابات باورمند نمي باشند. پيام دوم، نشان دادن حضور و جايگاه اين كشور در نقش يك كشور تاثير گذار و تصميم گيرنده در افغانستان است. سفير ايران در حالي اظهار نظر مي كند كه اين كشور نيز دهمين انتخابات رياست جمهوري خود را برگزار كرد. آقاي مالكي خوب است كه اين نسخه ي شفابخش را به آقاي احمدي نژاد تجويز مي كرد تا حداقل نخبگان، نويسندگان و تيوريسين هاي اين كشور در بند نبودند و از تجاوز سربازان گمنام به خواهران و برادران ايراني نيز جلوگيري مي شد. آقاي مالكي خوب است كه اين پيام را به رييس جمهور ايران متذكر مي شد كه به جاي به انزوا بردن چهره هاي كه آبروي نظام ايران مي باشند، آنان را در ساختار حكومت شريك كرده و حداقل 40 سفير و نماينده را به جرم اظهار نظر در مورد انتخابات از كار بركنار نمي كرد. كشوري كه مشروعيت انتخابات و نظام آن اكنون زير سوال است، چگونه مي تواند براي كشورهاي ديگر مدل تعيين و پيشنهاد نمايد. اكنون با توجه به اين كه ايران به نحوي با هر دو نامزد مطرح ارتباط نيك دارد، معلوم نيست كه اين پيام براي كدام يك خوشايند و براي كدام يك غير منتظره است. به هر حال ايراني ها هر چند در ظاهر سعي كردند كه تماشاگر آرام روند انتخابات افغانستان باشند، اما نهادهاي موثر اين كشور سعي كردند با سياست دو پهلو هر دو نامزد مطرح را راضي نگهدارند. براي نمونه برخي گروه هاي نزديك و متاثر از ايران در كنار كرزي بودند و برخي ديگر هم در كنار عبدالله. در داخل ايران نيز رسانه هاي جمعي اين كشور به نحوي عبدالله را بيشتر برجسته مي كرد. در همين حال مركز جهاني علوم اسلامي ايران امسال 2500 ملا از شيعه و سني را با پرداخت معاش هاي دالري براي تبليغ از حامد كرزي اعزام و استخدام كرده بود. حال بايد ديد كه اين اظهارات تا چه ميزاني براي نامزدان مطرح دلچسب مي باشد.

نشریه 8 صبح

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی