احضار 15 روزنامه‌نگار شاخص به وزارت اطلاعات

به دنبال ارسال نامه 330 روزنامهنگار به دادستان تهران، ماموران امنیتی بالغ بر 15 تن از چهرههای شاخص این جمع روزنامهنگاران را احضار و تهدید کردند و بیم آن میرود که این اتفاق در خصوص برخی دیگر از روزنامهنگاران نیز تکرار شود.

به گزارش موج سبز آزادی، یک روز پس از آنکه بیش از سیصد روزنامهنگار در اقدامی شجاعانه، دادستان جدید تهران را خطاب قرار دادند و از او خواستند که به رویههای غیر قانونی متداول در دادستانی دوره‌ی سعید مرتضوی پایان دهد و روزنامههای توقیف شده را رفع توقیف کند، بیش از پانزده نفر از افراد شاخص این فهرست توسط نیروهای امنیتی مورد تهدید قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، نکته‌ی عجیب اینجاست که این احضارها و تهدیدها توسط وزارت اطلاعات صورت گرفته است که پیش از این در مواردی با مرتضوی و تیم او اختلاف داشت و سعی میکرد برخی ظواهر قانونی را مراعات کند. اما به نظر میرسد تغییرات کودتاگونه‌ی صورت گرفته در این وزارتخانه، برخی از نیروهای تصفیه نشده‌ی آن را نیز به انفعال کشانده و بقیه را هم به ابزار دست کودتاچیان تبدیل کرده است.

گزارش «موج سبز آزادی» همچنین حاکی است، به روزنامهنگارانی که از سوی وزارت اطلاعات احضار شدهاند، اعلام شده که حق ندارند از کشور خارج شوند و نیز به برخی از آنها گفته شده که حتی حق خروج از تهران را نیز ندارند.

این روزنامهنگاران با اشاره‌ی به تجربه‌ی توقیف مکرر جراید و بازداشت پیاپی روزنامهنگاران، خطاب به دادستان جدید تهران نوشته بودند: «این تجربه تلخ، ما را بر آن داشته كه در ابتدای قبول مسوولیت جنابعالی بار دیگر بر انتظارات و مطالبات خود از دستگاه قضایی تاكید ورزیم. انتظار میرود در دوران تصدی جنابعالی، رویه جاری دادستانی تهران در ارتباط با رسانهها به شكلی اساسی تغییر كند و نگاهی كه رسانهها را عامل تهدید می داند جای خود را به نگاه فرصتساز به رسانهها و توام با پذیرش اطلاع رسانی آزاد دهد

حال به نظر میرسد برخی عوامل دولت کودتا در وزارت اطلاعات تلاش میکنند به اهالی مطبوعات نشان دهند که این انتظار، نابجاست و در بر همان پاشنه خواهد چرخید.

باید در یکی دو روز آینده، منتظر موضعگیری دادستان جدید تهران بود و دید که آیا او نیز همین نظر را دارد یا آنکه طبق وعده‌ی روز معارفهاش، قصد دارد از ابتدا با اعمال غیرقانونی ضابطان برخورد کند.

پیک ایران

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی