قدرت های جهانی با ایران گفت وگو می کنند


11/09/2009

An Iranian technician works at the Isfahan Uranium Conversion Facilities (UCF), 420 kms south of Tehran (File)

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد با وجود این که ایران گفته است حاضر نیست بر سر برنامه اتمی بحث برانگیزش مذاکره کند، اما کشورهای پنج به علاوه یک تصمیم گرفته اند درخواست تهران برای گفت وگو را بپذیرند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت بسته پیشنهادی ایران که چهارشنبه گذشته به قدرت های جهانی ارایه شد ناامید کننده است، ولی می تواند مبنایی برای گفت وگوی مستقیم با تهران باشد.

وی افزود عدم علاقه ایران به گفت وگو بر سر برنامه هسته ای اش نمی تواند دلیلی برای رد گفت وگو با آن کشور باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود در صورتی که گفت وگو با ایران آغاز شود آنگاه هدف ما آن خواهد بود که موضوع برنامه هسته ای را به میان بکشیم.

در همین حال، اتحادیه اروپا خواستار برگزاری یک دیدار فوری با ایران و مذاکره پیرامون برنامه هسته ای جنجال برانگیز تهران شده است.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گفت مقامات اتحادیه اروپا در مورد جدیدترین بسته پیشنهادی ایران با علی اصغر سلطانیه، مذاکره کننده ارشد برنامه هسته ای ایران تماس گرفته اند.

آقای سولانا در بیانیه خود اعلام کرده است اتحادیه اروپا مصمم است تا در کوتاه ترین زمان ممکن فرصتی برای مذاکرات فراهم شود.

وی تاکید کرده است اتحادیه اروپا به برقراری «مذاکرات پرمحتوا و ثمربخش» متعهد باقی خواهد ماند.

بسته پیشنهادی ایران که بین دیپلماتهای خارجی توزیع شده، خواهان برقراری مذاکرات «جامع» با غرب و پایان دادن به خصومت ها شده است. اما در این بسته پیشنهادی در مورد برنامه هسته ای ایران توضیحی داده نشده است.

ایران بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود پافشاری می کند اما ایالات متحده و متحدان غربی آن ایران را به تلاش برای ساخت سلاح اتمی متهم می کنند

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی