علت دفن جمعی اجساد گمنام، ساخت دستشویی بود

شب گذشته دوربین بخش خبری بیست و سی سیما ضمن نشان دادن برخی صفحات سایت نوروز، به بهشت‌زهرای تهران رفت و ضمن پخش تصاویر همین قبرها، به گفتگو با دانش‌پژوه، مدیر روابط عمومی بهشت‌زهرا(س) پرداخت.شب گذشته بخش خبری بیست و سی صداوسیما در گزارشی كه حدوداً یك ماه پس از اعلام خبر دفن جمعی حدود 40 جنازه بی‌نام و نشان پخش شد، ‌علت این اقدام را ساخت یك دستشویی در كنار قطعه 302 بهشت‌زهرا(س) اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار «آینده»، حدود یك ماه قبل سایت نوروز، ارگان جبهه مشاركت مدعی شده بود:

"در روزهای 21 و 24 تیرماه، جنازه هایی بدون نام و مشخصات و تحت تدابیر شدید امنیتی، به این قبرستان منتقل شده و با صدور اجباری جواز دفن برای آن ها در قطعه 302 بهشت زهرا به خاك سپرده شده است."
سایت رسمی حزب مشاركت همچنین افزوده بود، فهرست جوازهای دفن صادر شده روز 21 تیرماه در بهشت زهرای تهران دست‌كم 28 جواز بدون ذكر نام و نام خانوادگی صادر شده و همگی در قطعه 302 به خاك سپرده شده‌اند، در اقدامی مشابه روز 24 تیرماه نیز 16 جواز دفن بدون ذكر نام و نام خانوادگی صادر شده است. "

پس از برخی تكذیب‌ها،‌این سایت فیلم و تصاویری از قطه 302 نشان داد كه تابلوی آن‌ها نام ندارد و تاریخ دفن آن‌ها 21 و 24 تیر ماه است و در همین مقطع تغییر مدیر عامل بهشت‌زهرا(س) پذیرش خبر نوروز را فراهم كرد، اما بهشت‌زهرا(س) این خبر را تكذیب كرد و پس از آن برخی اعضای كمیته ویژه مجلس و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران هم با بیان اظهاراتی، قول پیگری در این زمینه و حتی نبش قبر در صورت لزوم را دادند.

شب گذشته دوربین بخش خبری بیست و سی سیما ضمن نشان

دادن برخی صفحات سایت نوروز – كه البته قطعاً باعث تبلیغ این سایت در میان مخاطبان رسانه ملی می‌شود – به بهشت‌زهرای تهران رفت و ضمن پخش تصاویر همین قبرها، به گفتگو با دانش‌پژوه، مدیر روابط عمومی بهشت‌زهرا(س) پرداخت.

وی با اشاره به این كه هر هفته 10 جنازه مجهول‌الهویه (شامل معتادان و تصادفی‌ها و كارتن خواب‌ها) برای دفن به بهشت‌زهرا منتقل می‌شوند، افزود: به دلیل ساخت دستشویی در كنار این قطعه، این اجساد از اول تیر دفن نشده‌اند و یك‌باره دفن شده‌اند.

وی پاسخ صریحی به این كه اجساد در سردخانه پزشكی قانونی یا بهشت‌زهرا(س) بوده‌اند، نداد و صرفاً گفت كه جنازه‌ها را برای ما نیاورده‌ بودند.

در این گزارش تصاویر تعدادی از قبور كه نام اموات بر تابلوی آن‌ها درج شده بود، هم پخش و گفته شد كه 27 تن از 42 جسد مجهول‌لهویه طی این مدت توسط خانواده شان شناسایی شده‌اند.

گفتنی است دانش‌پژوه 10 روز قبل در گفتگو با ایلنا ضمن سخنانی مشابه، اشاره‌ای به ساخت دستشویی در كنار قطعه 302 نكرده بود.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی