احضار و بازجویی از یک فعال حقوق زنان در اصفهان

تغییر برای برابری: هایده تابش از فعالین کمپین یک میلیون امضا در اصفهان که پیشتر ممنوع الخروج شده بود به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار شد.

تابش که چندین بار به صورت تلفنی احضار شده است در خصوص نحوه ی احضار خود و ممنوع الخروجی اش به تغییر برای برابری گفت: "اواخر اریبهشت ماه با من تماس گرفته و از من خواستند در ساعت و روز معینی به ستاد خبری مراجعه کنم. با توجه به این که این تلفن می توانست از طرف هر شخصی و با هر انگیزه ای باشد گفتم اگر موردی هست قانونی اقدام کنید تا من بدانم باید جوابگوی چه ارگان یا اشخاصی و در چه رابطه ای باشم. این تماس ها چندین بار تکرار شد و با تلفن منزل من هم تماس گرفته شد".

این فعال کمپین در خصوص ممنوع الخروجی اش گفت: "هفته اول تیر که برای تمدید پاسپورت به اداره گذرنامه رفتم از من خواستند که به دفتر ریاست جمهوری مراجعه کنم که در آنجا به من اطلاع دادند که ممنوع الخروج شده ام و باید از دادگاه انقلاب این مشکل را پیگیری کنم. بعد از مراجعه به دادگاه انقلاب به من گفتند که باید به ستاد خبری وزارت اطلاعات بروم. در تمام مراجعاتی که به همراه همسرم به نهادهای مختلف داشتم هیچ برگه ای مبنی بر احضار قانونی یا علت احضار یا ممنوع الخروجی ام ارائه نشد. پس از مدتی احضاریه ای که روی آن نوشته شده بود «بعد از رویت امضا شود» به منزلم آوردند که پسرم آن را امضا کرد و روی برگه تاریخ مراجعه نوشته شده بود اما برگه را به پسرم تحویل ندادند و او با اصرار تنها توانسته بود شماره پرونده و تاریخ تشکیل آن را از ماموران بگیرد که پس از این مرجله در زمان مقرر به همراه همسرم به ستاد رفتم".

تابش با تشریح روند بازجویی در ستاد خبری و محور سوالاتی که از او پرسیده شد گفت: " از زمان آشنایی با کمپین به خاطر علاقه ای که به کار در حوزه زنان داشتم و همچنین به خاطر اعتقادی که به عملی بودن اهداف کمپین دارم برای جمع آوری امضا فعالیت می کنم اما همین علاقه و فعالیتم محور سوالاتی بود که در بازجویی از من پرسیده شد. به طور کلی باز جویی در مورد محور فعالیت هایم در کمپین، سوال های عقیدتی، نظرم درباره حجاب وعقیده ام نسبت به قوانین چند همسری و صیغه، جلسات کمپین و شرکت کنندگان آن و... بود.ا لبته انها می گفتند بازجویی نیست و فقط یک گفتگوی دوستانه است اما در عین حال سوال و جواب کتبی بود.

موضوع جالب این بود که گاهی در خلال بازجویی تلاش می کردند که اتفاقات اخیر را به کمپین ارتباط دهند و در خصوص ارتباط اعضای کمپین با ستادهای انتخاباتی می پرسیدند. در خلال باز جویی ها تاکید داشتند که مشکلاتی قانونی که کمپین در مورد زنان مطرح می کند را قبول دارند وقایل به تغییر ان هستند ونظرشون این بود که فعالیت های کمپین باید با مجوز باشد

این عضو کمپین همچنین به نقل از بازجوی خود علت ممنوع الخروج شدنش را دعوت نامه ای از دانشگاهی در آفریقای جنوبی برای شرکت در دوره آموزشی توانمند سازی زنان عنوان کرد. وی گفت در صورت ارائه احضاریه قانونی و مکتوب از طرف دادگاه انقلاب برای پیگیری وضعیتم مراجعه می کنم.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی