مجلس ایران درباره ادعای 'دفن جمعی قربانیان تحقیق می کند'

پلیس در بهشت زهرا - 30 ژوئیه 2009

پس از کشته شدن شماری از معترضان پلیس در بهشت زهرا مراقب تجمعات بوده است

بنابه گزارش ها یک عضو کمیته ای در مجلس شورای اسلامی که مسئول بررسی حوادث پس از انتخابات است، می گوید این کمیته درحال تحقیق درباره ادعاهای دفن مخفیانه گروهی از معترضان است که در جریان خشونت های پس از انتخابات کشته شدند.

همزمان "پارلمان نیوز" پایگاه خبری اقلیت اصلاح طلب مجلس گزارش داده است که قرار بود بعد از ظهر سه شنبه گروهی از نمایندگان از محل یاد شده در گزارش ها دیدن کنند.

وبسایت "نوروز" وابسته به اصلاح طلبان هفته گذشته به نقل از یک کارمند بهشت زهرا، گورستان عمومی تهران، گزارش داد که اجساد 44 نفر از قربانیان خشونت های پس از انتخابات به طور شبانه و بدون نام و نشان در قطعه 302 این گورستان دفن شده است.

حمید رضا کاتوزیان، نماینده مجلس، که عضو کمیته تحقیق است به خبرگزاری رسمی ایرنا گفت: "مجلس درحال تحقیق درباره شایعه دفن دسته جمعی بازداشتی های پس از انتخابات است."

آقای کاتوزیان روز یکشنبه در واکنش اولیه به گزارش نوروز گفته بود: "هرکس مستندی درباره دفن دسته جمعی کشته شدگان پس از انتخابات در بهشت زهرا دارد، به مجلس ارائه دهد."

پس از آن بود که سایت نوروز وابسته به "حزب مشارکت ایران اسلامی" اقدام به انتشار ویدئویی کرد که ظاهرا تعدادی از قبرهای قطعه 302 را تنها با شماره جواز دفن و بدون نام شخص مدفون نشان می دهد.

اما نماینده تهران روز سه شنبه گفت که کمیته پارلمانی اکنون درحال بررسی ادعای دفن جمعی قربانیان است و با "مقام های مرتبط" که گزارش جامعی در این باره ارائه خواهند کرد تماس گرفته است.

به گزارش ایرنا وی گفت: "ما در حال حاضر نمی توانیم این گزارش را تایید یا رد کنیم و اگر لازم باشد از بهشت زهرا بازدید خواهیم کرد."

محمود رضاییان، رئیس سازمان بهشت زهرا که یک موسسه دولتی است، روز دوشنبه گزارش ها درباره دفن جمعی در آنجا را "شایعه" خواند و گفت: "هیچ جنازه ای را در روزهای اخیر بدون نام و مشخصات دفن نکردیم و هیچ اجباری برای جواز دفن نیز نداشته ایم."

اما سایت نوروز و مدیران آن اصرار می ورزند که شواهد آنها دال بر چنین واقعه ای در روز 21 و 24 تیر ماه گذشته است. این وبسایت همچنین از مردم تهران دعوت کرد برای "ادای احترام به شهدا" به قطعه 302 مراجعه کنند.

برخی گزارش های تایید نشده حاکی از آن است که آقای رضاییان، رئیس بهشت زهرا، روز سه شنبه از مقام خود برکنار شده است.

از سوی دیگر "پارلمان نیوز" گزارش داد که "برخی از نمایندگان اعلام کردند امروز بعداز ظهر - سه شنبه - از قطعات مطرح شده در بهشت زهرا بازدید خواهند کرد."

این پایگاه خبری به نقل از یکی از نمایندگان که از او نام نبرد نوشت: "غدغه ما از انتشار این اخبار این است که در صورت صحت دفن دستهجمعی و بدون نام و نشان، با انتشار این خبر مستندات پاکسازی شود."

بنابه این گزارش وی از نگرانی نمایندگان از آسفالت یا تخلیه قبرها خبر داد و افزود: "ما هنوز نسبت به اصل خبر شک داریم، اما نمیخواهیم اگر حتی یک درصد این خبر درست باشد مستندات از بین برود."

آمار دقیقی از تعداد قربانیان در جریان سرکوب اعتراضات خیابانی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد که محمود احمدی نژاد در آن برنده اعلام شد وجود ندارد.

آمار دولتی در این زمینه از 20 تا 30 نفر متفاوت است - که دولت می گوید شامل 9 بسیجی نیز می شود - اما مخالفان فهرستی 69 نفره از کشته ها به مجلس ارائه کرده اند.

به علاوه دیپلمات های غربی در تهران گفته اند که به تخمین آنها ممکن است "صدها نفر" در سراسر ایران کشته شده باشند.

بی بی سی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی