مجلس وارد ماجرای قطعه 302 بهشت زهرا شد: تابناک


روزنامه اعتماد در شماره امروز خود نوشت:


علي لاريجاني دستور پيگيري ماجراي دفن دسته جمعي تعدادي از بازداشت شدگان در قطعه 302 بهشت زهرا را صادر کرده است. گرچه در روزهاي گذشته انتشار برخي اخبار در مورد دفن تعدادي از شهروندان واکنش هايي را دربرداشت اما ديروز اين موضوع در مجلس رسميت يافت.

در صحن علني يکي از اعضاي کميسيون اصل 90 مجلس نطق کرد و در حالي که صداي وي از راديو مجلس در سراسر کشور پخش مي شد، به طور رسمي خواستار آن شد که به ماجراي دفن عده يي از کشته شدگان حوادث اخير در بهشت زهرا بدون اطلاع خانواده ها و درج نام بر سنگ قبر رسيدگي فوري شود. در راهروهاي مجلس هم حميدرضا کاتوزيان چهره شاخص اصولگرا که پيگير اتفاقات اخير بود، در برابر رسانه ها اعلام کرد اين ماجرا از طريق «افرادي که اين موضوع را مشاهده کردند» به آنها انعکاس يافته و با هماهنگي علي لاريجاني مقرر شده تعدادي از مجلسي ها براي بازديد به بهشت زهرا بروند.

چند ساعت پس از اين وعده کاتوزيان، تعدادي از نماينده هاي مجلس شايعاتي مبني بر اقدام براي آسفالت شدن قطعه 302 شنيده و به خاطر افزايش نيافتن ابهامات بعدازظهر ديروز راهي بهشت زهرا مي شوند.

همزمان اخباري مبني بر برکناري رضاييان مديرعامل بهشت زهرا از سوي محمدباقر قاليباف شنيده شد که به سرعت از سوي مشاوران شهردار تهران تاييد شد. قاليباف مديرعامل بهشت زهرا را به خاطر مصاحبه و اطلاعيه هاي متناوب برکنار کرده است و فاضل شهردار منطقه 5 جايگزين وي شده است تا به اين ترتيب شهردار تهران هم نخستين واکنش خود را نسبت به دفن دسته جمعي تعدادي از بازداشتي ها اعلام کند.

البته نماينده هايي که به بهشت زهرا رفته بودند و تعداد کامل قبرها را صورت جلسه کرده بودند، ارائه توضيحات بيشتر را به امروز موکول کردند. اين اخبار در حالي انتشار يافت که همزمان نماينده هايي که به ديدار کروبي رفته بودند هم خبر آوردند که کروبي چهار شاهد براي آزار جنسي دارد.

کاظم جلالي سخنگوي کميته ويژه مجلس خبر داده سخنان کروبي را به علي لاريجاني منتقل کرده اند و قرار است مجلسي ها به ديدار صادق لاريجاني رفته و از او ضمانت تامين امنيت اين افراد را بگيرند. به گفته جلالي، کروبي نگران تامين امنيت شاهدان آزار جنسي است.

اين نماينده عنوان کرده يکي از شاهدان کروبي، پسري بوده که حتي به مقامات قضايي و پزشکي قانوني هم مراجعه کرده اما رفتار خوبي با او نشده به همين دليل مهدي کروبي تا زماني که امنيت شاهدانش تضمين نشود، از ارائه آنها امتناع مي کند. اين اتفاقات و تحولات جديد در مجلس و تلاش آنها براي گشودن دو پرونده جديد در آستانه راي اعتماد به کابينه صورت مي گيرد و احتمال دارد پيگيري اين دو موضوع تحت الشعاع قرار بگيرد. اما ديروز فاضل موسوي عضو کميسيون اصل 90 در نطق ميان دستور روند اين ماجرا را با طرح آن در صحن علني تغيير داد و موسوي هشدار داد؛ «اگر شايعاتي که در مورد دفن عده يي از کشته شدگان مطرح شده مورد بررسي قرار نگيرد، براي مردم تبديل به يقين مي شود

وي خواستار آن شد که بررسي صحت و سقم خبر دفن دسته جمعي در دستور کار قرار بگيرد. در حالي که برخي افراد مانند فرهاد تجري سخنگوي کميسيون قضايي و حقوقي و يکي از اعضاي کميته ويژه تنها دقايقي پس از انتشار خبر دفن در بهشت زهرا در روز نخست تمام اين اخبار را تکذيب کرده بود و سبب اعتراض هايي مبني بر «تکذيب بدون بررسي» شده بود اما ديروز کاتوزيان گفت در مورد برخي اخبار مبني بر دفن دسته جمعي تعدادي از بازداشتي ها مقرر شده نماينده ها به بهشت زهرا بروند. به گفته کاتوزيان اخباري را هم از سايت ها دريافت کرده اند.

کاتوزيان مي گويد با «مسوولان مربوطه» در اين مسائل تماس گرفتيم و قرار است گزارش دقيق ماجرا را به مجلس بدهند. کاتوزيان گفته است منتظر هستند «کم و کيف اين ماجرا را به نمايندگان منتقل کنند». درحالي که اين سمت راهرو ماجراي بهشت زهرا مطرح بود، در ديگر سوي مجلس کاظم جلالي از چهار شاهد آزار جنسي اخبار جديدي را منتشر کرد. وي با اشاره به مذاکرات اين کميته با مهدي کروبي درباره موضوع آزار جنسي بازداشت شدگان گفت؛ بايد با سرعت به اين موضوعات رسيدگي شود. دبير کل حزب اعتماد ملي دغدغه هاي خود را نسبت به برخي مسائل ابراز داشت و کميته نيز متقابلاً گزارشي از کارهايي که تاکنون انجام داده، به وي ارائه کرد. وي افزود؛ در اين رابطه از آقاي کروبي پرسيده شد تاکنون چند نفر درباره اين موضوع به شما مراجعه کرده اند که ايشان گفت تاکنون چهار نفر از بازداشت شدگان که مورد آزار جنسي در بازداشتگاه ها قرار گرفتند، به وي مراجعه کردند.

در ادامه اين ديدار اعضاي کميته از آقاي کروبي پرسيدند آيا شما در مورد آزار جنسي بازداشت شدگاني که مورد آزار جنسي قرار گرفته اند به قطعيت رسيده ايد که ايشان تاکيد کرد هنوز درباره اين موضوع به قطعيت نرسيده و اين مطلب را در نامه يي که به آيت الله هاشمي رفسنجاني نوشته، درج کرده است.

جلالي گفته کروبي خواستار اين بود تا موضوعات مطرح شده پيگيري و بررسي شود تا صحت و سقم آن مشخص شود.

مخبر کميسيون امينت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينکه گلايه ما از آقاي کروبي اين بود که چرا اين نامه را به کميته ويژه بررسي وضعيت بازداشت شدگان يا مراجع قضايي ارائه نکرده اند، يادآور شد؛ نکته يي که آقاي کروبي در اين باره گفت، اين بود که اين افراد متاسفانه نمي توانند اعتماد لازم را داشته باشند و از امنيت خود نگراني دارند. آنها خطاب به آقاي کروبي اعلام کردند در اين زمينه و براي تامين امنيت اين افراد با علي لاريجاني رئيس مجلس و آيت الله صادق لاريجاني رئيس قوه قضائيه گفت وگوهاي لازم را صورت خواهند داد چون نهايتاً اراده نظام و رهبري اين است که اين گونه موضوعات پيگيري شده و با متخلفان برخورد شود و اگر چنين موضوعاتي فضاسازي عليه نظام است، اين موضوع هم مشخص شود. بر اين اساس گزارش ديدار اعضاي کميته ويژه مجلس با کروبي به علي لاريجاني رئيس مجلس ارائه شده و درصدد هستند با رئيس قوه قضائيه نيز ديداري داشته باشند و اين موضوع را مطرح کنند.

به گفته جلالي، مهدي کروبي اين افراد را به آنها معرفي نکرد و بعد از طي مقدمات قرار شد اين افراد به کميته ويژه معرفي شوند که اگر مامور و ماموراني در اين زمينه تخلفي کردند، بايد با جديت با آنان برخورد شود.

سيروس سازدار عضو فراکسيون خط امام(ره) هم گفت؛ «مردم ما به راحتي هتک حرمت به بزرگان اصلاحات را که جزء ذخيره انقلاب هستند، تحمل نخواهند کرد. اگر مردم تاکنون بي حرمتي به بزرگان اصلاحات را تحمل کرده اند، به خاطر نجابت و بزرگواري شان بوده استوي هشدار داد؛ «بيش از اين صبر مردم را لبريز نکنيد و بزرگان اصلاحات را که از ستون هاي انقلاب بوده اند مورد هجمه و هجوم قرار ندهيدنماينده مرند و جلفا در خصوص انتشار تصاويري از قبرهاي دسته جمعي و شماره جواز دفن هايي بدون اسم در بهشت زهرا که عنوان شده مربوط با کشته شدگان حوادث پس از انتخابات است، گفت؛ «عقل سليم حکم مي کند هر چيزي که در جامعه مطرح مي شود، بايد مورد تحقيق قرار گرفته و نتيجه آن چه مثبت و چه منفي در اختيار مردم قرار گيردبه گفته وي مشکل امروز جامعه ما که روز به روز بيشتر مي شود، عدم شفافيت مسائلي است که در جامعه مطرح مي شود و مسوولان هم پاسخگو و رفع کننده اين شبهات نيستند.

سازدار با بيان اينکه حوادث پس از انتخابات، نامه آقاي کروبي در مورد تجاوزات جنسي در بازداشتگاه ها و اخبار مربوط به دفن دسته جمعي کشته شدگان بايد مورد بررسي دقيق قرار گيرد، گفت؛ «افراد مستقل و بي طرف که جامعه آنها را قبول دارد، بايد در کميته هايي به بررسي و تحقيق پيرامون اين اخبار بپردازند و نتيجه را به صورت مستند به مردم ارائه دهندبه اعتقاد اين نماينده برخي نمي خواهند حقيقت ها آشکار شود و هدف اين دسته از افراد بي اعتمادي مردم به نظام است. سازدار نصيحت مي کند که؛ «حتي اگر برخي از اين اخبار صحت داشته باشد و تاييد آن به اطلاع مردم برسد، مردم ما بزرگوار هستند و اعتماد آنها به نظام بيشتر مي شودنماينده اقليت مي گويد؛ «يا بايد ادعا کنيم که جامعه ما جامعه معصومي است و هيچ مشکلي در آن پيش نمي آيد که قابل پذيرش نيست، يا بايد بگوييم مسوولان ما در هر رده معصوم هستند که اين گونه هم نيست، بنابراين اگر خداي ناکرده اين مسائل مطرح شده صحت دارد (که خيلي ها ادعا مي کنند صحت دارد) بهتر است شفاف سازي و اطلاع رساني شده و با خاطيان برخورد شود

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی