يانيه‌ي كانون نويسندگان ايران: افشاي تجاوزات جنسي پایبندی به آزادی بیان است


کانون نویسندگان ایران روز گذشته با انتشار بیانیه ای بازگو کردن شکنجه های زندانیان سیاسی بویژه افشا کردن تجاوزهای جنسی را نشانه شجاعت بازگو کنندکان و پایبندی به آزادی بیان دانست.

در این بیانه که روز سوم شهریور منتشر شد، ابتدا به حقوق زندانیان اشاره شده و آمده است: "بر اساس موازين مبتني بر حقوقِ بهرسمتشناختهشده‌‌‌ي انسان و حتي قانون اساسيِ حاكميت كنوني، ولو اين كه جرم فردي در دادگاه به اثبات رسيده باشد، مجازات آن فرد نافي حقوق انسانياش نيست. به بيان سادهتر، حتي مجرمان - چه رسد به متهمانرا نيز نبايد و نميتوان از حقوق انسانيشان محروم كرد. حال آن كهاگر نخواهيم در مورد رژيم پيشين سخن بگوييمحدود سي سال است كه ما در جامعه‌ي ايران شاهد آنايم كه حقوق زندانيان به طور كلي و زندانيان سياسي به طور خاص، حتي در جايگاه متهم يعني پيش از آن كه جرم آنان در دادگاه به اثبات برسد، به شديدترين نحو نقض ميشود."

بیانیه کانون سپس به اخباری که اخیرا در مورد رفتار با زندانیان منتشر شده اشاره کرده و تاکید می کند: "از جمله‌‌ي اين مواردِ‌ نقض آشكار حقوق و پايمال كردن حيثيت انسانها، تجاوزجنسي به دستگيرشدگان حوادث اخير است كه اكنون بهدرستي مورد بحث و گفتوگوي عموم مردم قرار گرفته است. البته تجاوز جنسي به زندانيان سياسي براي درهمشكستن و وادار كردن آنها به اعتراف عليه خود به هيچ وجه محدود به حوادث اخير نيست و گزارشهاي بسياري در مورد انجام اين عمل با زندانيان سياسي بهويژه زندانيان دهه‌ي شصت وجود دارد كه بيترديد بايد به همه‌ي آنها رسيدگي شود."

کانون نویسندگان ایران بازگو کردن تجاوزها را نشانه شجاعت زندانیان آزاد شده دانسته و می گوید: "ويژگيِ اين شكل از هتك حرمت انسان كه دست بازجويان شكنجهگر را در انجام آن باز ميگذارد اين است كه فرد قرباني از بيان آنچه بر او رفتهاست شرم دارد. در واقع، شكنجهگراني كه مرتكب اين عمل ننگين و ضدانساني ميشوند با تكيه بر همين كتمان واقعيت توسط قرباني است كه از آن به عنوان حربهاي براي به تسليم كشاندن زنداني استفاده ميكنند. اما خوشبختانه اكنون مردم ميبينند كه افرادي كه مورد تجاوز جنسي قرار گرفتهاند آن را با شجاعت اخلاقي نزد افكار عمومي افشا ميكنند و از اين كار هيچ ابايي ندارند، كه امري است ستودني و در راستاي معرفي و مجازات آمران و عاملان اين گونه نقض حقوق و حيثيت انسان."

بیانیه كانون نويسندگان ايران همچنین اظهار داشته است که این کانون، كه پيش از اين خواستار مجازات تمامي مسببان كشتارها و پايمالشدن حقوق انسانها در هر رده و مقامي شده است، از اين حركت دستگيرشدگان، بهويژه جوانانِ قرباني تجاوز، استقبال ميكند. کانون خطاب به قربانیان اعلام کرده كه بيان واقعيتِ اين تجاوز براي مردم "نهتنها كوچكترين خدشهاي به شخصيت آنان وارد نميسازد بلكه كمك ميكند كه جامعه از اين گونه غدههاي چركين پاك شود. اين جوانان بايد بدانند كه در قلب تكتكِ انسانهاي شريف و آزاده قرار دارند و جامعه به گرمي آنان را در آغوش خود جاي خواهد داد و گل نثارشان خواهد كرد". کانون بیانیه خود را با این جمله به پایان برده است که: "افشاي تجاوزهاي جنسي مصداق بارز پايبندي به آزادي بيان است."

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی