مستندات جديد نوروز در خصوص دفن بدون نام و نشان شهروندان، در قطعه 302 بهشت زهرای تهران


نوروز: در پی انتشار خبر تدفين مخفيانه دهها نفر از شهروندان، در قطعه 302 بهشت زهرای تهران توسط پايگاه نوروز، برخی از نمايندگان مجلس نسبت به آن واکنش نشان دادند. در روز 31 مرداد ماه و پس از انتشار خبر اوليه دفن بی نام و شهدا، مجيد نصيرپور عضو کميسيون اجتماعی مجلس در واکنش به اين خبر نوروز گفته بود که مجلس مسئله دفن دسته جمعی کشته شدگان را پيگيری می کند.

اين مسئله برای ما بسيار مايه اميد شد که يک نماينده اعلام کرده که مسئله بررسی می شود اما با کمال تعجب در همان روز فرهاد تجری عضو کميسيون امنيت ملی و کميته پيگيری وقايع بازداشتگاهها و بازداشت شده ها اعلام کرد که اين خبر صد در صد دروغ است.


تکذيب آقای تجری در حالی صورت گرفت که تنها ساعاتی از انتشار اين خبر توسط نوروز گذشته بود و ايشان می توانستند حداقل برای اطمينان از خبر نوروز قدم رنجه کرده و نگاهی به قطعه ای که مورد مدعايمان بود بکنند و بعد تکذيب کنند اما بدون هيچ تحقيقی اعلام کردند که اين خبر دروغ است و همه مسايل در بازداشت گاهها شفاف بوده و ابهامی وجود ندارد و بدون توجه به اينکه حتی رهبری نيز بر وجود شرايط غير استاندارد در حداقل يک بازداشتگاه اذعان داشته اند و دستور پيگيری داده اند، با اينحا اين نماينده به جای دفاع از حقوق کشته شدگان از حقوق عاملان دفاع ميکنند.

در همين راستا آقای کاتوزيان ديگر نماينده اصولگرای اين کميته در مصاحبه ضمن دروغ خواندن اين خبر درخواست کرد تا مستندات خبر به ايشان و يا مجلس ارائه شود.

از انجا که اين نمايندگان نمی توانستند امنيت خبرنگاران نوروز را تامين نمايند لذا سايت نوروز بر آن شد سندی ديگر از اين خبر را منتشر نمايد.

و با آنکه در گزارش اول يا اميد اينکه مسئولين پی گيری کنند خبر را به صورت مختصر منتشر کرديم اما پس از اين تکذيب ها برای اثبات مدعايمان اقدام به انتشار شماره جوازهای دفن نموديم تا مشخص شود بدون سند خبر را اعلام نکرده ايم، و از طرفی هم مسئولين را برای تحقيق در اين مورد مجاب کنيم.

اما در عين ناباوری مدير عامل سازمان بهشت زهرا، در گفتگو با خبرنگاران با جملاتی حيرت آور، دفن هر گونه اجساد به صورت غيرقانونی ، پنهانی و شبانه در اين مکان را تکذيب کرد و همينطور وجود قبرهای دسته جمعی را نيز تکذيب نمود.

اين در حالی است که در خبر منتشره در سايت نوروز هيچ اشاره ای به قبرهای دسته جمعی و يا دفن شبانه اجساد و همينطور فشار برای صدور جواز دفن اجباری به مسئولين بهشت زهرا نشده بود و البته اخبار ما حاکی از فشار شديد برخی از نهادها برای صدور جواز دفن بوده است که به دليل عدم اطمينان از نبع خبر از انتشار آن خودداری کرده بوديم.

متن کامل خبر اول نوروز را اينجا بخوانيد.

متن کامل خبر دوم نوروز را اينجا بخوانيد.

آقای محمود رضاييان، مدير عامل سازمان بهشت زهرا تهران در گفتگويی با خبرنگار مهر می گويد:" هيچ جنازه ای را در روزهای اخير بدون نام و مشخصات دفن نکرديم"

در نهايت جمع بندی اعضای تحريريه سايت نوروز به اين نقطه رسيد که با توجه به اينکه خانواده های زيادی در روزهای پس از انتخابات همچنان در انتظار بازگشت عزيزانشان هستند و از محل آنها اطلاعی ندارند و هر روز بين زندان اوين و دادگاه انقلاب سعی صفا و مروه می کنند و برای استيفای حقوق کشته شدگان بهترين راه حل انتشار جزئياتی از اين واقعه است و ما با پذيرفتن تمامی هزينه های مترتب بر انتشار اين گزارش چند ثانيه از فيلم ها و تصاوير در اختيارش از اين حادثه را منتشر می نمائيم. در اين تصاوير به وضوح دهها قبری که هيچ نام و نشانی بجز شماره دفن در آنها وجود ندارد ديده می شود.

و اميدواريم مسئولين امر بجای توجيه و تکذيب، به بررسی و استيفای حقوق جانباختگان و قربانيان اين حوادث بپردازند، تا مجبور نباشيم مستندات ديگری را از اين موضوع منتشر نمائيم.

در پايان مسئولين سايت نوروز آمادگی دارند به شرط تضمين امنيت برای خبرنگاران درگير اين موضوع در هر کميته حقيقت يابی حاضر شده و ديگر مدارک و مستندات خود را ارائه دهد.


4 شهریور 1388 19:23
Balatarin مطلب را به بالاترين بفرستيد

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی