اعتراض شدید آرژانتین به وزیر دفاع پیشنهادی احمدی نژاد


وزارت امور خارجه آرژانتین با صدور بیانیه ای عصبانیت خود را از معرفی احمد وحیدی، که به اتهام شرکت در بمبگذاری مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس پایتخت این کشور تحت تعقیب پلیس بین المللی است، به عنوان وزیر دفاع دولت جدید محمود احمدی نژاد اعلام کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه آرژانتین آمده است که این انتخاب آقای احمدی نژاد، "توهین آشکاری است به آرژانتین و قربانیان آن حادثه تروریستی."

چند تن از مقامات ایرانی از جمله علی فلاحیان، وزیر اطلاعات سابق، علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه سابق و محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، به دخالت در بمب گذاری مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس، موسوم به انفجار ساختمان آمیا، در سال 1994 متهم هستند.

آلبرتو نیسمان، دادستان آرژانتینی که تحقیق درباره حادثه انفجار بوئنوس آیرس را بر عهده داشته است می گوید آقای وحیدی، که در آن زمان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بوده، در طراحی و اجرای این عملیات دست داشته است.

پلسی بین الملل، اینترپل، نیز در سال 2007 برای بازداشت آقای وحیدی، اعلان قرمز صادر کرد. این سازمان با صدور اعلان قرمز به 187 کشور عضو خود درباره صدور حکم بازداشت متهمان اطلاع رسانی می کند.

پلیس بین الملل برای شش تن از مظنونان این حادثه "اعلان قرمز" صادر کرده است که پنج تن از آنها مقام های سابق و فعلی ایران هستند و نفر ششم عماد مغنیه از فرماندهان ارشد سابق حزب الله لبنان بود که در انفجاری کشته شد.

"اعلان قرمز" اینترپل به معنی تقاضای صدور حکم بازداشت متهمان مورد نظر به وسیله دستگاه های قضایی کشورهای ذیربط است و وظیفه پلیس بین المللی کمک به بازداشت آنهاست.

این اعلان به معنی صدور حکم تعقیب بین المللی این متهمان نیست.

آرژانتین ایران را به طراحی این حمله متهم می کند و خواستار دستگیری مقامات بلندپایه ایران است.

هشتاد و پنج تن در انفجار آمیا کشته شدند.

در بیانیه وزارت خارجه آرژانتین همچنین آمده است که این انتخاب "باعث نگرانی شدید شده و دولت آرژانتین آن را به شدیدترین نحو ممکن محکوم می کند."

سازمان یهودیان آرژانتین نیز روز جمعه پیشنهاد آقای وحیدی به عنوان وزیر جدید دفاع را شدیدا محکوم کرده بود.

ایران بارها هرگونه دخالت در این ماجرا را تکذیب کرده و تصمیم پلیس بین الملل را ناشی از فشار اسرائیل و آمریکا دانسته است.

BBC

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی