انتخاب سه وزير زن در كابينه دهم از كجا به فكر احمدی‌نژاد خطور كرد؟


احمدي نژاد در آستانه تشكيل كابينه دهم ابتكار جالبي به خرج داد تا او را در صف پيشتازان ارتقاء حقوق زنان در بدنه حاكميت معرفي كند كه البته اين اقدام او تناقضات بسيار زيادي با عملكردش در كابينه نهم دارد.

وقتي رييس دولت نهم در برنامه زنده تلوزيوني نام دو زن را به عنوان وزير پيشنهادي اعلام كرد و از حضور زن سوم هم در اين كابينه خبر داد، واكنش هاي متفاوتي در بين مردم و مسوولين ايجاد كرد كه برخي آن را اقدامي نمايشي فريبكارانه براي جلب حمايت مردم بويژه زنان و برخي نيز آن را قدم مثبت احمدي نژاد در راستاي توجه به جايگاه زنان و حتي ورود زنان به عرصه هاي بالاي مديريتي عنوان كردند اما نفس عمل احمدي نژاد چيست و اساسا حقيقت رييس دولت دهم چيست؟

اينكه احمدي نژاد در انتخاب وزراي زن كاري را كرد كه بعد از انقلاب هيچ يك از روساي دولت به اين اقدام مبادرت نورزيدند به خودي خود حركت احمدي نژاد را يك اقدام پيشروانه تبديل مي كند. اما عملكرد محمود احمدي نژاد در سالهاي دولت نهم چيزي ديگري مي گويد. اتفاقات بسيار مهمي در دولت نهم در ارتباط با محدود كردن زنان صورت گرفت كه داد بسياري از فعالان حقوق زنان را در آورد و آنها را به زحمت انداختروح كلي اين اتفاقات عملا به حاشيه كشاندن زنان از بطن جامعه به كنج خانه بوده است. اين را وقتي مي توان دريافت كه مروري بر مصائبي كه اين زنان در طي چهار سال متحمل شده اند داشته باشيم. اين فقط بخشي از دشواريهايي است كه در اين سالها بر زنان ايران گذشته است.

كاهش ساعات كار زنان

كاهش ساعات كار زنان در ادارات دولتي لايحه اي بود كه توسط مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري در آغازين ماههاي رياست جمهوري احمدي نژاد تنظيم شد كه در ابتدا به صورت كاهش ساعت كار از 16 تا 14 بود كه به مرور زمان به دليبل مشكلات ايجاد شده در كارهايس اجرايي ادارات دولتي ، به مرخصي اضافه بر سازمان زنان در ماه تقليل يافتع. اين لايحه عملا به دليل غير اجرايي بودن آن مسكوت ماند.

طرح بومي گزيني براي خانه نشين كردن دختران

طرح بومي گزيني طرحي بود كه محمد مهدي زاهدي وزير علوم دولت نهم بر اجراي آن با هدف افزایش شاخص قبولی دانش آموزان بومی استانها تأکید كرده بود .بر اساس این طرح 80 درصد ظرفیت رشته هایی که در تمام دانشگاه های کشور وجود دارد به بومیان همان استان و 20 درصد به انتخاب آزاد اختصاص داده شده است اما در صورتیکه رشته مورد نظر در بعضی استانها وجود نداشته باشد طرح بومی گزینی به صورت ناحیه ای اجرا می شود که در این جهت تمام کشور به 9 ناحیه تبدیل شده است و استانهای همجوار به عنوان سهمیه 80 درصد بومی در نظر گرفته می شوند.

اين طرح عملا امكان ورود دختران بويژه متولدين غير از پايتخت را براي ورود به دانشگاهها خوب كشور و بر اساس انتخاب دلخواه خود محال كرده است اما وزير علوم علي رغم مخالفت فعالان حقوق زنان در كنكور 87 طرح بومي گزيني را عملي كرد. هنوز تب اعتراض دانشجویان به بومی گزینی در کنکور سال 87 فرو ننشسته که اعضای کمیسیون آموزش مجلس از طرح الزام دانشگاه ها به پذیرش بومی دانشجویان دختر برای آزمون سراسری 88 خبر دادند. شیرزاده عبداللهی کارشناس مسائل آموزش وپرورش معتقد است بومی گزینی دم دست ترین و سطحی ترین راه حل برای حل مشکل ظرفیت خوابگاه ها و دوری دانشجویان از خانواده است بومی گزینی باب طبع محافظه کارانی است که از جابه جایی دانشجویان در پهنه کشور می هراسند.

لايحه حمايت خانواده و حمايت از تعدد زوجات

لايحه حمايت خانواده که از طرف دولت براي بررسي و تصويب به مجلس فرستاده شده، يکي از خبرسازترين اتفاقات حوزه زنان در سالهاي اخير بوده است. مخالفان اين لايحه را طيف وسيعي از فعالان جنبش زنان، حقوقدانان زن و روزنامه نگاران گرفته تا نمايندگان مجلس و زنان احزاب اصلاح طلب و اصولگر تشکيل مي دهند. آنها اين لايجه را تجويز و تشويق ازدواج مجدد مردان مي دانند و عقب گردي نسبت به قانون حمايت خانواده سال 1353 که گرچه چند همسري را از بين نبرده بود اما آن را به دو همسر و آن هم با اجازه همسر اول يا شرايطي بسيار سخت محدود کرده بود. موافقان لايحه نيز در دولت هستند يا در قوه قضاييه و آن را نظم و نسقي مي دانند براي وضعيت بي نظم و مغشوش قوانين خانواده به خصوص در حوزه تعدد زوجات.

ماده 23 اين لايحه مي گويد: اختيار همسر دائم بعدي، منوط به اجازه دادگاه پس از احراز توانايي مالي مرد و تعهد اجراء عدالت بين همسران مي باشد.

تبصره- در صورت تعدد ازدواج چنانچه مهريه حال باشد و همسر اول آن را مطالبه نمايد، اجازه ثبت، ازدواج مجدد منوط به پرداخت مهريه زن اول است.

اين ماده، تسهيل کننده تعدد زوجات به خصوص براي مردان ثرونمند است و به مردان اين امکان را مي دهد که بدون اينکه کسب رضايت همسر اول لازم باشد، تنها به شرط اينکه تمکن مالي داشته باشند و تعهدي بدهند که عدالت را بين همسران خود (هر چند تا که باشند!) اجرا خواهند کرد، ازدواج مجدد کنند؛ بدون اينکه ضمانت اجرايي براي عدم اجراي عدالت باشد يا خواست زن اول به حساب آمده باشد. در خوشبينانه ترين حالت اگر او اصلا خبردار شود که قرار است دادگاهي که قضات آن سه مرد يا دو مرد و يک زن خواهند بود، قرار است اجازه تجديد فراش به شوهرشان بدهد، مهريه خود را، که البته هميشه مي توانسته مطالبه کند، مطالبه کند! و يا اگر شرطي در عقدنامه اش باشد که در صورت ازدواج مجدد مرد بدون اجازه او، حق طلاق داشته باشد، طلاق بگيرد! همين و تمام! نه از خانه و کاشانه چيزي باقي مي ماند و نه از خانواده اي که قانون ادعاي حمايت از آن را دارد!

اما سر انجام با سرسختي فعالان زن اين لايحه بدون ماده 23 و 25 در شور اول به نصویب رسید.

طرح امنيت اجتماعي و گشت ارشاد

شايد يكي از سخت ترين دوره تاريخي زنان ايران دوران اجراي طرح امنيت اجتماعي بود كه نيروي انتظامي با استقرار ون هاي حامل نيروهاي گشت ارشاد اقدام به برخورد مستقيم با آنچه كه به آن بد حجابي مي گفتند نمود. دوران سختي بود كه نوع پوشش زنان به آنها ديكته مي شد و زنان در پوشش مجبور بودند از لباس هاي بلند و تيره استفاده كنند. در حالي كه نيروي انتظامي اين طرح را با سر و صداي فراوان و به صورت هماهنگ در شهرهاي ايران بويژه پايتخت آغاز كرد ، بسياري از زنان چه در مجلس و چه آنهايي كه در لايه هاي فرهنگ كشور خدمت مي كردند به اين طرح انتقاد كردند.

بر اساس اين گزارش، سالهاي دولت نهم احمدي نژاد را مي توان نوعي سالهاي سختي و فشار بر زنان تلقي مي شود كه همه انرژي زنان را صرف مبارزه براي كسب حداقل حقوق زنان كه در بسياري از كشورهاي دنيا از جمله بديهي ترين و ابتدايي ترين حق زنان است ، نمود.

نقطه عطف يا تاسي؟

انتخاب 3 وزير زن گرچه نمي تواند آنچه كه در اين 4 سال بر زنان گذشته را از حافظه تاريخي آنان پاك كند اما بسياري آن را نقطه عطفي در تاريخ انقلاب ايران مي دانند.

روزنامه گاردین بریتانیا با چاپ گزارشی به تاثیرات حضور دکتر زهرا رهنورد همسر میر حسین موسوی در کمپین تبلیغاتی میر حسین موسوی پرداخته است .

به گزارش عصر ایران در این مطلب آمده است : " در تاریخ 30 ساله جمهوری اسلامی هیچ گاه سابقه نداشته است که همسر یک رجل سیاسی این قدر به کمپین تبلیغاتی همسرش کمک کرده باشد و دارای نقش سیاسی باشد تا جایی که بسیاری در ایران خانم رهنورد را با میشل اوباما بانوی اول آمریکا مقایسه می کنند.

گاردین می نویسد : " تاثیراتی که رهنورد بر عرصه سیاسی ایران بر جای گذارد آن قدر بود که محمود احمدی نژاد رییس دولت دهم را وادارد تا علی رغم مخالفت طرفداران متعصبش ، 3 زن را به کابینه خود وارد کند . در واقع احمدی نژاد که در جریان رقابت های انتخاباتی هیچ سخنی از به کار گرفتن وزیر زن به میان نیاورده بود ، ایده دو رقیب انتخاباتی اش مهدی کروبی و محسن رضایی را که وعده معرفی وزرای زن را در کابینه شان داده بودند ، " کپی برداری " کرده است .

آسیه امینی فعال حقوق زنان درباره معرفی وزرای زن از سوی احمدی نژاد گفت : " این اقدام احمدی نژاد نتیجه فشارهای مستمر جنبش زنان به نظام حکومتی ایران است " .

http://www.meydaan.com/Showarticle.aspx?arid=898

نوشته شده در پنجشنبه 29 مرداد1388ساعت 20:3 توسط arman| آرشيو نظرات |


برگرفته از : کبک آگاه با آدرس
http://www.kabk22.blogfa.com

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی