ويژه خبرگزاری آريا/سروش مدعي شد: نظريه ولايت فقيه يک نظريه غير اخلاقي است!



خبرگزاري آريا- دکتر سروش در تاريخ 28 مرداد در دانشگاه استکهلم سخنراني کرد و مدعي شد: نظريه ولايت فقيه يک نظريه غير اخلاقي است.
به گزارش سرويس اخبار ويژه آريا؛ سروش در اين سخنراني اظهار داشت: همه شما مثال ماکس وبر را به ياد داريد که ميگفت که "راي دادن، انداختن برگهاي در صندوقي نيست" هزار جور صندوق ميشود درست کرد و در آن برگه انداخت؛ اينکه راي دادن نيست. بلکه يک رشته مفاهيم کلان لازم داريم که وقتي که آنها بودند در يک جامعهاي، آنگاه انداختن برگه کاغذي در صندوقي، معناي آن راي دادن ميشود و بعد بر آن آثار عظيمي مترتب ميشود. کسي پايين ميآيد، کسي بالا ميرود، سياستهايي عوض ميشود، اما نفس اينکه شما يک برگه کاغذي را در يک صندوقي بيندازيد، هيچ معناي ويژهاي ندارد، بلکه يک بازي عبث است.
من به ياد دارم که يک وقتي با يک دوستي صحبت ميکرديم و ميگفت که حرف زدن کافي نيست و بايد عمل کرد و ... گفتيم دوست گرامي، تند نرو، بله همه موافقيم که بايد عمل کرد. ولي عمل بايد يک جسدي باشد که يک جاني در اوست؛ و الا صرف عمل و ظاهر فيزيکي او مطلوبيتي ندارد. گفتم اتفاقا چون ما درباره يک سري از مسائل حرف به اندازه کافي نزديم، گفت‌و‌گو به اندازه کافي نکرديم، معاني را روشن نکرديم، از آنجاست که داريم زيان ميبينيم. اگر آنها را روشن بکنيم، جلوي پارهاي از زيانها گرفته ميشود، جلوي پارهاي از هدر رفتن انرژيها گرفته ميشود، کارها معنيدار ميشوند، هدفدار ميشوند، هرچيزي در جاي خودش مينشيند.
وي در بخش ديگري گفت: ببينيد در جامعه ما چه اتفاقي افتاده است.انقلابي صورت گرفت که به نظر بنده انقلاب حقي بود. به هر حال "آتشي بود در اين خانه که کاشانه بسوخت". بيخودي که انقلاب نشد. بيخودي که مردم شورش نکردند. به هر حال مشکلاتي بود در جامعه قبل از انقلاب، و دوستان ما اينجا خيليها کاملا به ياد دارند. دشواريهايي که بود، تنگناهايي که بود از قبيل تنگناهاي اقتصادي، تنگناهاي امنيتي و غارتگري که در سطح جامعه وجود داشت. عرض ميشود که تنگناهايي که بر مردم تحميل ميشد، و اينکه بالاخره ناگهان مردم يکپارچه برخاستند و اين انقلاب صورت گرفت. البته اگراز من ميپرسيد، هيچ انقلابي همهجانبه نيست. معمولا يکي دو تا هدف دارد. انقلاب اسلامي ايران هم يک هدفش برانداختن نظام شاه بود، يک هدف ديگر را هم رهبر انقلاب يعني آيتالله خميني تعيين کرد، اين بود که احکام اسلامي اجرا بشود. خوب البته نظام شاه برافتاد، ولي احکام اسلام اجرا شد يا نشد سخني است که بعدا بايد گفته شود و اکنون راجع به آنها سخني نميگويم. يک حکومتي سر کار آمد و قانون اساسي نوشت، و قانون اساسي از مفاهيم مدرن است.
سروش در نتيجه گيري خواهان حذف ولايت فقيه يا انتخابات در کشور شد و گفت: من چند سال پيش يک سخنراني که در آلمان داشتم به ياد دارم که در آنجا گفتم که حکومت ما بالاخره بايد يک فکري براي انتخابات بکند. اين انتخابات که با اين قوتي که دارد پيش ميرود، با يکي از مهم ترين ارکان قانون اساسي در تضاد است. يا بايد سر اين را زير آب بکني، يا بايد سر او را زير آب بکني. اين دو تا نميتوانند پا به پاي هم پيش بروند.


خبرگزاری آریا

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی