احمدی نژاد استراتژی تحکيم قدرت در داخل و نرمش با غرب را در پيش گرفته است

* ايران ممکن است برای همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی آماده شده باشد

[insert caption here]
نيويورک تايمز زيرعنوان "نشانه های انعطاف پذيری ايران درمسئله اتمی" می نويسد مفسران سياسی، ديپلمات ها و دانشمندان روز پنجشنبه گفتند بنظر ميرسد محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران اين استراتژی را در پيش گرفته است که با جمع کردن افراد وفادار به دور خود، برای تحکيم قدرت در داخل تلاش کند، ضمن آنکه به جامعه بين المللی نيز علامت بدهد برای حل و فصل مسئله اتمی آماده است.

نيويورک تايمزمی نويسد درحاليکه تصميم آقای احمدی نژاد در گزينش کابينه اش از ميان وفاداران، بسياری از اذهان را بخود جلب کرده است، اقدام او در گزينش علی اکبر صالحی، فيزيک دانی مورد احترام، برای احراز مقام معاون رياست جمهوری و رياست بر آژانس اتمی ايران، در جامعه بين المللی و علمی به عنوان نشانه ای از يک سياست اتمی کمتر متعصبانه، و بيشتر واقع بينانه، مورد استقبال قرار گرفته است.

نيويورک تايمز می نويسد دو تحول اخير ديگر نيز اين درک و برداشت را قوی تر ميکند. نخست اينکه به گفته ديپلماتها و دانشمندان، اخيرا نشانه هائی ديده ميشود که ايران ممکن است برای همکاری بيشتر با آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين آماده شده باشد. دوم اينکه آقای احمدی نژاد تصميم گرفته است منوچهر متکی را در مقام وزير امورخارجه نگاه دارد، و برای اين پست سراغ متحدی محافظه کارتر نرفته است.

نيويورک تايمز می نويسد کارشناسان ميگويند رئيس جمهوری ايران، و آيت الله علی خامنه ای رهبر ارشد، ممکن است محاسبه کرده باشند که برطرف ساختن اختلاف اتمی می تواند دو نياز را برآورده سازد. چنين اقدامی می تواند به اقتصاد خراب، ضمن اجتناب از تحريم های جديد، و احتمالا لغو بعضی از تحريم های جاری، کمک کند، و به هر دو رهبر نيز اعتبار تحقق بخشيدن به سياستی مثبت را ميدهد، که هر دو، سخت به چنين اعتباری نياز دارند.

نيويورک تايمز می نويسد با اينحال شانس پيشرفت در مورد مسئله اتمی ممکن است به تحولات در داخل دولت ايران بستگی داشته باشد. گرچه تلاطمی که پس از انتخابات رياست جمهوری تهران را در بر گرفته بود کمتر شده است، بسياری از کارشناسان ميگويند نبرد اکنون به داخل نهادهای قدرت رفته است و احتمالا جای مانور را برای آقای احمدی نژاد تنگ ميکند.

* موافقت تهران با گسترش نظارت بازرسان اتمی سازمان ملل متحد

iaea logo atomic 150
وال استريت جرنال زير عنوان "ايران به آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه نظارت بيشتری ميدهد" می نويسد به گفته مقامات آگاه، ايران با بازرسان سازمان ملل متحد در مورد نظارتی گسترده تر بر تاسيسات غنی سازی اورانيوم تهران در نطنز، و نيز يک رآکتور آب سنگين در دست تکميل، به توافق رسيده است.

وال استريت جرنال می نويسد اين توافق به بن بست چند ماهه ای ميان ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی پايان ميدهد که به ايجاد نگرانی در مورد حرکت ايران به سوی توليد تسليحات اتمی منجر شده بود. مقامات درگير در ديپلماسی اميدوارند تصميم ايران نشانه ای از آمادگی بيشتر دولت محمود احمدی نژاد برای همکاری با غرب باشد.

وال استريت جرنال می نويسد پرزيدنت اوباما اواخر سپتامبر را ضرب الاجلی برای پاسخ تهران به پيشنهاد جامعه بين المللی برای مذاکره در باره آينده برنامه اتمی ايران تعيين کرده است، و در غير اينصورت تهران بايد در انتظار دور ديگری از تحريم های اقتصادی باشد.

وال استريت جرنال می نويسد تهران درگير بحران سياسی پس از انتخابات، در هفته های اخير در مورد پاسخ خود نظراتی ضد ونقيض ابراز داشته است. اما کارشناسان ايران ميگويند تصميم تهران در مورد نظارت ها احتمالا نشانه ای حاکی از اتخاذ موضعی آشتی جويانه در مقابل جامعه بين المللی، با توجه به نزديک شدن ضرب الاجل است، حتی اگر فعاليت های اتمی اش را کاهش ندهد.


* کشورهای منطقه می خواهند از برنامه اتمی ايران عقب نمانند

[insert caption here]

جروسلام پست زير عنوان "عربستان سعودی در تدارک نيروگاه اتمی" می نويسد در شرايطی که بنظرميرسد دنيا قادر به متوقف ساختن حرکت اتمی ايران نيست، کشورهای ديگر در منطقه اکنون تلاش ميکنند برنامه های خود را برای ايجاد نيروگاههای برق اتمی پيش ببرند.

جروسلام پست می نويسد روزنامه ال وطن عربستان سعودی روز پنجشنبه گزارش داد که عبدالله حسين وزير آب و برق عربستان سعودی گفته است آن کشور برنامه های نخستين نيروگاه برق اتمی خود را تدارک می بيند.

جروسلام پست می نويسد در دو سال گذشته عربستان سعودی، قطر، بحرين، عمان، کويت، امارات متحده عربی، يمن، مراکش، ليبی، اردن، و مصر، همگی به پيشبرد برنامه های اتمی ابراز علاقه کرده اند، و مقامات اسرائيلی، در اظهار نظرهائی غير رسمی ميگويند اگراين کشورها فعلا چنين برنامه هائی را برای مقاصد نظامی نمی خواهند، خواستار تکنولوژی آن هستند تادر صورتی که ايران بمب اتمی توليد کند، گزينه های جايگزين را در اختيار داشته باشند

صدای آمریکا

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی