راست برین ، که میرزا خیار کاشته !!

اسماعیل هوشیار


در سالهای دور ، آنموقع که بابابزرگمان هنوز زنده بود و ما هم خیلی کوچک بودیم ، بابابزرگمان همیشه جمله ایی را استفاده میکرد که بد جور در ذهن ما ماندگار شد . بله ، جمله معروف بابابزرگ این بود : راست برین که میرزا خیار کاشته !!!"

بعدها که بزرگتر شدیم و خواستیم از بابابزرگ معنی این جمله را بپرسیم بابابزرگ دیگه نبود ولی از بابایمان پرسیدیم ، آن هم در یک روز تعطیل که بابایمان عصبانی نبود ! گفتم : بابا ، منظور بابابزرگ از آن جمله ایی که همیشه به کار میبرد چه بود ؟ بابایمان هم انگشتش را کرد تو گوشش و شروع کرد به خاراندن ، که یعنی بذار اول گوشم رو بخارانم ، بعد جواب بدم ! ولی معلوم بود که خودش هم جواب دقیقی نداشت و به بهانه خاراندن گوش دنبال جواب میگشت ! بالاخره بابایمان خسته شد و گفت : راستیاتش ، من خودم هم دقیق نمیدونم ولی فکر کنم منظورش کسانی و کارهایی بود که بی نهایت مزخرف ، بیهوده ، و احمقانه است ولی با دقت و وسواس انجام میشود !

نمیدانم بابایمان خودش هم چطور به این نتیجه رسید ولی قبول و مقبول بود .

راستش تصمیم گرفته بودم راجع به بعضی از مسائل و افراد حرفی نزنم . ولی بعد که فکر کردم دیدم اتفاقا باید گفت . ولی از جنبه واقعی آن . یعنی طنز.

من که به سهم خودم از گنجی و بقیه طنز پردازان سیاسی ، که خودشان را روشنفکر و سکولار و دکتر و همین چیزا میدانند و خواهان حفظ رژیم ولایت فقیه هم هستند ، تشکر میکنم . اینها آدمهای خیلی فداکاری هستند. چون میتوانند بروند به هالیوود و با یک کمپانی برای یک فیلم طنز قراردا ببندند و کلی پول به چنگ بیارن. ولی میخواهند هموطنان خودشان را سرگرم کنند .

حتما تا به حال سیرک رفته اید جهت اطلاع کسانی که سیرک نرفته اند میگویم که سیرک محلی است برای نمایش و تفریح و خنده ! عده ایی بازیگر دارد که هر کدامشان کاری عجیب میکند مثلا سرش را در دهان حیوان درنده ایی میکند و سالم در میآورد و در همان حالت خطرناک مانیفست هم مینویسد . عده ای هم تماشاچی هستند که میخندند و دست میزنند وامضاء میگیرند و خلاصه باغت آباد انگوری....

محدوده و سقف و چاچوب هر سیرکی هم حداکثر نصف یک زمین فوتبال است بالای سر همه تماشاگران و بازیگران هم یک رئیس نشسته است و کاگردانی و امورات مالی و ....را کنترل میکند .برای کارگردان ها هم معمولا مهم نیست که چه رابطه ایی بین بازیگر و تماشاچی وجود دارد برای کارگردان فقط سود مهم است !

بهرحال ما در فرهنگ سیاسی خودمان کمبودهای زیادی داریم که عجالتا یکی از این کمبودها یعنی طنز سیاسی ، با کمک دکترها گنجی و دباشی وکدیور وبهنود و سازگارا و بقیه سکولارهای نویی که مشکلشان رژیم اسلامی و ولی فقیه نیست ، حل شده است .فقط بازیگران سیرک مواقعی یادشان میرود که چه هستند ؟ آیا نیاز به تفریح دارید ؟ لطفا متن زیر را بخوانید !


گفت‌وگو با حمید دباشی


به نظرم نمی رسد که نسل شما به دنبال یک انقلاب دیگر است. گمانم نسل شما به نوعی بلوغ سیاسی و فکری رسیده است. بلوغی که نسل من فاقد آن بود؛ و درست به همین منظور است که می گویم باید ساختار نهضت سبز را موشکافی کرد. اگر به نهضت های تاریخ معاصر ایران به دقت نگاه کنی، متوجه می شوی که همه این نهضت ها ـ از نهضت باب گرفته، تا انقلاب مشروطه و نهضت انقلاب اسلامی ـ همگی به نوعی بازسازی یک فضای انقلابی بوده یا به قول حافظ: "فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم." اما این بار گمان نمی کنم نسل شما در پی در انداختن طرحی نو در ساختار سیاسی باشد. به نظرم امروز نسل شما با کمال بزرگواری و نسل من با کمال شرمندگی، چارچوب های کلی و ساختار جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن را پذیرفته و تنها به دنبال کسب حقوق مدنی اش در همان زمینه است. بنا بر این اگر استنباط من اشتباه نباشد این که آقای موسوی دارد تجربهء اول انقلاب را زنده می کند، به معنای "حالا باز از اول" نیست و منظور اصلاً این نیست که ما از اول انقلابی بکنیم یا مثلاً تصمیم بگیریم قانون اساسی مجددی بنویسیم

برداشت از سایت گزارشگر

نظرات

‏ناشناس گفت…
به نظرمن هرحرکتی چه شخصی وچه اجتماعی هرازچندگاهی نیازمندبازنگری واصلاح وبازگشت به اصل است.واینگونه بازسازی ها نفی گذشته نمی تواندباشدزیراشرایط زمان ومکان همیشه درحال دگرگونی است.مثلا درانقلاب فرانسه چندبار÷س ازانقلاب اول رفرم صورت گرفت آیا آن انقلابیون اولیه شرمنده بودند یا با غیرنقلابی ها و دزدان انقلاب جنگیدند؟این نظرشماراباکمال احترام قبول ندارم که : نسل گذشته شرمنده است. اتفاقا نسل گذشته با آگاهی کامل انقلاب کردولی نسلهای بعدی شایدراه بی خیالی را طی کردندکه به اینجارسیدیم.

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی