ادامه انتقادها از تدریس علوم انسانی غربی در ایران

محمد امامی کاشانی

امام جمعه موقت تهران از تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاه های ایران انتقاد کرده و گفته است که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در این مورد اقدام کند.

محمد امامی کاشانی در خطبه های نماز جمعه روز ۱۳ شهریورسپتامبر) تهران، با اشاره به گفته های اخیر آیت الله علی خامنه ای گفت: "تدریس و تربیت علوم انسانی بسیار اهمیت دارد و نباید اینگونه باشد که علوم انسانی به شیوه غربی در دانشگاه های کشور تدریس شود و فردی که دکترای علوم انسانی را اخذ می کند، از حقایق و معارف اسلامی بی خبر باشد".

سخنان آقای امامی کاشانی در پی اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی در جمع استادان دانشگاه ها بیان می شود که در آن از تعداد زیاد دانشجویان رشته های علوم انسانی و تعداد کم استادان "معتقد به جهان بینی اسلامی" اظهار نگرانی شده بود.

آقای خامنه ای گفته بود: "اگر علوم انسانی را ترجمه کنیم و آنچه را غربی ها گفتند و نوشتند، همان را عینا بیاوریم و به جوانان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بی اعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزش های خودمان را در قالب های درسی به جوان ها منتقل می کنیم".

اکثر منابع درسی علوم انسانی در دانشگاه های ما ترجه غربی ها است و این یعنی اینکه با هزینه جمهوری اسلامی فارغ التحصیلان سکولار تحویل جامعه می دهیم

حسن رحیم پور ازغذی

اکنون آقای امامی کاشانی می گوید که دانشگاهیان و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به سخنان رهبر ایران توجه کنند.

در همین حال حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است: "اکثر منابع درسی علوم انسانی در دانشگاه های ما ترجه غربی ها است و این یعنی اینکه با هزینه جمهوری اسلامی فارغ التحصیلان سکولار تحویل جامعه می دهیم".

آقای ازغدی روز پنجشنبه ۱۲ شهریور در مراسم افطاری جامعه اسلامی مهندسین گفت: "در دهه ۷۰ برخی مسئولان درجه یک کشور راجع به حکومت دینی حرف هایی می زدند که نوشته دیگران بود... می گفتند اینکه در رأس نظام افراد متدین باشند کافی است، ولی معتقد بودند که حکومت به روش سکولاری اداره شود".

انتقاد از تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاه های ایران در متنی که پس از برگزاری چهارمین جلسه دادگاه بازداشت شدگان حوادث انتخاباتی ایران، به عنوان اظهارات سعید حجاریان، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی منتشر شد نیز آمده بود.

در این متن که اعلام شد توسط آقای حجاریان نوشته و در دادگاه توسط سعید شریعتی، عضو دیگر شورای مرکزی جبهه مشارکت خوانده شده است، آمده بود: "متأسفانه در ایران با ضعف علوم انسانی، به خصوص در رشته های جامعه شناسی و علوم سیاسی مواجهیم و علی رغم گسترش مراکز آموزشی عالی و کثرت دانشجو در رشته های علوم انسانی، متون آن از عمق چندانی برخوردار نیست و مطالب با ترجمه های اغلب ناقص و بدون نقد در اختیار دانشجویان گذاشته می شود".

در متن مذکور همچنین از تدریس علوم انسانی توسط فارغ التحصیلان این رشته ها، به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاه های خارج از ایران انتقاد شده بود.

بی بی سی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی