تعداد بیشتری از بازداشت شدگان سیاسی در تهران محاکمه می شوند: صدای آمریکا

General view of court room where dozens of opposition activists, protesters stood trial in Tehran, 08 Aug 2009 (photo released by Fars News Agency)

دومین محاکمه جمعی بازداشت شدگان سیاسی در ایران، روز شنبه آغاز شد. آنها به تحریک ناآرامی در جریان تظاهریات علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر متهم هستند.

کسانی که روز شنبه در دادگاه حضور یافتند از جمله یک معلم فرانسوی، یک کارمند سفارت فرانسه، و یک کارمند ایرانی سفارت بریتانیا را شامل می شوند.

تصویرهایی که خبرگزاری دولتی ایران فرستاده اند، کلوتیلد رایس معلم ۲۴ ساله فرانسوی را در ردیف جلو در داگاه نشان می دهد. او به جاسوسی از طریق جمع آوری اطلاعات در باره اعتراضات، عکسبرداری و ارسال آنها به خارج متهم است. خبرگزاری ایرنا می گوید کلوتیلد به «اشتباهاتش» اعتراف کرده است.

حسین رسام، کار مند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران که ماه پیش با سپردن وثیقه آزاد شد نیز با اتهامات مشابهی روبرو است. گفته می شود او نیز اعتراف کرده است که خبرها در باره ناآرامی های ایران را به لندن می فرستاد.

وزارت امور خارجه بریتانیا می گوید محاکمه رسام «غیر قابل قبول» است و با تضمین های پیشین مقامات ایران مغایرت دارد.

خبرگزاری دولتی ایران می گوید دادستان ها «بویژه بر نقش سفارت بریتانیا» در شورش های پس از انتخابات، و کوشش های غرب برای «سرنگونی حکومت ایران» تأکید گذاشتند.

میانه روها و اصلاح طلبان در ایران، جریان دادگاه را بعنوان «محاکمات نمایشی» محکوم کرده اند. گروه های طرفدار حقوق بشر می گویند اعتراف ها با استفاده از تکنیک های بازجوئی سخت و خشن از متهمان گرفته شده است.

سوئد، ریاست دوره ای اتحادیه اروپا نسبت به محاکمه ها ابراز نگرانی کرده است و می گوید اقدامات علیه یک شهروند، یک کشور و یا یک کارمند اتحادیه اروپا، عملی علیه تمامی آن است.

اتهامات علیه شهروندان خارجی و کارکنان سفارتخانه ها نشان می دهد ایران سعی دارد قدرت های خارجی، بویژه آمریکا و بریتانیا را در ناآرامی ها دخالت دهد. مقامات امنیتی در تهران، اعتراضاتی را که در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری براه افتاد، کوششی برای سرنگونی نظام اسلامی خوانده اند.

یک هفته پیش، بیش از ۱۰۰ بازداشتی شامل برخی چهرهای اصلاح طلب برجسته و دیگر معترضین به انتخابات ریاست جمهوری، به اتهام سازمان دادن اعتراضات انبوه و توطئه چینی برای سرنگونی دولت، به دادگاه برده شدند.

در آن جسله، چندین رهبر برجسته اوپوزیسیون و اصلاح طلبان اتهامات قبلی خود در مورد تقلب در انتخابات را پس گرفتند.

محمد خائمی و میرحسین موسوی محاکمه ها را محکوم کرده اند و می گوید اعترافات بازداشت شدگان معتبر نیست.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی