BBC: نماینده مجلس: فرمانده نیروی انتظامی مسئول وقایع کهریزک است

حمیدرضا کاتوزیان نماینده تهران در مجلس، نیروی انتظامی را مسئول وقایع بازداشتگاه کهریزک دانسته و گفته است که پاسخ نیروی انتظامی در باره این بازداشتگاه قانع کننده نیست.

آقای کاتوزیان از نمایندگان اصولگرای مجلس و عضو کمیته حقیقت یاب مجلس، در جمع خبرنگاران تاکید کرده که فرمانده نیروی انتظامی در باره کهریزک مسئول است و باید پاسخگو باشد و این که عنوان شود نمی دانستیم، درست نیست چون روزانه به او گزارش داده می شود.

بازداشتگاه کهریزک که در جنوب تهران واقع است، در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان یکی از محل های نگهداری و بازجویی از بازداشت شدگان سر زبانها افتاد.

به گفته خانواده برخی از قربانیان اعتراضات اخیر در ایران، فرزندان آنان پس از دستگیری به کهریزک انتقال یافته بودند.

روز پنجم مرداد آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، دستور تعطیل این بازداشتگاه را به دلیل "غیر استاندارد بودن" شرایط آن صادر کرد اما در آن زمان اشاره ای به نام این بازداشتگاه نشد.

برخی می گویند کشته شدن چند نفر از بازداشت شدگان در این بازداشتگاه، باعث شد تا دستور تعطیلی آن صادر شود .

نیروی انتظامی معتقد است که مرگ بازداشت شدگان کهریزک به خاطر بیماری بوده است اما آقای کاتوزیان می گوید: "این کاری که افراد در بازداشتگاهها کرده اند تنها از بین بردن یک جوان و دغدار کردن خانواده هایشان نیست، بلکه به نوعی نظام جمهوری اسلامی را در افکار عمومی زیر سئوال برده اند."

در روزهای اخیر نمایندگان مجلس کمیته هایی را برای بررسی وقایع بعد از انتخابات تعیین کرده بودند اما به گفته آقای کاتوزیان،"اطلاعات دقیق و روشن به ما داده نمی شود."

نقش نیروی انتظامی در کهریزک


همزمان با انتقادهایی که از سوی این برخی نمایندگان مجلس از جمله آقای کاتوزیان در باره عملکرد نیروی انتظامی مطرح شده است، سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی دوباره مرگ افراد بازداشتی بر اثر بدرفتای ماموران نیروی انتظامی را رد کرده و گفته است: "هیچ یک از فوت شدگان بر اثر ضرب و شتم فوت نکرده اند."

آقای احمدی مقدم علت مرگ این افراد را بیماری دانسته و گفته که پزشکی قانونی در حال بررسی منشاء بیماری و نحوه انتشار ویروس است که این بیماری از خود محل وجود داشته یا از خارج منتقل شده است.

این در حالی است که کاتوزیان معتقد است که "در کهریزک جنایت صورت گرفته و یا اقدامی شده که منجر به مرگ شده است."

هفته گذشته ناجا در اطلاعیه ای اعلام کرد که "مسئولان خاطی" بازداشتگاه کهریزک عزل و تنبیه شدند.

اما علی مطهری، يکی دیگر از نمایندگان اصولگرای مجلس گفته است که این بیانیه، تنها کفایت نمی کند و "افراد خاطی باید با اسم و رسم، نام خانوادگی و حتی عکس از صدا و سیما و روزنامه ها معرفی و محاکمه شوند."

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای مطهری در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت: "بايد مجازات اين خاطيان تعيين شود و بعد هم ترتيبی اتخاذ شود كه مردم مطمئن شوند مجازات اين افراد انجام می شود نه اينكه مثل حوادثی مثل زهرا كاظمی و زهرا بنی يعقوب معلوم نشود كه آيا افراد خاطی مجازات شدند يا نشدند؟ بنابراين اين مسئله بايد كاملا شفاف باشد."

در برخی گزارشها، اسامی برخی مسئولان ارشد نیروی انتظامی نظیر سرتیپ احمدرضا رادان، قائم مقام فرمانده نیروی انتظامی و نقش وی در این ماجرا به میان آمده است.

آقای احمدی مقدم می گوید :"مسئولان ارشد ناجا نقشی در مشکلات ایجاد شده در این بازداشتگاه نداشتند و یک مسئول حفاظتی و نظارتی که باید تخلفات را گزارش می کرد، به همراه مسئول اردوگاه برکنار و بازداشت شده است."

به گفته فرمانده نیروی انتظامی، "سه ماموری که به صورت خودسرانه نسبت به تنبیه بدنی شدید تعدادی از بازداشت شدگان اقدام کرده بودند، بازداشت شده اند."

اما آقای کاتوزیان نماینده تهران تاکید دارد که باید در این زمینه بررسی شود، تا افرادی که در این مسائل نقش موثری نداشته اند بی جهت هتک حرمت نشوند.

برخی نمایندگان مجلس درصدد هستند طرح تحقیق و تفحص وضعیت بازداشتگاهها در وقایع بعد از انتخابات را تهیه کنند و بنابر گزارشها، برخی نمایندگان مشغول جمع آوری امضا برای مطرح آن در صحن علنی هستند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی