خاتمی: در صحنه می‌مانیم

محمد خاتمی در دیدار با اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، بر لزوم ادامه فعالیت اصلاحطلبان و خواست "تغییر" تاکید کرد. او انتساب اعتراضها به عامل بیرونی را توهم نامید و دادگاه سران اصلاحات را "مایه سرافکندگی" خواند.

گزارش کامل این دیدار در پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس «پارلمان نیوز» و خبرگزاری کار ایران «ایلنا» منتشر شده است.

محمد خاتمی در این ملاقات، از خطری یاد کرده که جمهوریت و اسلامیت نظام را تهدید میکند. خاتمی مدعیان، افراد پشیمان یا "متصدیان بیاعتقاد به انقلاب" را به چالش کشیده که با تمام قوا در صدد مسخ و تحریف انقلاب هستند، اما در ظاهر خود را انقلابی میدانند.

خاتمی در این دیدار، مردم را مهمترین پایگاه و پشتوانه اعتبار نظام نامیده و تاکید کرده که «شائبه بیاثرشدن رای مردم باید به سرعت ترمیم شودبه تصریح خاتمی، تهاجم یکطرفه به مردم و "تبلیغات ناجوانمردانه تمامی دستگاهها و تریبونهای حکومتی علیه چهرههای محبوب و ارزشمند کشورتنها به قصد توجیه "برخوردهای خشن، غیرقانونی و انحصارطلبانه" صورت گرفتهاند.

دادگاههای ناجوانمردانه

رییس جمهور سابق ایران از عدم پذیرش "دادگاههای کذایی" نزد افکار عمومی، علمای بزرگ دینی، نخبگان حوزه و فرهیختگان دانشگاه و جریانهای مستقل سیاسی گفته و زیرسوال رفتن این محکمهها را هشداری جدی برای نظام دانسته است. به تاکید خاتمی، حمله به "چهرههای خوشسابقه نظام به جرم دفاع از حقوق مردم، ناجوانمردانه و مایه سرافکندگی" است.

خاتمی در این دیدار به نقد سخنان ایراد شده از تریبون نماز شده نیز پرداخته است. به گفته وی، این تریبون در اختیار عدهای قرار گرفته که خود در "پیشگاه وجدان عمومی متهم به خیانت در امانتاند، اما در مقام دادستان خواستار برخورد با شخصیتهای برجسته نظام میشوند". آیتالله جنتی، رییس شورای نگهبان، در خطبههای نماز جمعه خواهان دستگیری "سران و ریشههای فتنه" شده است.

محاکمه مسببان جنایت علیه مردم

محمد خاتمی به سکوت آیتالله شاهرودی در برابر دستگیریها، اهانتها، عدم رعایت موازین آیین دادرسی و حقوق شهروندی، نگاهداری غیرقانونی متهمان و دادگاههای ناسازگار با موازین اشاره کرده و ترک قوه قضاییه توسط وی در چنین شرایطی را مایه‌ی افسوس خوانده است. خاتمی افزوده که آقای شاهرودی میتوانست "بسیار پرشکوهتر" این منصب را ترک کند. وی همزمان رییس جدید دستگاه قضاییه را به مواجهه با "سمپاشی و فضاسازی" برای تخریب افراد فراخوانده است.

خاتمی از "جنایات مسلم و مشمئزکننده"‌ای سخن گفته که همگان شاهد آن بودهاند. وی تصریح کرده که مردم در انتظار تشکیل دادگاههای علنی برای محاکمه مسببان "به رگبار بستن مردم" در خیابانها، "دستگیریهای خلاف قانون و بازداشتگاههای غیراستاندارد" هستند. وی رسالت اصلاحطلبان و تمامی "خیرخواهان جامعه" را مقابله با این "انحرافات" و حفظ اصول واقعی نظام و ترمیم اعتماد مردم دانست.

اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز در این دیدار بر ضرورت مبرم "پیگیری جنایاتی که در جریان انتخابات و پس از آن صورت گرفته" تاکید کردهاند.


دویچه وله




Furl
Yahoo
Balatarin

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی