اجلاس ششم خبرگان یک ماه عقب افتاد


برگزاری اجلاس ششم مجلس خبرگان رهبری که قرار بود اوایل شهریور ماه برگزار شود به دلیل آنچه "تقارن با ماه رمضان" ذکر شدیک ماه عقب افتاده است.

به گزارش منابع خبری ایران جلسه هيات رييسه مجلس خبرگان صبح چهارشنبه تشكيل شد که طی آن تصمیم به تاخیر اجلاس ششم این مجمع گرفته شد.

ریاست مجلس خبرگان رهبری که وظیفه اصلی آن نظارت بر عملکرد رهبر و عزل و نصب اوست به عهده علی اکبر هاشمی رفسنجانی است.

تاخیر در برگزاری جلسه خبرگان درحالی صورت می گیرد که این مجمع اخیرا از سوی برخی اصلاح طلبان برای بررسی صلاحیت رهبر تحت فشار بوده است.

یک مرجع تقلید و همچنین مجمع نمایندگان ادوار مجلس اخیرا با توجه به بحران پس از انتخابات ایران، از خبرگان خواسته اند به وظایف نظارتی خود عمل کنند.

آیت الله سید علی محمد دستغیب از اعضای این مجلس که از نامزدی میرحسین موسوی حمایت می کرد، هفته قبل از این نهاد خواست فورا برای رسیدگی به "خواسته ها و شکایات مردم" تشکیل جلسه دهد.

هفته گذشته همچنین مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس مجلس خبرگان خواستار "بررسی های قانونی وفق اصل ۱۱۱ قانون اساسی" شده بود که به موضوع عزل رهبری اختصاص دارد.

این گروه در نامه خود رهبر جمهوری اسلامی را مسئول اوضاع کشور معرفی کرد و از اعضای مجلس خبرگان خواست که به عملکرد نهادهای انتظامی، نظامی و امنیتی زیر نظر آیت الله علی خامنه ای رسیدگی کنند.

به علاوه وبسایت های مخالفین همچون "موج سبز آزادی" در چند روز گذشته نامه ای را منتشر کرده اند که می گویند گروهی از روحانیون قم، اصفهان و مشهد خطاب به خبرگان نوشته اند و در آن خواستار عزل رهبر شده اند.

این نامه بدون امضاست اما نیویورک تایمز روز دوشنبه در گزارشی نوشت که اصالت آن را تایید کرده است.

نامزدهای عضویت در مجلس خبرگان ابتدا باید از سد نظات استصوابی شورای 12 نفره نگهبان بگذرند که شش تن از اعضای آن مستقیما منصوب رهبر هستند و شش عضو دیگر آن با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه که منصوب رهبر است برگزیده می شوند.

منتقدان وجود چنین موانعی در راه شرکت در انتخابات خبرگان را بزرگترین عامل در عدم استقلال واقعی آن از رهبر ارزیابی می کنند.


بی بی سی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی