صاویر جدید تلویزیون واشنگتن از قبور بی نام و نشان در قطعه 302 بهشت زهرا

تصاویر جدید تلویزیون واشنگتن از قبور بی نام و نشان در قطعه 302 بهشت زهرا
عکاس:
قطعه 302 بهشت رهرا

11:30 GMT—7:30AM/EST


واشنگتن،27 اوت (تلویزیون واشنگتن)—فیلم و عکس های اختصاصی تلویزیون واشنگتن که در روز پنج شنبه 5 شهریور از قطعه 302 بهشت زهرای تهران تهیه شده، نشان دهنده وجود قبور بی نام و نام خانوادگی در کنار قبرهای با نام و نشان در این قطعه است.

پیش از این وجود و یا عدم وجود این قبور در بهشت زهرا کشمکش رسانه ای جدی در بین جناح های حاکم در جمهوری اسلامی را تشدید کرده بود.

جمعه 30 مرداد ماه، نوروز، سایت رسمی جبهه مشارکت ایران در گزارشی ویژه خبر داد که «پیکر دهها نفر از شهروندان تهرانی در تاریخ های 21 و 24 تیرماه بدون اسم و مشخصات فردی در قطعه 302 بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده است.»

این سایت به نقل از منبع خود که یکی از«پرسنل بهشت زهرای تهران» بود، نوشت که این جنازه ها «تحت تدابیر شدید امنیتی، به این قبرستان آورده شده و با صدور اجباری جواز دفن برای آنها» به خاک سپرده شدند.

در این گزارش همچنین اعلام شده بود که در بین جواز های دفن در21 تیر ماه «28 جواز ودر 24 تیر ماه 16 جواز بدون ذکر نام و نام خانوادگی» وجود دارد.

نوروز اعلام کرد که این جنازه ها احتمالا همان جنازه هائی بوده اند که 24 تیرماه یکی از خانواده های کشته شدگان حوادث اخیر، وجود آنها را در سردخانه ای در جنوب غربی تهران گزارش داده بود.

در گزارش مربوط به اجساد کشته شدگانی که در سرد خانه های صنعتی نگهداری می شدند، اعلام شده بود که: «اجساد در سردخانه های پزشکی منجمد نمی شود، اما به دلیل اینکه این جنازه ها در سردخانه های صنعتی نگهداری شده بودند، اجساد منجمد شده و فرم خود را از دست داده بودند.»

در واکنش به این گزارش ها، محمود رضائیان مدیرعامل سازمان بهشت زهرا و شهردارحرم آیت الله خمینی دوم شهریور ماه گفت که هیچ جسدی «به صورت غیرقانونی، پنهانی و شبانه» در آن محل دفن نشده است و وجود قبرهای دسته جمعی در بهشت زهرا را نیز تکذیب کرد.

روزنامه سرمایه نیز اول شهریور ماه به نقل از علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرد: «خاکسپاری پنهانی، آن هم بدون نام و نشان، فقط یک شوخی است. مگر ممکن است کسی را بدون نام و نشان دفن کنند.»

عصر سه شنبه، سوم شهریور سایت های وابسته به اصلاح طلبان خبر دادند که محمود رضائیان مدیر عامل سازمان بهشت زهرا، به دلیل درز اخبار دفن بی نام و نشان کشته شدگان پس از انتخابات، از سمت خود برکنار شده است.

رضائیان در چهارم شهریور با تکذیب این خبر اعلام کرد: «بازنشسته شدهام، نه برکناروی خبر برکناری خود را «جوسازیهای سیاسی علیه ایران برای به دست آوردن آنچه که واقعیت ندارد» دانست و گفت که «درخواست بازنشستگی خود را از چند ماه پیش به شهردار تهران» ارائه کرده است.

رضائیان با تشریح اینکه قطعه 302 بهشت زهرا یک قطعه عمومی است که حدود «40 درصد اموات روزانه تهرانیها» در آن دفن میشوند، گفت: «در بخشی از این قطعه همچون روال عادی قطعات عمومی معدودی افراد مجهولالهویه که در اثر سانحه رانندگی یا احتمالا اعتیاد به مواد مخدر فوت شده و از پزشکی قانونی اعزام شدهاند، با رعایت کلیه تشریفات قانونی و شرعی دفن می شوند.»

فرهاد تجری، نماینده عضو کمیته ویژه بررسی حوادث اخیر نیزاول شهریور، دفن پنهانی و دستهجمعی کشتهشدگان حوادث اخیر در بهشت زهرا را تکذیب کرد و به پارلمان نیوز گفت: «اصل خبر دروغ است چه برسد به اینکه تعیین کنند کدام افراد دفن و خاکسپاری شدهاند.»

نوروز سر انجام سوم شهریور، فیلم دهها قبر بی نام و نشان را در سایت خود منتشر کرد و حنیف مزروعی سردبیر این سایت نیز در مصاحبه با برخی از شبکه های خارجی از گزارش سایت نوروز دفاع کرد. در این فیلم قبرهای کشته شدگانی که پیش از این، سایت نوروز مدعی دفن بی نام و نشان آنها شده بود، به نمایش در آمده بود.

در همین حال فاضل موسوی عضو کمیسیون اصل نود مجلس، نیزسوم شهریوردر نطق پیش از دستور خود در مجلس خواستار بررسی صحت و سقم خبر دفن دستهجمعی کشته شدگان حوادث پس از انتخابات در بهشت زهرای تهران شد.

در همان روز پارلمان نیوز، سایت رسمی فراکسیون خط امام مجلس، خبر داد که در پی نگرانی نمایندگان از«آسفالت یا تخلیه قبرها»، تعدادی از نمایندگان برای بازدید از قبرهای دستهجمعی به بهشتزهرا خواهند رفت.

منابع: تلویزیون واشنگتن، نوروز، مهر، روزنامه سرمایه، پارلمان نیوز
Balatarin

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی