رفسنجانی، چند گام به پس!

فراسوی خبر...پنجشنبه 6 شهریور
جعفر پویه

به نظر می رسد با وجود عقب نشینی رفسنجانی از موضع خود و تشویق همگان به اطاعت از ولی فقیه رژیم، توپخانه طرف مقابل از این حرکت استقبال کرده و آتش تهیه پرحجمی را بر روی او باز کرده است. در روزهای گذشته چندین اظهار نظر و ادعا علیه رفسنجانی و خانواده او از منابع مختلف منتشر شده که آخرین آن در اعتراف دادگاه فله ای بازداشت شدگان اخیر و از زبان آنان بیان شده است.
هرچند در روزهای اول موجی از خوشحالی بین باندهای درمانده در زیر بحران از گفته رفسنجانی خود نمایی کرد اما این خوشحالی دیری نپایید و فشارهای پی در پی علیه او و خانواده اش از زوایای مختلف شروع شد. تند ترین مطلب را خبرگزاری جمهور اسلامی ،"ایرنا" در مطلبی به قلم مدیرعامل آن، بهداد با تیتر "مردودهای قدرناشناس" نوشت. وی یادآوری کرد: "اینک که موثرترین عوامل طراحی و اجرای پروژه "کودتای انتخاباتی" در ترکیب عالی ترین مجموعه مشورتی نظام حضور دارند، این پرسش در ذهن شکل می گیرد: آیا کسانی که با تحرکات و تحریکات شبه سیاسی قبل و بعد از انتخابات، نظام را آزار داده و کشور را دچار تکانه های خسارت بار کردند، در جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام، به نفع نظام و منافع و اقتدار ملی تصمیم گیری یا تصمیم سازی خواهند کرد؟"
در این مطلب که درست رفسنجانی را نشانه رفته است، درخواست اخراج او از مجمع مطرح می شود.
اما این همه ماجرا نیست. اسفندیار رحیم مشایی، دست راست احمدی نژاد و نظر کرده او که اکنون ریاست دفترش را به عهده دارد و خود موضوع کشاکش بسیاری در بین باندهای رژیم است، در یک اظهار نظر علیه رفسنجانی گفت: "آقای هاشمی مایل بود از پشتیبانی عمومی و مردمی برای فشار بر رهبری استفاده کند تا مشی رهبری در اداره امور کشور تغییر کرده و آنچه که آنها مایل بودند، اتفاق بیفتد."
پس از این اظهار نظر، دفتر رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت مبادرت به انتشار بیانیه ای کرده و از موضع ضعف سعی به پاسخگویی کرد. در این بیانیه آمده است: "علیرغم تلاش شخصیتهای مبارز و بزرگ انقلاب برای آرام كردن فضا و خنثی كردن القائات دشمنان خارجی به نظر میرسد توطئه‌ای بسیار پیچیده برای القای اختلاف بین اركان نظام اسلامی وجود دارد كه دامن زدن به این توطئه نوعی یاس و ناامیدی را در جامعه گسترش میدهد."
یعنی، اعضای باند مقابل با اضافه کردن فشار سعی می کنند تا رفسنجانی را هرچه بیشتر به موضع تدافعی بیندازند و وادار به گفتن نکاتی کنند که برای لاپوشانی شکاف در بالای نظام بدان نیاز دارند. همچنین این گفته می تواند ضمن جدا کردن رفسنجانی از هم پیمانان سابق، علیه آنان نیز به کار گرفته شود و تبدیل به دستمایه ای برای سرکوب عیان تر جریاناتی که در دادگاه های نمایشی برای آنان مایه گرفته می شود، گردد.
در همین حال مهدی هاشمی، فرزند رفسنجانی که در آخرین دادگاه مورد اتهام واقع شد، در نامه ای به رییس رادیو تلویزیون درخواست وقت برای پاسخگویی به اتهامات می کند. او در این نامه می نویسد: "حال که پرونده انتخابات سال 84 باز شده، برای تنویر افکار عمومی خوب است دو میلیارد تومان ادعایی در این دادگاه فرمایشی همراه با 340 میلیارد تومانی که از شهرداری مفقود شده و بارها توسط شهردار وقت و شورای شهر و سازمان بازرسی کل کشور مورد سوال قرار گرفته یکجا بررسی شود (تا رسوا شود هر که در او غش باشد)."
با این حساب، فرزند رفسنجانی تلاش به مقابله به مثل می کند و هر چقدر که پدرش میدان را واگذار و اقدام به عقب نشینی بیشتر می کند، او سعی به حمله دارد.
شکاف در بالای رژیم به اندازه ای هست که نصایح دیر هنگام رفسنجانی و گرد و خاک پادوهای ولی فقیه نتواند دردی از آن درمان کند. رژیم جمهوری اسلامی از هیچگونه مشروعیتی برخوردار نیست و دعواهای باندهای بالای آن برای لت و پار کردن هم نمی تواند مرهمی بر زخم ناسور شده بحرانهای عمیق باشد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی