ادامه‌ی تحرکات ضد کودتا در قم پاسخ منفی خامنه ای به آیت‌الله صافی؛ پشیمانی آیت‌الله نوری همدانی

موج سبز آزادی : در ادامه رایزنی‌ها و تحرکات مراجع در قم علیه دولت کودتا، خبر می‌رسد که آیت‌الله خامنه‌ای پاسخ تندی به اعتراض اخیر آیت‌الله صافی گلپایگانی داده و ایشان را تلویحا از دخالت در امور حکومتی منع کرده است. همزمان برخی از مراجع قم نیز خواستار سفر آیت‌الله سیستانی به ایران برای رایزنی نزدیک با دیگر مراجع شده‌اند و آیت‌الله نوری همدانی هم از ارسال پیام تبریک به احمدی‌نژاد ابراز پشیمانی کرده است.

«موج سبز آزادی» پیش از این گزارش داده بود که مراجع سرشناس قم از طیفهای مختلف، رایزنیهایی را برای رسیدن به موضع مشترک علیه دولت کودتا آغاز کردهاند. هرچند مراجع و علمای اصلاح طلب همچون حضرات آیات منتظری، صانعی، طاهری و بیات زنجانی پیش از این به صراحت یا به طور تلویحی دولت کودتایی دهم را نامشروع خوانده بودند، چندی پیش برخی مراجع سنتی همچون حضرات آیات سیستانی، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی نیز تهدید کردند که در صورت معرفی وزیر زن، عدم مشروعیت دولت را اعلام خواهند کرد. در این میان گزارشهای جدید نشان میداد که برخی مراجع و علمای منتقد دیگر از جمله حضرات آیات شبیری زنجانی، وحید خراسانی، جوادی آملی، گرامی، علوی گرگانی، امینی و ... نیز با شرایطی حاضر به اعلام عدم مشروعیت دولت احمدینژاد شدهاند.

اکنون خبرهای تازه حاکی از آن است که آیتالله خامنهای بهرغم رایزنیهای صورت گرفته از طریق شیخ محمد یزدی با برخی مراجع، نتوانسته ایشان را از موضع مخالفت بازدارد و فضای بحث بین آنها به تندی گراییده است.

بر اساس یکی از گزارشهای موجود، آیتالله صافی گلپایگانی به رهبر نظام نامهای فرستاده است که در آن استدلال فقهی وی در نفی ولایت زن بر مرد، مطرح شده است. اما آیتالله خامنهای در پاسخی که توسط یکی از نزدیکانش به دست آیتالله صافی در قم رسیده، تصریح کرده است که ولایت در جمهوری اسلامی تنها بر عهده‌ی ولی فقیه است و دیگر مقامات از جمله رئیسجمهور و وزرا و غیره همگی کارگزاران نظام اسلامی هستند.

به گزارش «موج سبز آزادی» همزمان گزارش شده است که پس از رایزنیهای آیتالله صافی با آیات صانعی و مکارم، آیتالله نوری همدانی به دیدار وی رفته و ضمن درخواست انصراف از واکنش تند در برابر دولت فعلی، اعتراف کرده است که نزدیکان دولت برای گرفتن پیام تبریک به احمدی نژاد، او را فریب دادهاند و از ارسال پیام تبریک به رئیس دولت پشیمان است.

آیتالله نوری همدانی که تنها مرجعی بود که برای احمدی نژاد پیام تبریک فرستاد، خبر داده است که نزدیکان دولت با بیان اینکه «چند تن دیگر از مراجع نیز قصد صدور پیام تبریک دارند و بهتر است شما اولین نفر باشید»، از وی پیام تبریک گرفتهاند؛ در حالی که تا همین حالا نیز حتی یک نفر از مراجع نه به احمدینژاد پیام تبریک گفته و نه با او دیدار کردهاند.

گزارش منبع موثق دیگری از قم، حاکی از آن است که در دیدارهای اخیر برخی مراجع، موضوع دعوت از آیت‌الله سیستانی برای سفر به ایران و رایزنی نزدیک با ایشان مطرح شده و مورد استقبال آقایان مراجع قرار گرفته است.

آیتالله سیستانی که همچون آیتالله شبیری زنجانی بیش از هر چیز، نسبت به سرکوبهای اخیر در ایران معترض است، این اعتراض را از طریق آقای شهرستانی، نماینده‌ی خود در ایران، به مراجع و نیز برخی از مقامات نظام منتقل کرده است.

این منبع موثق نزدیک به آیتاله سیستانی، به «موج سبز آزادی» گفت: «با فجایع بعد از انتخابات، سؤالات جدی میان مراجع تقلید ایجاد شده است که دیدارهای آنان برای بررسی وضعیت جاری کشور و یافتن پاسخ این سؤالهاست

وی یکی از موارد مورد بحث در همه‌ی این جلسات را «بررسی نحوه‌ی دعوت از آیت الله العظمی سیستانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع» عنوان کرد و افزود: «به نظر میرسد با بیاعتناییهایی که از سوی حاکمیت به نظر مراجع میشود، لازم است همبستگی بیشتری ایجاد شود که در این راستا برنامه‌ی دعوت از آیتالله العظمی سیستانی برای سفر به ایران در حال پیگیری است

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی