وزارت خارجه ایران: نتیجه انتخابات افغانستان را می پذیریم


فداحسین مالکی

ظاهرا وزارت خارجه ایران در صدد اصلاح اظهارات مالکی بوده است

وزارت خارجه ایران بر پذیرش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاکید نهاده است.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که موضع دولت او در مورد انتخابات افغانستان تغییر نکرده و افزوده است که "اعتقاد داریم هر فردی که از طرف مردم افغانستان انتخاب شود، رئیس جمهوری قانونی این کشور خواهد بود."

آقای قشقاوی گفته است که جامعه بین الملل باید به انتخاب مردم افغانستان احترام بگذارد و نتیجه انتخابات را بپذیرد.

وی گفت که "انتخابات یک امر داخلی کشورهاست و قدرت های خارجی حق دخالت در امور کشورهای دیگر از جمله مساله مهم انتخابات را ندارند و نباید سعی در تحمیل نظرات خود بر دیگر کشورها کنند."

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پس از آن انتشار می یابد که سخنان اخیر فداحسین مالکی، سفیر جمهوری اسلامی در کابل، در مورد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باعث ناخرسندی برخی از رسانه های همگانی افغانستان شد.

منتقدان سفیر ایران گفته اند که اظهارات وی به منزله مداخله در امور داخلی افغانستان بوده و به این ترتیب، قابل قبول نیست.

آقای مالکی در سخنانی در یک نشست خبری نظر خود را در مورد "گزینه مطلوب" در انتخابات افغانستان ابراز داشت.

سفیر جمهوری اسلامی با اشاره به شکایاتی که در مورد برخی تخلف های انتخاباتی در افغانستان صورت گرفته، حامد کرزی و عبدالله عبدالله، دو رقیب اصلی این انتخابات، را افراد جهادی و واجد صلاحیت توصیف کرد.

وی در عین حال افزود که هریک از این دو نفر که به ریاست جمهوری انتخاب شود، بهترین راه برای او تشکیل یک دولت ائتلافی است.

رفع اتهام مداخله جویی

در حالیکه دولت ایران انتقادهای بین المللی در مورد اتهام تقلب گسترده در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور و نحوه برخورد با معترضان را مداخله در امور داخلی خود دانسته، ظاهرا سخنگوی وزارت خارجه ایران در نظر داشته است تا با تاکید بر احترام به نتیجه اعلام شده آرای مردم افغانستان، اتهام مداخله جمهوری اسلامی در امور داخلی سایر کشورها را رفع کند.

عبدالله و کرزی

دو رقیب اصلی با شکایاتی در مورد تخلفات انتخاباتی مواجه هستند

حسن قشقاوی گفته است که "ایران انتخابات افغانستان را نشانه ای از عزم و اراده ملی، رشد نهادهای مردم سالار و عاملی در راستای ارتقای امنیت و ثبات و مایه عزت و سربلندی مردم افغانستان می داند."

وی افزود که مردم افغانستان توانایی اداره امور خود را دارند و اظهار داشت که تاریخ نشان داده است که به دلیل مقاومت افغان ها، قدرت های بیگانه هرگز نتوانسته اند بر این ملت تسلط یابند.

روز گذشته، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کردکه با شمارش 91 درصد کل آرای ریخته شده به صندوق های اخذ رای، حامد کرزی، رئیس جمهوری، با کسب بیش از 54 درصد کل آرا، همچنان از سایر نامزدها پیشتر است.

این کمیسیون نسبت آرای آقای عبدالله را بیش از 28 درصد، و آرای رمضان بشردوست، دیگر نامزد انتخابات را، بیش از 9 درصد اعلام داشت.

طبق قوانین انتخاباتی افغانستان، برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کسب اکثریت مطلق آرا ضرورت دارد و در صورتی که هیچیک از نامزدها نتواند در مرحله اول به بیش از پنجاه درصد کل آرا را به خود اختصاص دهد، مرحله دوم با شرکت دو نامزد واجد بیشترین شمار آرا برگزار می شود.

در عین حال، کمیسیون انتخابات افغانستان همچنان مشغول رسیدگی به شکایات مربوط به تخلفات انتخاباتی است و تا تکمیل بررسی این شکایات و حل و فصل آنها، نتیجه نهایی به طور رسمی اعلام نخواهد شد.

دولت جمهوری اسلامی با وجود انتقاد از حضور نظامی غرب در افغانستان، با حامد کرزی روابط دوستانه ای داشته و آقای کرزی از جمله رهبران جهان بود که پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات مناقشه برانگیز ایران را به او تبریک گفت.

در عین حال، گفته می شود که شماری از کشورهای جهان معتقدند که مشارکت احزاب و جناح های مختلف افغانستان در یک دولت ائتلافی می تواند باعث تحکیم وحدت ملی و قدرت بیشتر دولت مرکزی در مقابله با شورشیان طالبان باشد.

بی بی سی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی