خانواده‌های سه آمريکايی بازداشت‌شده در ايران خواهان آزادی آنها شدند

خانوادهها و دوستان سه شهروند آمريکايی که ماه پيش بدون داشتن مجوز لازم وارد خاک ايران شدند و اکنون در بازداشت به سر میبرند، خواستار آزادی آنها شدند.

اين سه شهروند آمريکايی به نامهای شين بائر، جاش فاتال، سِرا شرود روز ۹ مرداد وارد خاک ايران شده و توسط نيروهای مرزی ايران بازداشت شدند. خانوادههای آنها اظهار میدارند که اين سه تن به هنگام راهپيمايی در مناطق کوهستانی کردستان عراق به شکلی تصادفی و بدون قصد قبلی وارد خاک ايران شدند.

بیشتر بخوانید

در يک نشست خبری در دانشگاه برکلی کاليفرنيا، برادر آقای فاتال و مادر خانم شرود از دولت ايران خواستند که اجازه دهد ديپلماتهای غربی با اين سه شهروند آمريکايی ملاقات کنند و درباره شرايط و محل نگهداری آنها اطلاعاتی را منتشر کند.

از اين سه تن دو نفر، يعنی خانم شرود ۳۱ ساله و معلم زبان انگليسی و آقای بائر ۲۷ ساله روزنامهنگار آزاد، ساکن شهر دمشق در سوريه بودند. نفر سوم يعنی آقای فاتال، ۲۷ ساله برای يک گروه هوادار محيط زيست در ايالت اورگون کار میکند.

به گفته اندی لاين، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، دولت ايران تأييد کرده که اين سه نفر در بازداشت هستند اما اجازه نداده که مقامهای کنسولی سفارت سوئيس در تهران، که حافظ منافع آمريکا در ايران است، با آنها ديدار کنند.

وی همچنين اظهار داشت که خانم کلينتون، وزير خارجه آمريکا، در چندين نوبت آزادی اين سه راهنورد که بدون قصد قبلی وارد خاک ايران شدند را خواستار شده است اما مقامهای دولت ايران تاکنون پاسخی به اين درخواست ندادهاند.

اين سه تن جملگی فارغالتحصيلان دانشگاه برکلی بودند از اين رو نشست خبری روز دوشنبه در محل اين دانشگاه در ايالت کاليفرنيا برگزار شد. کلر هولمز، نايب رئيس دانشگاه برکلی، هم در اين نشست خبری آزادی اين سه نفر را خواستار شد.

شهروندان آمريکايی که اکنون در بازداشت ايران هستند به گفته مقامهای عراقی از اربيل در کردستان عراق به روستای احمدآوه رفته و وارد منطقه خورمال شده بودند تا مناظر طبيعی در مناطق مرزی را ببينند که به خاطر بی توجهی به هشدار مرزبانان ايرانی وارد خاک ايران شده و سپس بازداشت میشوند.

هوشيار زيباری، وزير خارجه عراق، پيشتر با اشاره به ديداری که با سفير ايران،حسن کاظمی قمی، در عراق داشته، اعلام کرده بود که مسوولان ايرانی مشغول بازجويی از سه شهروند آمريکايی هستند.

رادیو فردا

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

یک ادعای تبلیغاتی دیگر:فشار به یک هتل در نیویورک برای ندادن اتاق به احمدی نژاد

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی