سلطه سپاه بر اقتصادی کشور بورس تهران پشت قباله فرماندهان سپاه


خبرگزاری های داخلی به تاریخ 4 شهریور خبر دادند که "بنیاد تعاون سپاه" سهام شرکت مخابرات را خواهد خرید. سهام شرکت مخابرات روز 18 شهریور در بورس تهران عرضه خواهد شد. با این خرید، تمام بخشهای زیر پوشش شرکت مخابرات، از جمله تلفن ثابت، تلفن همراه، ارتباطات دیتا و زیرساختهای آن، بطور یکجا ظاهرا به بخش خصوصی و در واقع به شرکت وابسته به سپاه پاسداران منتقل می شود. بدین ترتیب سپاه مالک ۵۱ درصد سهام شرکت مخابرات خواهد بود. شرکت دیگری، که بقیه سهام را صاحب خواهد شد "شرکت سرمایهگذاری مهر اقتصاد ایرانیان" متعلق به "موسسه مالی و اعتباری مهر" وابسته به بسیج سپاه پاسداران است که در دولت احمدی نژاد تشکیل شده است.
پیش تر سهام شرکت صدرا (شرکت صنایع دریایی ایران) به "قرارگاه خاتم النبیاء سپاه" و "شرکت توسعه سرمایهگذاری" که آن نیز وابسته به سپاه است واگذار شده بود. این واگذاری ها بصورت مزایده ای نمایشی در بورس تهران واگذار می شود. "بنیاد تعاون سپاه" در سال ۱۳۶۷ تاسیس شد و "اکبر غمخوار" و "محسن رفیقدوست" از مهمترین مدیران این بنیاد در دهه ۷۰ بودند. موسسه صندوق پسانداز و قرضالحسنه انصارالمجاهدین (موسسه مالی اعتباری انصار) نیز وابسته به این بنیاد است.
"بنیاد تعاون سپاه" هماکنون ۴۵ درصد سهام گروه بهمن، چهار درصد سهام گروه سایپا و ۲۵ درصد سهام پتروشیمی کرمانشاه را در اختیار دارد و شرکت "باما" را خریداری کرده است. از جمله شرکتهای معروفی که صددرصد سهام آنها متعلق به بنیاد تعاون سپاه است میتوان به شرکت "کشت و صنعت شاداب خراسانشرکت "خدمات هوایی پارس" و صنایع غذایی "مائده" اشاره کرد.
روزنامه "تهران امروز" با انتشار این اخبار می افزاید:
«در صورت درستبودن و قطعیبودن خرید سهام شرکت مخابرات توسط یکی از شرکتهای زیرمجموعه سپاه، میتوان گفت که دولت مخابرات را بهعنوان یک بخش حیاتی به همراهترین نهاد نزدیک به خود واگذار میکند. چنانچه اهمیت در دستداشتن مخابرات برای دولت طی ماههای گذشته کاملا مشخص شد و بر این اساس نمیتوان خوشبین بود که دولتیها به این راحتی یکی از مهمترین شرکتهای زیرنظر خود را به بخش خصوصی غیروابسته به دولت واگذار کنند
شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۵۰ با سرمایهای بالغ بر پنج میلیارد ریال تاسیس شد و در حال حاضر میزان سرمایه این شرکت برای واگذاری در بورس، به بیش از سه‌ و ‌نیم میلیارد دلار رسیده است. بیش از ۴۷ هزار نفر در این شرکت و زیرمجموعههای آن شاغل هستند.
سپاه پاسداران ۶۰ اسکله غیرمجاز در جنوب کشور در اختیار دارد که از طریق آنها بخش عمده ای واردات کشور را دراختیار دارد و به دولت مالیات نمی دهد. یکسوم واردات کشور از طریق بازارهای غیرقانونی، اقتصاد زیرزمینی و اسکلههای غیرمجاز صورت میگیرد.
در نخستین سال ریاست جمهوری احمدینژاد، مجموعهای از پروژههای مرتبط با میدان گاز پارس جنوبی، بدون مناقصه به قرارگاه خاتم‌، وابسته به سپاه واگذار شد که ارزش آنها حدود ۷ میلیارد دلار تخمین زده میشود.
روزنامه‌ی "اعتماد ملی" در شماره ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ خود نوشت، حضور سپاه در فعالیتهای اقتصادی در ماههای اخیر به نقطه‌ی عطف کمسابقهای رسیده است. فعالترین شرکتهای وابسته به سپاه در بورس تهران "مهراقتصاد ایرانیان" است. خرید سهام شرکتهای "تایدواتر"، "گروه خودروسازی بهمن"، "آذراب"، "توسعه معادن روی" و "تراکتورسازی تبریز" از معاملات ماههای اخیر سپاه در بورس تهران بوده است.

راه توده

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

یک ادعای تبلیغاتی دیگر:فشار به یک هتل در نیویورک برای ندادن اتاق به احمدی نژاد

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی