تحلیل کریسشن ساینس مانیتور از وقایع پس از انتخابات معترضان ،خواهان جمهوری جدید


هفته پیش محمود احمدی نژاد در پایان یک دوره سخت و پرحاشیه با اشاره به این که رابطه وی و رهبر آیت الله علی خامنه ای یک رابطه پدر و فرزندی است ، وجود هر گونه اختلاف بین خود و آیت الله خامنه ای را رد کرد

احمدی نژاد افزود "بدون شک تلاش بدخواهان در القاء چنین شبهاتی بی نتیجه است و آنان این آرزو را با خود با گور خواهند برد. این راه بروی شیاطین بسته است."

در عین حال معترضان به نتیجه انتخابات، در ادامه اعتراضات خود در شهرهای مختلف به خیابان ها ریختند و با سر دادن شعار "استقلال، آزادی ، جمهوری ایرانی" خواستار تغییر نظام سیاسی در کشور شدند. به نظر می رسد اعتراضات مردمی وارد مرحله جدیدی شده است.

مسیح علی نژاد روزنامه نگار اصلاح طلب در یک گفتگوی تلفنی گفت "خواسته مردم در روزهای پس از انتخابات تنها برگزاری مجدد انتخابات بود، اما به نظر می رسد که از روز گذشته مردم پا را فراتر نهاده و خواهان تغییرات جدی تری هستند." وی همچنین افزود "خواسته تعدادی از مردم کماکان شناخته شدن میرحسین موسوی به عنوان رییس جمهور است. در حالی که هدف بسیاری دیگر چیزی بیشتر از برگزاری مجدد انتخابات است . آنها به جای جمهوری اسلامیکه شعار اصلی انقلاب اسلامی بود- به دنبال جمهوری ایرانی هستند."

این که جمهوری ایرانی دقیقا به چه معناست هنوز مشخص نیست. اما پیام این شعار نارضایتی مردم از سیستم موجود است.

یکی از فعالان حقوق بشر در تهران که به دلایل امنیتی از ذکر نامش معذوریم در یک گفتگوی تلفنی گفت "اقدامات رژیم ایران روز به روز موجب خشم هرچه بیشتر مردم می شود. با توجه به وجود هزاران معترض در زندان ها و کشته شدن دهها تن در جریان درگیری ها، مردم دیگر به دنبال برگزاری مجدد انتخابات نیستند."

یکی از ویدئوهای درگیری های روز گذشته تهران که بروی سایت یوتیوب قرار گرفته جوانی را نشان می دهد که رو در روی نیروهای مسلح پلیس ایستاده و در حالیکه مورد هجوم ضربه های پی در پی باتوم قرار گرفته ، از جای خود تکان نمی خورد. صدای تیر در طول ویدئو شنیده می شود و به نظر می رسد یکی از نیروهای پلیس به سمت جوان شلیک می کند.

چنانچه حکومت جمهوری اسلامی مشروعیت و اعتبارش را از دست دهد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به نظر نمی رسد که هیچ کدام از طرفین ماجراحکومت و مردم- قصد عقب نشینی داشته باشند. آگاهان از دخالت نیروهای سپاه پاسداران در سرکوب جنبش مخالف ابراز نگرانی کرده اند و بر این باورند ورود سپاه منجر به خلاء قدرت و یا شکل گیری حکومتی توتالیر و دیکتاتوری می شود که جمهوری اسلامی را در نظر مردم کاملا نامشروع و بی اعتبار خواهد کرد.

سپاه پاسداران یکی از قدرتمند ترین حامیان احمدی نژاد است و طی نا آرامی های بعد از انتخابات، نقش اصلی را در سرکوب تظاهرات و اعتراضات در تهران بر عهده داشت. در حالی که هفت هفته از آغاز جدی ترین بحران در تاریخ 30 ساله جمهوری اسلامی ایران می گذرد، تظاهرات مردم رنگ نافرمانی و تحقیر دولت را به خود گرفته است. حتی برخی از تظاهرکنندگان و معترضان در تجمعات روز پنج شنبه اقدام به سر دادن شعارهایی در مخالفت با آیت الله خامنه ای کردند.

نیروهای امنیتی در خیابان ها حضور چشمگیری دارند و مانع پیوستن دسته های چندنفره مردم به جمعیت تظاهرکننده می شوند. ناظران در تهران می گویند وزارت خانه ها و دفاتر دولتی پر از کارمند هستند و در عین حال هیچ بازده کاری ندارند.

هفته گذشته و در اوج کشمکش های داخلی در ایران، محمود احمدی نژاد دستور آیت الله خامنه ای مبنی بر عزل معاون اول رییس جمهور را نادیده گرفت و بدنبال آن وزیر اطلاعات را که از سوی رهبر تعیین می شود، از کار برکنار کرد.

از سوی دیگر وزیر فرهنگ دولت احمدی نژاد پس از تکذیب شایعه برکناریش، از سمت خود استعفا داد.اما پس از آن و از انجایی که بیش از نیمی از وزرای دولت نهم طی چهار سال گذشته برکنار شده و یا تغییر کرده بودند و به این ترتیب دولت برای ادامه فعالیت ناچار به اخذ مجدد رای اعتماد از مجلس می شد، با استعفای وزیر فرهنگ موافقت نشد.

در عین حال حمایت های آیت الله خامنه ای از محمود احمدی نژاد در روزهای پس از انتخابات ، وجاهت و صلاحیت رهبری را نزد عموم مردم به زیر سوال برد. به عقیده مردم عادی، رهبری باید به حل اختلاف بین جناح های مختلف در کشور بپردازد و نه جانبداری از فرد و جناحی خاص و سوق دادن کشور به سوی اختلاف و چنددستگی.

یکی از معترضان جریانات اخیر در ایران می گوید "حالا خواسته مردم تغییر مهره های اصلی و ارشد نظام است. بسیاری از مردم و حتی کسانی از بدنه خود نظام ، دیگر مشروعیت وصلاحیتی را که لازمه رهبری است در آیت الله خامنه ای نمی بینند."

احمدی نژاد در سخنان روز جمعه خود دشمنان را به القاء وجود اختلاف و شکاف میان وی و رهبری متهم کرد و گفت "غربی ها از انتخابات اخیر در ایران که الگوی جدیدی از مشارکت مردم را به نمایش گذاشت، آشفته هستند."

منبع : کریسچن ساینس مانیتور ، 31 جولای

منبع: روز آن لاین

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

یک ادعای تبلیغاتی دیگر:فشار به یک هتل در نیویورک برای ندادن اتاق به احمدی نژاد

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی