بازسازی جنوب بیروت با کمک مالی ایران

دويچه وله : منطقه حاره حریک یکی از محلات جنوبی شهر بیروت است. در جنگ لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی این محله به عنوان مقر حزبالله بطور ویژه مورد حمله ارتش اسرائیل قرار گرفت.

در جنوب پایتخت لبنان نیروهای شیعه حزبالله بازسازی خانههای ویران شده توسط نیروهای اسرائیلی در دوران جنگ را آغاز کردهاند. اما درمورد چگونگی تأمین هزینه و اجرای طرح خانهسازی در این منطقه سخنی در میان نیست.‌‌‌
مونا نجار، گزارشگر روزنامه تاتس، چاپ آلمان در شماره روز، سه شنبه اول سپتامبر این روزنامه، مشاهدات خود را از این محله چنین بیان کرده است:
«تاکسیها، مینیبوسها، موتورسوارها و دستفروشان با گاریهاشان در کوچهها و خیابانهای باریک منطقه حارۀ حریک در رفت‌و آمد هستند. عابران پیاده به سختی از میان خودروهای پارک شده مسیر خود را دنبال میکنند. لباسفروشیها، ساندویچفروشیها، کافههای اینترنت و سوپرمارکتهای کوچک در دو طرف خیابانهای شلوغ این منطقه از شهر قرار دارند. در برخی از گذرگاههای پررفت و آمد، تصاویری از مردان جوانی با لباس نظامی آویخته شده که در جنگ علیه اسرائیل جان خود را از دست دادهاند
حزبالله و بازسازی خانهها
برای حزب الله بازسازی خانههای ویران شده از اولویت برخوردار است. این مسئله ضریب اعتماد عمومی نسبت به حزبالله را بالا میبرد. همچنین بازسازی خانهها از سوی حزب الله به عنوان "نشانهای از مقاومت و پایداری در مقابل اسرائیل" قلمداد میشود.
محله حارۀ حریک در بیروت در سی سال گذشته شاهد تغییرات ساختاری و جمعیتی زیادی بوده است. خانه های یک و یا دو طبقه حیاطدار دهه هفتاد قرن بیستم میلادی و ترکیب چند مذهبی آن در دوران جنگ داخلی ۱۹۷۵ با ورود آوارگان جنگی تغییر کرد. این آوارگان بطور عمده از جنوب و شرق لبنان به بیروت هجوم آوردند و در این شهر سکنی گزیدند.
رفته رفته ساکنان قدیمی حارۀ حریک از این محله بیروت خارج شدند و جای خود را بطور عمده به مسلمانان شیعه و هواداران حزبالله، به عنوان ساکنان جدید این منطقه دادند.
بسیاری از خانههای محله حاره حریک بیروت در جریان جنگ ویران شد. بازسازی این خانهها اکنون با سازماندهی نیروهای حزب الله ادامه دارد. مونا ناگار مشاهدات خود از این محله چنین توصیف میکند: «در خیابانهای این محله خانههای زیادی درحال ساخت هستند. اسکلت بناهای هشت تا ده طبقه در همه جا به چشم میخورد. در جلوی ساختمانهای نیمه کاره تابلوهایی آویخته شدهاند که نام شرکت مسئول ساختمانی "واد" نوشته شده است به همراه این شعار که «ما خانههائی زیباتر از پیش خواهیم ساخت.‌‌»
کمکهای خیریه ناشناس برای بازسازی
گفته میشود که حمله نیروهای اسرائیلی مجموع به ۲۶۵ مجتمع ساختمانی خسارت جدی وارد ساخت و یا آنها را به کلی ویران کرد. نتیجه این خرابیها بیخانمانی حدود بیست هزار نفر از اهالی این محله بود.
در طرح شرکت"واد‌" قرار بر این است که خیابانها وسیعتر از پیش ساخته شوند. حسن جیشی، مهندس ناظر این پروژه در گفتگو با گزارشگر تاتس با غرور توضیح میدهد که بسیاری از ساختمانها ضد زلزله خواهند بود. وی تأکید میکند: «مردم منتظرند که هر چه سریع‌‌تر به خانههایشان بازگردند
اکثر لبنانیهایی که خانه خود را در جنگ از دست دادهاند، به شرکت "واد" برای بازسازی خانهشان وکالت دادهاند. این شرکت کمکهای خیریه جمعآوری شده را برای بازسازی مجتمعهای مسکونی در اختیار شرکتهای ساختمانی قرار میدهد. این کمکها به هیچوجه نمی توانند هزینه سنگین بازسازی ساختمانها را تأمین کنند. بقیه هزینهها از سوی کمکهای خیریه دیگر و بخش "جهاد البنا" از سوی حزبالله تأمین میشود. از ایران هم به عنوان کمککننده بزرگ این پروژه نام برده میشود.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی