احمدی نژاد: کسی نمی تواند ما را تحریم کند

از آقای احمدی نژاد خواسته شده پیش از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، زمینه مذاکره بر سر برنامه هسته ای ایران را فراهمکند

یک روز پس از آنکه گروه ۱+۵ ایران را به بازگشت به میز مذاکره بر سر برنامه هسته ای این کشور فراخواند، محمود احمدی نژاد گفت: "از تحریم استقبال می کنیم و ما خودمان، خودمان را اداره می کنیم."

آقای احمدی نژاد که در حاشیه جلسه رای اعتماد کابینه در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، هشدار داد که "کسی دیگر نمی تواند ایران را تحریم کند" اما افزود ایران "بسته پیشنهادی" خود را به آنها داده است.

خبر آمادگی برای ارائه مجموعه پیشنهادهایی که آقای احمدی نژاد به آنها اشاره کرد، دو روز قبل از سوی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران اعلام شده بود.

آقای جلیلی در تازه ترین واکنش اعلام کرده بود که در طی هفته جاری مجموعه پیشنهادهای ایران تحویل مقام های غربی خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا گزارش داده است که مجموعه پیشنهادهای مورد بحث هنوز به دست اتحادیه اروپا نرسیده است.

با این حال این مقام که نامش عنوان نشده از ارائه این مجموعه پیشنهادها استقبال کرد و گفت: "ما منتظر هستیم که چیزی به دستمان برسد تا ببینیم آیا می توانیم بر مبنای آن پیش برویم یا خیر."

بر اساس تازه ترین اخبار، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در روز جمعه چهارم اوت از جمله درباره موضع خود در قبال ایران در جلسه ای به گفتگو خواهند پرداخت.

آقای احمدی نژاد قصد دارد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اواخر ماه میلادی جاری شرکت کند، اما گروه ۱+۵ (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان) تاکید دارند که پیش از آن اجلاس درباره برنامه هسته ای ایران با مقام های این کشور مذاکره کنند.

ادامه تنش بر سر تحریم

اظهارات آقای احمدی نژاد درباره آمادگی ایران برای رویارویی با هر گونه تحریم در شرایطی عنوان شد که پس از روسیه و چین، برزیل هم، با وجود آنکه در گروه ۱+۵ عضویت ندارد، به جمع مدافعان ایران پیوست.

لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهور بزیل که اولین میزبان محمود احمدی نژاد در یک سفر خارجی، پس از اعلام شدن به عنوان پیروز دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، از تاکید بر گزینه تحریم ایران برای متوقف ساختن برنامه هسته ای انتقاد کرد.

او در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری فرانسه گفت: "باید آنها (ایران) را از طریق مجاری سیاسی متقاعد کنیم. نمی توان آنها را در منگنه قرار داد. سیاست 'یا هرچه ما می گویی یا هیچ' دیگر وجود ندارد."

آقای کوشنر مدعی شد اطلاعات مهمی از گزارش اخیر آژانس حذف شده است

با این وجود آقای لولا که انتقادها از ایران را به توجیه های ارائه شده برای حمله به عراق قلمداد کرد، تاکید نمود که نقش برزیل در این میان "میانجی گری و آشتی دادن" است.

اما از سوی دیگر فرانسه که در کنار آلمان بر تحریم ایران را محتمل دانسته بود، اکنون حملات خود را متوجه آژانس بین المللی انرژی اتمی کرده است.

برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه از محمد البرادعی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به شدت انتقاد کرد و او را متهم نمود که اطلاعاتی را درباره فعالیت هسته ای ایران پنهان می کند.

آقای کوشنر گفت این اطلاعات در ضمیمه هایی وجود داشت که در گزارش نهایی منتشر نشد و تاکید کرد "با خواندن اسناد آژانس بین المللی انرژی اتمی مشخص می شود که (از سوی ایران) حتی به یک سوال هم پاسخ داده نشده است."

محمد البرادعی اخیرا گفته ها درباره احتمال دستیابی ایران به بمب هسته ای ایران را "اغراق شده" خواند اما آقای کوشنر گفت در این ضمیمه ها مواردی وجود داشت که زمینه را برای طرح پرسش درباره واقعیت وجود یک بمب اتمی فراهم می کرد.

آقای کوشنر گفت که موارد "حذف شده" به موضوعات "کلاهک های جنگی، و حمل و نقل" مربوط می شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود تاکید کرده بود که "ایران بیش از یکسال است که پاسخی به سوالات موجود درباره 'ابعاد احتمالی نظامی' برنامه هسته ای خود نداده است" اما تایید کرده است که نرخ تولید اورانیوم غنی شده ایران کاهش یافته است.

اظهارات آقای کوشنر پس از آن منتشر شد که وزیر خارجه اسرائیل نیز در روز یکشنبه سی اوت گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی را "به خاطر یافته هایی که از آن حذف شد" قابل توجه خواند.

بی بی سی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی