هتک حرمت وحشیانه معترضان بازداشتی

گزارش تلگراف در مورد وضع زندان ها

هتک حرمت وحشیانه معترضان بازداشتی

ریچارد اسپنسر

مهدی کروبی که اعتراضات برای تغییر نتیجه انتخابات 22 خرداد را هدایت کرده است گفت، هم زنان و هم پسران جوان مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

اظهارات او در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور اسبق هاشمی رفسنجانی در مورد ادعاهای منتشر شده در وبلاگ‌ها و رسانه‌های خارجی صورت گرفته است. این موضوعات زمانی آشکار شد که رئیس پلیس تصدیق کرد بدرفتاری‌هایی با زندانیان پس از انتخابات انجام گرفته است. سیاستمداران طیف‌های مختلف سیاسی در ایران گفته‌اند تعدادی از معترضان در توقیف پلیس جان خود را از دست داده‌اند.

آقای کروبی رونوشت نامه‌اش را روز یکشنبه در وب‌سایت خود منتشر کرد. او نوشت: «تعدادی از زندانیان گفته‌اند که برخی از زندنیان زن وحشیانه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. پسران جوان زندانی نیز وحشیانه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. پسران جوان دچار افسردگی و صدمات جدی روحی و جسمی شده‌اند.»

آقای کروبی نامه‌اش را به آقای رفسنجانی در مقام رئیس مجلس خبرگان که مسئول نظارت بر اعمال رهبر ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای است نوشت. اما آقای رفسنجانی همچنین به عنوان شخصیتی کلیدی در شکاف بین رهبری رژیم ایران ظاهر شده است که هدایت اعتراضات علیه انتخابات هدایت شده توسط دولت را بر عهده داشته است.

آقای کروبی در این نامه می‌گوید خبررسان‌های او در «وضعیت حساسی» قرار دارند. اما تعدادی از وبلاگ‌های ایرانی پرونده ترانه موسوی 28 ساله را رو کردند که یک هفته پس از انتخابات در حالیکه منتظر سخنرانی میرحسین موسوی، چالشگر اصلی اصلاح‌صلب بود، توسط پلیس لباس شخصی بازداشت شد. او پس از جدا شدن از دیگر زندانیان ناپدید شد اما چند هفته بعد به خانواده او تلفن زدند و گفتند که او در «حادثه‌ای تاسف‌بار» پس از پارگی رحم و مقعد در بیمارستان بستری شده است. زمانی که آنها به بیمارستان رسیدند او باری دیگر ناپدید شده بود و جسد او بعدا در بیابان‌های غرب تهران سوخته پیدا شد. قبلا تصور می‌شد که او به زندان اوین در تهران که اکثر زندانیان سیاسی در آنجا نگهداری می‌شوند برده شده است.

سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم رئیس پلیس ایران گفت، در زندان کهریزک در جنوب تهران که معمولا برای نگهداری مجرمان خطرناک استفاده می‌شود، بدرفتاری‌هایی با معترضان صورت گرفته است. اما وی گفت کسانی که مرده‌اند بر اثر بیماری ویروسی که توسط جمعیت پخش شده است جان خود را از دست داده اند.

رهبران مخالف و حتی برهی از حامیان دولت ادعا کرده‌اند که حداقل سه معترض در زندان شکنجه و کشته شده‌اند از جمله پسر یک مشاور ارشد محسن رضایی دیگر نامزد شکست‌خورده محافظه‌کار که خواستار تحقیق شده است.

دادستان ایران قربانعلی دری نجف آبادی گفت: «متاسفانه اهمال و بی‌دقتی برخی مقامات موجب واقعه کهریزک شده است که قابل دفاع نیست. در روزهای اولیه ممکن است اشتباهات و بدرفتاری‌هایی به علت جمعیت زیاد در زندان صورت گرفته باشد.»

این زندان در ماه ژوئیه تعطیل و سه نفر بازداشت شدند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی