سازمان ملل: 300 پرونده از شکنجه بازداشت شدگان در ایران داریم

سازمان ملل: 300 پرونده از شکنجه بازداشت شدگان در ایران داریم
سازمان ملل: 300  پرونده از شکنجه بازداشت شدگان در ایران داریم
شبکه جنبش راه سبز(جرس): مانفرد نواک گزارشگر ويژه سازمان ملل درباره شكنجه اعلام کرد که شكايت های زیادی از معترضان بازداشت شده پس از انتخابات ايران در مورد آزار و اذيت شان در زندان دریافت کرده است و دستکم 300 پرونده در مورد شکنجه بازداشت شدگان ایرانی در اختیار دارد.

نواک که گزارشگر شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو است و پیشتر در مورد آزار و اذيت بازداشت شدگان در زندان امريكايى گوانتانامو تحقیق کرده روز پنج شنبه گفت که شکایت بازداشت شدگان پس از انتخابات ایران را از برخی از بازداشت شدگانی که آزاد شده اند، وکلا و خانواده های بازداشت شدگان دریافت کرده و به مقام جمهورى اسلامى نیز اطلاع داده كه بيش از 300 پرونده اتهامى در خصوص شكنجه و بدرفتارى با دستگيرشدگان اعتراضات اخير، به سازمان ملل ارايه شده است.

به گفته مانفرد نواک اغلب شکایت ها از سوی بازداشت شدگان اخیر در ایران به ضرب و شتم،شوك الكتريكى و فشار جسمى و روانى با هدف گرفتن اعترافات از بازداشت شدگان مربوط است.
گزارشگر ویژه شکنجه شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین خبر داد که در نامه ای از مقام های ایرانی خواسته برای تحقیق در مورد این شکایت ها به ایران سفر کند اما حکومت به او اجازه نداده است تا از اين كشور بازديد كند و پاسخ قانع کننده ای به این نامه نداده است.

وی همچنین تاکید کرد که غیر از فعالان سیاسی و معترضان به نتایج انتخابات شماری از روزنامه نگار،وکیل، فعالان حقوق شر نیز بازداشت شده اند.
مانفرد نواک، گزارشگر شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره شکنجه همچنین برگزاری دادگاه بازداشت شدگان اخیر از سوی دادگاه انقلاب تهران را براساس« اعترافات اجباری» دانست،آن را «دادگاه نمایشی» نامید و تاکید کرد که دستگاه قضایی هیچ کشوری نباید«به اعترافات اجباری ناشی از شکنجه» استناد کند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی