کروبی: دادستان کل مأمور رسیدگی به موضوع تجاوز شده است مهدی کروبی



کروبی از لاریجانی و بروجردی به خاطر این که "بدون تحقیق" سخنانش را رد کرده اند، انتقاد کرد

مهدی کروبی با انتقاد از موضع گیری علی لاریجانی علیه نامه او به اکبر هاشمی رفسنجانی درباره شایعه آزار جنسی بازداشت شدگان وقایع اخیر ایران، از پیگیری این موضوع به دستور رئیس قوه قضائیه خبر داده است.

آقای کروبی گفت نامه اش به محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه ارجاع داده شده و قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان کل کشور مامور رسیدگی به آن شده است.

او درباره بعضی واکنش ها به نامه اش گفت که کسانی هستند که می خواهند فضایی ایجاد کنند تا هیچ کس نتواند این گونه مطالب را مطرح کند.

مهدی کروبی در نامه ای به علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از او خواسته بود درباره شایعه تجاوز جنسی به دختران و پسران بازداشت شده در جریان ناآرامی های اخیر تحقیق کند و آن را هر طوری که صلاح می داند به اطلاع رهبر برساند.

او در نامه خود نوشته بود: "عده‌ای از افراد بازداشت‌شده مطرح نموده‌اند که برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده‌اند که منجر به ایجاد جراحات و پارگی در سیستم تناسلی آنان گردیده است. از سوی دیگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشیانه تجاوز کرده‌اند به طوری‌که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گردیده‌اند و در کنج خانه‌های خود خزیده‌اند."

آقای کروبی اکنون در پاسخ به منتقدان می گوید که مستنداتی در تایید آن نامه دارد: ".... به این آقایان می گویم که مستندات من کسانی بوده اند که نزد من آمده اند که یا خود مورد آزار قرار گرفته بودند و یا اینکه شاهد بوده و یا کسانی نزد آنها اقرار کرده بودند. پس من آدمی نیستم که بدون آنکه مستنداتی داشته باشم و بنابر یک تلفن و یا اینکه کسی حرفی را بدون پشتوانه به من زده باشد چنین نامه ای را بنویسم."

آن نامه با واکنش منفی محافل محافظه کاران در ایران مواجه شد و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی این موضوع را کذب خواند.

این موضوع همچنین از سوی علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز رد شد.

این در حالی است که گروهی از متخصصان حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز نسبت به اتهامات شکنجه شدن افرادی که به دلیل اعتراض به تنیجه انتخابات ایران بازداشت شده اند، ابراز نگرانی کرده اند.

این افراد گفته اند که علاوه بر فعالان سیاسی مخالف دولت محمود احمدی نژاد و افرادی که در اعتراض به انتخابات به خیابانها رفتند، تعدادی وکیل، روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر در بازداشت به سر می برند.

تکذیب بدون تحقیق

مهدی کروبی در مصاحبه با سحام نیوز - پایگاه خبری حزب اعتماد ملی که او دبیر کل آن است - واکنش لاریجانی و بروجردی را ناشی از تحت فشار بودن آنها و تلاششان برای حفظ موقعیت خود در مجلس دانست.

او این واکنش ها را شتابزده خواند و از این که "مسوولان پیگیری این حوادث در مجلس در مدت 24 ساعت و قبل از آن که کمیته پیگیری جلسه ای را تشکیل دهد به تکذیب محتوای این نامه پرداختند" ابراز تاسف کرد.

آقای کروبی گفت: " آقای لاریجانی نگران آن است که به سرنوشت دکتر حداد عادل گرفتار شود و او را از ریاست مجلس حذف کنند."

او گفت: " چطور می شود که بدون آن که تحقیقی صورت گیرد و جلسه ای تشکیل شود می گویید این ماجرا کذب محض بوده است."

آقای کروبی افزود: "آخر نباید آقای لاریجانی و بروجردی این قدر شتاب زده درباره محتوی این نامه موضعگیری می کردند و شاید بهتر بود که این دوستان نیز به مانند آقای شاهرودی حداقل هیاتی را می فرستادند تا اصل ماجرا را از من جویا شود ، نه انکه حرف های آقای بروجردی را چهل بار از تلویزیون پخش کنند ولی حتی یک کلمه از حرف های مرا پخش نکنند."

او گفت به جای این که مسوولان فضایی را ایجاد کنند تا همه بتوانند آزادانه حرف بزنند، وضعی پیش آمده است که کسانی که مورد آزار قرار گرفته اند، جرات نفس کشیدن ندارند."

آقای کروبی با برشمردن بعضی از موارد بدرفتاری با زندانیان، خواستار تشکیل یک هیات مستقل برای تماس با آسیب دیدگان و کشف حقایق شد.

او گفت: "شاهد آن هستیم در حکومتی که حکومت عدل علی الگوی آن قرار دارد جوانی را به خاطر آن که شعاری سر داده است با باتوم به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دهند و طوری برخورد می کنند که حتی برخی از آنها جان می بازند."

آقای کروبی به نحوه برخورد با بازداشت شدگان را مایه تاسف نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: " متاسفم از اینکه مردمی را که به بهانه اعتراض به یک انتخابات بازداشت کرده اند، چنین مورد شکنجه قرار داده اند به طوری که من شنیده ام که افراد را در کهریزیک لخت می کردند و چهار دست و پا می نشاندند و سوار بر آنها می شدند و به آنها می گفتند که صدای حیوانات را در بیاورید."

او ادامه داد: "هرگز فراموش نکنیم که مردم ما در جامعه ای زندگی می کنند که خانم دکتر (زهرا) بنی یعقوب را به اتهام ارتباط با مردی می گیرند و سپس جنازه اش را تحویل می دهند. آیا شما وجود اینها را کتمان می کنید ؟ امروز به جای اینکه این مسائل را پیگیری کنید بدون آنکه تحقیقاتی در صحت و یا سقم مطلبی انجام شود به دفاع از عملکردتان می پردازید ؟ "

آقای کروبی با "زجرآور" دانستن تحقیق درباره نحوه برخورد با زندانیان، بار دیگر بر آمادگی خود برای عهده دار شدن مسوولیت پیگیری این حوادث تاکید کرد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی