دیدبان حقوق بشر خواستار تحقیق در مورد احمدی مقدم و طائب شد

دیدبان حقوق بشر خواستار تحقیق در مورد احمدی مقدم و طائب شد

لوگوی دیدبان حقوق بشر

۱۳۸۸/۰۵/۲۴
«ديدبان حقوق بشر» میگويد دولت ايران بايد با تحقيق در مورد اقدامات مقامهای امنيتی کشور روشن سازد چه ميزان دستور حمله به معترضان به نتیجه انتخابات رياست جمهوری اخير از سطوح بالای امنيتی صادر شده است.

«ديدبان حقوق بشر» با انتشار بیانیهای اعلام کرد که « سرتيپ پاسدار اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی و حجت الاسلام حسين طائب، فرمانده نيروی مقاومت بسيج از کسانی هستند که بايد درمورد کارهايشان تحقيق شود

اين نهاد مدافع حقوق بشر که مقرش در آمريکاست می گوید که «به نظر می رسد احمدی مقدم در زندان کهريزک مسئوليت مستقيم داشته است

پيشتر، مهدی کروبی در مورد شکنجه زندانيان در کهريزک گفته بود: «متاسفم از اينکه مردمی را که به بهانه اعتراض به يک انتخابات بازداشت کرده اند چنين مورد شکنجه قرار داده اند به طوری که من شنيده ام که افراد را در کهريزيک لخت می کردند و چهار دست و پا می نشاندند و سوار بر انها می شدند و به انها می گفتند که صدای حيوانات را در بياوريد اخر اين مايه تاسف جمهوری اسلامی است و يا اينکه برخی را دستگر کرده و انها را لخت کرده اند و روی هم خوابانده اند و آب بر روی انها ريخته اند

اين زندان به دستور آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی تعطيل شد. در اعلاميه «ديدبان حقوق بشر» در اين رابطه آمده است: «تعطيلی يک بازداشتگاه و عده ای مامور دون پايه را مقصر خواندن نمی تواند به معنای پاسخگويی به آزارهای وسيعی باشد که پس از انتخابات رخ داده است

به گفته «ديدبان حقوق بشر»، تحقيقات به عمل آمده حاکيست که در بدرفتاری با معترضان و متهمان وقايع اخير طرح های هماهنگی وجود داشته است و به نظر می رسد دستوراجرای اين بدرفتاری ها از سوی مقام های بلندپايه حکومتی صادر شده باشد.

در جريان اعتراض های پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، به گفته سخنگوی قوه قضاييه، چهار هزار نفر از فعالان سياسی، مدنی، روزنامه نگاران و مردم عادی از سوی نيروهای امنيتی و بسيجی بازداشت و تعداد زيادی از آنها به نقاط نامعلومی انتقال داده شده اند.

در دو ماه گذشته گزارش های زيادی از بدرفتاری شديد با زندانيان، ضرب و شتم آنها، تجاوز و همچنين قتل تعدادی از بازداشتی ها زير شکنجه منتشر شده است.

به دنبال تاييد خبر مرگ محسن روح الامينی، فرزند مشاور محسن رضايی، از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری، در بازداشتگاه کهريزک، رهبر ايران دستور داد اين بازداشتگاه که زير نظر نيروی انتظامی بود تعطيل شود.

کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان ستادهای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی می گويند دست کم ۶۹ نفر در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری کشته شده اند.
منبع رادیو فردا

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی