هاشمی رفسنجانی بعد از چند ماه در مراسمی رسمی حاضر شد


BBC

اکبر هاشمی رفسنجانی بعد از غیبت در مراسم سوگند و تحلیف رئیس جمهوری، در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید قوهقضائیه شرکت کرده است.

مراسم تودیع و معارفه محمود شاهرودی رئیس سابق قوه قضائیه و معارفه صادق لاریجانی رئیس جدید قوه قضائیه روز دوشنبه 26 مرداد در تالار قوه قضائیه برگزار شد.

در این مراسم، محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، علی اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی دفتر آیت الله خامنه ای، محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از مسئولان دولتی حضور داشتند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان، و علی اکبر ناطق نوری در مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهوری و مراسم سوگند وی در مجلس غایب بودند.

آقای هاشمی رفسنجانی آخرین بار پیش از انتخابات ریاست جمهوری و در اواخر اردیبهشت در یک مراسم رسمی شرکت کرده بود.

آقای رفسنجانی در این مراسم گفت:"هدف نهایی حکومت اسلامی این است که جامعه احساس امنیت قضایی کند و هیچ کس از رسیدگی و احقاق حق مایوس نباشد."

به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اگر چنین یاسی در جامعه حاکم شود در بدنه جامعه هرج و مرج می شود ولی اگر مردم بدانند که دستگاه قضایی عادلانه فعالیت می کند و تحت تاثیر قدرتها قرار نمی گیرد، بسیار مناسب است.

رهبر جمهوری ایران، روز شنبه 24 مرداد (15 اوت) آقای لاریجانی را به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه این کشور منصوب کرده بود.

آقای خامنه ای در حکم انتصاب آقای لاریجانی که توسط رئیس دفتر رهبر در این مراسم قرائت شد، رئیس جدید قوه قضائیه را "از برجستگان علمی حوزه علمیه قم و برخوردار از روحیه و توان نوآوری و ابتکار" توصیف کرده است.

هاشمی رفسنجانی، لاریجانی و احمدی نژاد

صادق لاریجانی عضو مجلس خبرگان رهبری و یکی از فقهای شورای نگهبان است که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم عضویت دارد و در این حوزه تدریس می کند.

پدر او آیت الله میرزا هاشم آملی، از روحانیان سرشناس نجف و قم بوده است و علی لاریجانی، رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی و محمدجواد لاریجانی، از چهره های مشهور جناح اصولگرا هم برادران او هستند.

با برگزاری مراسم تودیع و معارفه روسای قوه قضائیه، آقای لاریجانی جانشین محمود هاشمی شاهرودی شد که به مدت ده سال ریاست قوه قضائیه ایران را به عهده داشت.

عملکرد قوه قضائیه ایران به ویژه در حوادث پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور بحث انگیز بوده و انتقادات فراوانی را از هر دو سو برانگیخته است.

آقای شاهرودی در مراسم تودیع خود گفت:"در این اواخر متوجه شدم که با همه اقدامات ارزنده و زیر ساخت هایی که خروج خدمات قضایی را دو چندان کرده ولی این احساس وجود دارد که امنیت قضایی لازم ایجاد نشده است و هنوز ورودی پرونده ها زیاد، تخلفات زیاد و تضییع حقوق زیاد است."

رئیس سابق قوه قضائیه بر استقلال این قوه تاکید کرد و گفت:" مسئولان عالی دستگاه قضایی و مدیریت عالی این قوه باید استقلال قوه قضائیه را از جریانات سیاسی حفظ کنند."

با پایان دوره ده ساله ریاست آقای شاهرودی، رئیس جدید قوه قضائیه همان ابتدای کار خود با پرونده ده ها بازداشت شده سرشناس سیاسی، صدها نفر از دستگیر شدگان اعتراضات خیابانی اخیر، عده ای از ضابطان قوه قضائیه که به بدرفتاری و شکنجه بازداشت شدگان متهم هستند و محاکمه حساسیت برانگیز گروهی از بهائیان رو برو است.

صادق لاریجانی در سخنانی در این مراسم گفت "هیچکس نباید جرات کند و به خود حق دهد که برخلاف قانون حکم کند و حقوق شهروندان را ضایع نماید و آرامش و امنیت آنان را سلب کند."

رئیس جدید قوه قضائیه همچنین که هر کس حقوق شهروندان را تضییع کند، دیر یا زود به محکمه عدل فرا خوانده می شود و حق مظلومان از آنان گرفته می شود و افزود "نسبت به احدی گذشت نخواهم کرد و خاطیان را به دستگاه عدالت خواهم سپرد."

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی