چهارمین جلسه دادگاه وقایع پس از انتخابات

چهارمین جلسه محاکمه بازداشت شدگان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران و معترضان به نتیجه این انتخابات روز سهشنبه سوم شهریور (24 اوت) برگزار خواهد شد.

جلسه چهارم این محاکمات قرار بود هفته گذشته برگزار شود که بنا به گفته دادگاه با درخواست وکیلان متهمان برای مطالعه و بررسی بیشتر پرونده برگزاری آن یک هفته به تعویق افتاد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا خبر داده است که هفت نفر از متهمان پرونده در این جلسه به دفاع از اتهامات مطروحه در کیفرخواست خواهند پرداخت.

گفته می شود سعید حجاریان، از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت اسلامی ایران، يکی از متهمان حاضر در دادگاه روز سه شنبه باشد.

زینب حجاریان، دختر سعید حجاریان، به بی بی سی فارسی گفته بود که طبق اخباری که به او رسیده قرار شده است به دلیل ناتوانی جسمی پدرش، یکی دیگر از بازداشتی ها به جای او متنی را به عنوان اعترافات آقا حجاریان در دادگاه بخواند.

خانم حجاریان گفت که مسئولان قضایی و امنیتی پرونده آقای حجاریان ابتدا از غلامعلی ریاحی، وکیل او خواسته بودند متنی را که آنها در اختیارش می گذارند در روز دادگاه به عنوان اعترافات آقای حجاریان بخواند که آقای ریاحی از این کار خودداری کرده و مسئولان پرونده، گفته اند وکیل دیگری را جایگزین او خواهند کرد تا او این کار را انجام دهد.

در سه جلسه پیشین محاکمه، بعضی از بازداشت شدگان وقایع اخیر از جمله محمد عطریانفر (عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی)، محمد علی ابطحی (عضو مجمع روحانیون مبارز)، حسین رسام (کارمند سفارت بریتانیا در تهران) و کلوتیلد ریس (شهروند فرانسوی) در دادگاه حضور یافته و در ارتباطا با اتهاماتشان سخن گفتند.

اولین جلسه دادگاه روز شنبه دهم مرداد با حضور ۱۰۰ تن از متهمان، ازجمله شماری از شخصیت های سیاسی و مقامهای ارشد سابق جمهوری اسلامی، در تهران برگزار شد و در جریان آن، دادستان این دادگاه کیفرخواستی را علیه این افراد قرائت کرد.

بیشتر بازداشت شدگان متهم هستند که در تلاش برای "انقلاب مخملی" نقش داشته و یا "اغتشاشات" روزهای پس از انتخابات را هدایت می کردند.

تعدادی از اعضای اصلی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، دو تشکل عمده اصلاح طلب همراه تعدادی از روزنامه نگاران در میان بازداشت شدگان هستند.

بعضی از شخصیتهای بلندپایه مذهبی از جمله آیت الله یوسف صانعی و آیت الله حسینعلی منتظری به برگزاری این دادگاه ها واکنش نشان داده اند و اعترافات متهمان را که به گفته آنها به وسیله فشارهای روحی و جسمی گرفته شده، "بی ارزش و غیر شرعی" خوانده اند.

بی بی سی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی