مضحکه عدالت در جمهوری اسلامی ادامه دارد، گزارشگران بدون مرز

سه شنبه 3 شهريور 1388

سوم شهريور چهارمين جلسه دادگاه برای محاکمه معترضان به تخلف و تقلب در انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد برگزار شد. در اين دادگاه روزنامه نگاران زندانی سعيد حجاريان، سعيد ليلاز، احمد زيدآبادی، محمد قوچانی، مسعود باستانی و سعيد شريعتی بر روی نمکت متهمان حضور داشتند.

" مضحکه عدالت در جمهوری اسلامی با برگزاری جلسه چهارم دادگاه ادامه يافت. مدافعان حقوق بشر در ايران و در خارج از اين کشور بايد به برپايی نمايش اعترافات اجباری متهمان شکنجه شده محروم از حقوق خود، کيفرخواست جمعی که حتا در چارچوب قوانين قضايی ايران غير قانونی است و... اعتراض کنند. در حالی که مسئولان جمهوری اسلامی می خواهند بگويند که بحران در کشور پايان يافته است در اين دادگاه ها روزنامه نگاران برای انجام وظيفه خود يعنی مطلع کردن شهروندان ايرانی از اعتراضات محاکمه می شوند."

از جمله متهمان امروز سعيد حجاريان مدير مسئول روزنامه صبح امروز بود که در تاريخ ٢٥ خرداد بازداشت شده است. وی که معلول و از سلامت کامل برخودار نيست در طی مدت بازداشت قربانی شکنجه که در اثر فشارهای جسمی و روانی چندين بار در بيمارستان بستری شده است. اعترافات اين روزنامه نگار ناتوان از سخن گفتن توسط روزنامه نگار زندانی سعيد شريعتی خوانده شد، مثل هميشه زندانی عليه اعتقادت خود اعترافات کرده و برای "ارتکاب خطاهای سهمگين اظهار ندامت و از مقام معظم رهبری و مردم پوزش خواسته است" در اين دادگاه غلامعلی رياحی وکيل سعيد حجاريان حضور نداشت وی به دليل عدم دسترسی به پرونده از وکالت استعفا داده بود.

از آغاز محاکمات وکلای زندانيان نتوانسته اند نه به پرونده موکلين خود دسترسی داشته باشند و نه با آنها ملاقات کنند. وکلای تسخيری ناشناسی نزديک به نهادهای امنيتی از سوی دادستان تهران برای دفاع از زندانيان برگزيده شده اند.

در ايران به شکل کلی زندانيان از وضعيت مناسبی برخودار نيستند. در تاريخ ٩ مرداد ماه مهدی کروبی شکنجه، بدرفتاری و تجاوز به زندانيان در زندان های جمهوری اسلامی را تائيد کرد. روزنامه نگار سرشناس ايرانی احمد زيد ابادی که از تاريخ ٢٤ خرداد ماه در بازداشت بسر می برد در آخرين ملاقات خود به خانواده اش گفته است که ٣٥ روز را درسلولی "قبر" مانند بدون هيچ گونه ارتباطی با جهان خارج بسر برده است.

گزارشگران بدون مرز گزارشات متعددی در تائيد بدرفتاری و شکنجه روزنامه نگاران در زندان های ايران و به ويژه در بند ٢٠٩ زندان اوين دريافت کرده است.

از سوی ديگر دو روزنامه نگار و وبلاگ نويس سميه توحيدی و مهسا امرآبادی با سپردن وثيقه در تاريخ اول و دوم شهريور ماه از زندان به شکل موقت و در انتظار محاکمه خود آزاد شده اند.

سایت گویا نیوز

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی