امام جمعه اهل سنت زاهدان:کسانی که به انتخابات معترضند خود برای حفظ نظام شهید دادند

کسانی که به انتخابات معترضند خود برای حفظ نظام شهید دادند چاپ ارسال به دوست
نگارش یافته توسط sunnionline
12 مرداد 1388 ساعت 10:00
Imageامام جمعه اهل سنت زاهدان: کسانی که به نتایج این انتخابات معترض هستند خود در راه حفظ این انقلاب شهید داده اند ، آن ها نیز شهروند ایرانی به حساب آمده و باید مورد توجه قرار گیرند، جناح راستی ها و جناح چپی ها همه شهروند ایرانی بوده و همه مورد احترام هستند.


به نقل از روزنامه زاهدان

مولوی عبدالحمیدامام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به اوضاع اخیر کشور و تاکید بر اینکه مسئولین نظام به هیچ وجه نباید این حوادث را دست کم بگیرند، خاطر نشان کردند : علما و دانشمندان اهل سنت کشور از آنجائیکه همواره خود را خیرخواه و دلسوز نظام دانسته اند ، اینک آمادگی دارند که با شیوه ای کاملا عادلانه به حل و فصل جریانات اخیر کشور پرداخته و اختلافات موجود در تهران را رفع نمایند.
مولوی عبدالحمید با بیان این مطلب که «صحبت های بنده مغرضانه نبوده و همه از روی دلسوزی و خیر خواهی است ،چرا که اسلام ما را به خیرخواهی برای حاکم و رعیت توصیه می کند» اظهار داشت : قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امسال ، در رابطه با سلامت این انتخابات نه تنها بنده بلکه بسیاری از مردم دغدغه داشتند. درگذشته نیز اینگونه بوده است تا جائی که بارها من عرض کردم باید انتخابات ما با نظارت ناظران بین المللی برگزار شود که بسیاری در برابر این اظهار نظر بنده موضع گیری کرده اعتراض نمودند حالانکه جایی برای اعتراض نبود زیرا «آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است» اگر انتخابات ما در برابر دیده گان ناظران بین المللی کاملا سالم برگزار شود این خود افتخاری بزرگ برای ما خواهد بود.
وی ادامه داد: به هر حال انتخاباتی در کشور ما برگزار شد و پس از آن بسیاری به نتایج آن اعتراض کردند این افراد که بسیاری از آن ها سال ها برای رشد نظام زحمت کشیده و تلاش نموده اند ، معتقدند که این انتخابات سالم نبوده است من همان زمان گفتم اگر فرد یا افرادی برای نظام فدا شوند بهتر از این است که نظام برای یک فرد فدا شود.
وی همچنین افزود: عرض ما هم اکنون به مسئولین نظام آن است که مسائل پیش آمده را دست کم نگیرند بسیاری طی این جریانات کشته شده و بسیاری نیز بازداشت شده اند، در این شرایط می بایست تمام کسانی که عزیزان خود را به هر نحو ممکن از دست داده اند، مورد دلجویی قرار گیرند تا شکاف به وجود آمده گسترده تر از این نشود.
وی گفت: احساس ما این است که اوضاع روز به روز وخیم تر می شود در این شرایط اگر عقلای قوم از طلاب و افراد پائین تر حرف گوش کنند این امر موثر واقع خواهد شد این سر را خداوند به همه داده است ما در بسیاری از مواقع رفتار خود را در اثر سخن یک چوپان نیز تصحیح می کنیم چرا که حضرت عمر (رض) نیز اینگونه عمل می نمود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: کسانی که به نتایج این انتخابات معترض هستند خود در راه حفظ این انقلاب شهید داده اند ، آن ها نیز شهروند ایرانی به حساب آمده و باید مورد توجه قرار گیرند ، جناح راستی ها و جناح چپی ها همه شهروند ایرانی بوده و همه مورد احترام هستند.
مولوی عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان خود با بیان این که امیدوارم سخنان من قابل تحمل باشند افزودند: بدون شک اگر مسائل اخیر کشور عاقلانه حل و فصل شوند ، این امر برای نظام بسیار مفید خواهد بود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه اظهاردرخصوص آزادی افرادبازداشت شده امیدواری کرد و گفت: امیدوارم افراد بازداشت شده در تهران و نیزدر زاهدان هرچه سریعتر آزاد شوند
وی افزود : بدون تردید حل جریاناتی که قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زاهدان رخ داد بسیار سنگین و دشوارتر از حل مسایل اخیر در تهران بود چراکه شرایط زاهدان با توجه به پایین بودن سطح سواد مردم این منطقه کاملا با تهران متفاوت است. باتوجه به نزدیک بودن در تمام شهرهای سیستان و بلوچستان ممکن بود اتفاقات ناگواری رخ دهد که بحمدالله با همکاری و همفکری علما و اندیشمندان این غائله ختم به خیر شد
وی گفت: در همین جریانات بسیاری مخالف رویکرد بنده بودند و می گفتند شما دخالت نکنید و به مردم پیام ندهید اما من ازآنجائیکه مخالف سرسخت اختلاف، تفرقه، خونریزی و کشتار هستم وحتی نمی خواهم قطره خونی از بینی یک برادر شیعی برزمین بریزد، به جاهای مختلف پیام داده و از مردم خواستم آرامش خود را حفظ کنند، بهرحال پس از این جریان قرار شد مسئولین از کسانی که خسارت دیده اند جبران خسارت نمایند. کسانی که طی این حوادث کشته شده اند شهید قرار داده شوند اما متاسفانه اینگونه نشد.
مولوی عبدالحمید گفت: اینک انتظار ما از مسئولین آن است که همانگونه که هنگام بروز این حوادث سریع عمل کردند، اکنون نیز به مسایل پس از آن سریعا وبا هوشیاری تمام رسیدگی نمایند.

مولوی عبدالحمید همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، از بازداشت کاک حسن امینی مهمان هجدهمین همایش فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان که هفته گذشته در فرودگاه این شهر بازداشت شد ابراز تاسف کردند و افزودند: تمام مسئولین نظام در تمامی رده های حکومتی ، انتخابی بوده و مردم آنان را بعنوان مسئول امور خود برمی گزینند به عبارتی دیگر ملت محور بوده وسرنوشت تعیین می کند بنابراین ملتی که حق انتخاب دارد باید حق انتقاد نیز داشته باشد. هرمسئولی در نظام اسلامی اگر به وظایف خود عمل نکند ملت حق دارد که از او انتقاد کند، در واقع معنا و مفهوم حقیقی جمهوریت همین است و دین اسلام نیز همین امر را تایید می کند
وی در ادامه به منظور تایید این سخن خود شواهدی از زندگانی دوجانشین برجسته و راشد رسول اکرم (ص) ارائه فرموده وخاطرنشان کردند: «امیرالمومنین حضرت عمرفاروق (رض) باری در زمان خلافت خود خطاب به صحابه (رض) فرمودند: «اگر من از سنت رسول الله (ص) تخطی کنم عکس العمل شما دربرابر من چه خواهد بود؟ جوانی از میان جمع برخواسته و گفت با همین شمشیر شما را راست خواهیم کرد حضرت عمر (رض) وقتی چنین پاسخ قاطعی شنیدند بسیار خرسند و خوشحال شده وفرمودند: تازمانی که افرادی همچون شما در کنارم باشند من هیچ گاه از سنت نبوی (ص) تخطی نخواهم نمود. حضرت علی (رض) نیز اینچنین عمل می کرد روزی یک یهودی ایشان را به محکمه کشید قاضی که توسط خود حضرت علی (رض) منتصب شده بود شاهدان ایشان را نپذیرفت و لباس مورد مخاصمه را به شخص یهودی داد حضرت بدون هیچ گونه اعتراضی قضاوت قاضی را پذیرفت که در نتیجه این عمل، آن شخص یهودی مسلمان شد.»
مولوی عبدالحمید همچنین ادامه دادند: بنابراین در یک نظام اسلامی اگر فردی به نحوه اجرای عدالت و قانون انتقادی می کند نباید بازداشت شود.
جناب آقای کاک حسن امینی که در همایش فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان مهمان ما بودند در این همایش سخنانی ایراد کردند ونسبت به رفتاری که در طول سی سال با جامعه اهل سنت ایران صورت گرفته انتقادی نمودند که متاسفانه بدنبال ایراد این سخنان بازداشت شدند.
وی تصریح کرد: ما انتظار نداشتیم مهمان ما بازداشت شود آقای امینی مهمان ما و مهمان دولت وملت بود
مولوی عبدالحمید در ادامه به مردم مژده داد و گفت: مسئولین قول داده اند که ان شاءالله کاک حسن امینی فرداشنبه آزاد می شود.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در پایان به جریان تخریب حوزه علمیه عظیم آباد زابل در سال گذشته اشاره نمود وگفت: بحران عظیم آباد زابل که نزدیک به یکسال از وقوع آن می گذرد همچنان به قوت خود باقی است. با اینکه در رابطه با آن مذاکراتی انجام گرفته وحتی ما عنوان داشته ایم که به منظور حل این بحران هر اقدامی لازم باشد انجام خواهیم داد ،متاسفانه تاکنون هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.
وی تاکید کرد: در این باره باید مسئولین بررسی کنند و دریابند چه کسانی در این جریان مقصر بوده وچه کسانی بی تقصیراند و سپس به حل این بحران بپردازند چراکه که رسیدگی به این موضوع در شرایط فعلی یک امر واجب بحساب می آید. همچنین باید کسانی که در رابطه با این جریان دستگیر شده اند آزاد شوند.
وی ادامه داد: بدون شک رسیدگی به این موارد مهم و اساسی ، اخوت وبرادری را در میان ما تقویت خواهد کرد ،این نکته هم قابل یادآوری است که زورگویی دروجود و شان ما نبوده و ما عملکرد کسانی که زور می گویند را زشت قلمداد می کنیم چراکه خداوند متعال هم از زورگویی بیزار است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی