نشانه های زنگار بر سپر حفاظتی باند ولی فقیه


فراسوی خبر...24 مرداد
نشانه های زنگار بر سپر حفاظتی باند ولی فقیه

منصور امان

باند ولایت همچنان زیر ضربه سنگینی که نامه افشاگرانه حُجت الاسلام کروبی بر سُتون فقرات آن وارد آورده، دست و پا می زند. پس از به میدان فرستادن رییس مجلس و شُماری از مُستخدمین وظیفه شناس برای رد اتهاماتی که وی در این نامه مطرح کرده بود، باند مزبور با بسیج سراسری جارچیهای نماز جُمعه به منظور طرح درخواست دستگیری و انتقام گیری از آقای کروبی، هراس خود از آثار فوری و کوتاه مُدت این ضربه را بار دیگر آواز داد.

آنچه که آیت الله خامنه ای به صورت بی واسطه با آن روبرو گردیده، آشکار شُدن تاثیر ناچیز سرکوب بر دامنه ی مُخالفتها و اعتراضها است. در حالی که او با هزینه ای گزاف تمام وزن نظامی و امنیتی دستگاه تحت امر خویش و همه ظرفیتهای غیرانسانی و تبهکارانه آن را به اُمید سرکوب موفقیت آمیز خیزش اجتماعی و به هم آوردن شکاف در بالا به خدمت گرفته، در عمل حتی توان مُدیریت جدالها در نزدیکترین لایه ها به دستگاه قُدرت را نیز از دست داده است.

تنها در خلال هفته گُذشته، آقای خامنه ای به جُز نامه آقای کروبی چندین پیغام کتبی دیگر از سوی پایوران و کارگُزاران بُلند پایه حُکومت یا روحانیون پُرنفوذ دریافت کرده است که همه ی آنها پیام مُشترک و نگران کُننده ای را ارسال می کُنند: قُوای قهری او در وجه سلبی، تاثیر بازدارنده ناچیزی دارد و در وجه ایجابی، توان گُفتمان سازی و تاثیرگُذاری در سمت و سوی رویدادها را از کف نهاده است.

لمس پذیر ترین اثر شرایط مزبور، تبدیل راهکارهای سرکوبگرانه تامین اقتدار به تاکتیکهایی خودغرضانه و مُخرب است. بدینگونه که هنگامی که دستگاه سرکوب توانایی مهار و کُنترُل سوژه های خود را نداشته باشد، هر اقدام و هر شیوه ای که علیه آنها به کار می بندد، خود به دریچه جدیدی برای یورش و زیر ضرب گرفته شُدن حُکومت در مجموع و ابزارهای سرکوب آن به گونه ویژه بدل می گردد. هر گاه در نظر گرفته شود که در نتیجه خیزش اجتماعی، دایره عمل مُستقل حُکومت به گونه تصاعُدی در حال محدود شُدن و اقدامات آن برای خُروج از بُن بست به تحرُکات واکُنشی (همچون درخواست مُحاکمه آقای کروبی) خُلاصه می شود، مرگبار بودن این مُعادله برای "نظام" خود را بهتر نشان خواهد داد.

در کوتاه مُدت، زنگ زدن سپر حفاظتی باند ولی فقیه به نیروهای رقیب یا مُخالف آن در چارچوب "نظام"، جسارت بیشتری برای دست زدن به اقدامات مُشخص علیه "رهبر" و کانونهای قُدرت او می بخشد. افشاگری خُرد کُننده حُجت الاسلام کروبی، مُقدمه این تحول است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی