نامه منتظری تیشه به ریشه مشروعیت مذهبی رژیم

جعفر پویه

موج مخالفت در بین رهبران مذهبی با اعمال و رفتار علی خامنه ای به عنوان ولی فقیه رژیم آدمکش جمهوری اسلامی هر روز بالاتر می رود. انتشار نامه جدید منتظری خطاب به رهبران مذهبی در شهرهای مختلف کشور تازه ترین نمونه مخالفت همه جانبه بر علیه او است. منتظری که از بنیانگذاران رژیم و مدافع سرسخت تئوری ولایت فقیه بود و خود در این نامه نیز به آن اقرار می کند از کردار و رفتار گماشتگان علی خامنه ای آنچنان شرمنده شده است که می نویسد: "اكنون در مقابل مردم آگاه‏ ‏ايران به خاطر ستم‌هايى كه تحت اين نام و عنوان "ولایت فقیه" بر آنان مى‎رود احساس‏ ‏شرمندگى كرده و خودم را در پيشگاه خداوند بزرگ مسئول و در مقابل‏ ‏خون‌هاى ريخته‌شده شهداى عزيز و تجاوزات به حقوق مردم بيگناه‏ ‏مورد عتاب مى‎بينم."

قتل و کشتار، دستگیریهای خودسرانه و ضرب و شتم، شکنجه و تجاوز جنسی به جوانان دستگیر شده که مهدی کروبی با افشاگریهای تند آنرا به روی میز کشید، چون از داخل رژیم بیان شد مورد توجه بسیاری قرار گرفت. این افشاگریها آنچنان رژیم ولی فقیه را دچار مخمصه کرده است که برای برون رفت از آن به هر دری می زند. اما انتشار نامه هایی همچون نامه منتظری تلاش رژیم را خنثا کرده و راه هرگونه فرار را بر او می بندد.

منتظری در نامه خود با شرح وقایع ماههای گذشته و آنچه بر مردم می رود، همه تباهیها و پلشتی های رژیم را بر می شمارد و آیت الله ها و کسانیکه خود را رهبران مذهبی مردم می دانند خطاب قرار می دهد و علت سکوت آنان در برابر چنین مظالمی را جویا می شود. او از زبان مردم خطاب به آنها می نویسد: "اين‏ ‏ظلم ها و حق كُشى‌ها و بدعت‌ها اگر خلاف اسلام است، چرا مراجع محترم و‏ ‏علماى دين كه حافظ دين و مذهب و حصن اسلام و ... هستند ... اظهار علم و مخالفت صريح با بدعت‌ها نمى‌كنند؟"

منتظری بخوبی می داند که رژیم برای مشروعیت مذهبی خود به آیت الله ها و آخوندها و کسانیکه خود را علمای دین می نامند نیازمند است. زیرا اینگونه می تواند خود را مقبول صاحبان دین نامیده و بعنوان توجیه مشروعیت خود در مقابل اقشار مذهبی قرار دهد. به همین دلیل منتظری که به سو استفاده رژیم از سکوت آیت الله ها و مدعیان دینداری واقف است انگشت بر این مورد می گذارد و با زبانی که خود آنها بهتر از دیگران آنرا می فهمند آنها را مورد عتاب قرار می دهد و خواهان شکستن سکوت ایشان می شود. او می نویسد: "حضرات مراجع محترم به قدرت و نفوذ كلام خود در حاكميت توجه‏ ‏دارند و خوب مى‎دانند كه حاكميت در حفظ مشروعيت خود به آنان نياز‏ ‏دارد و از اين رو اينك آنان را هرچند به حسب ظاهر به رسميت مى‎شناسد‏ ‏و از آنان ترويج مى‎كند، و نيز مى‎دانند كه حاكميت از سكوت آن حضرات‏ ‏در قبال كارهاى خلاف خود بهره‌بردارى مى‎كند."

اینگونه بار دیگر منتظری با تیشه مذهب به ریشه و پایه مشروعیت مذهبی رژیم ولایت فقیه حمله می کند و ضرباتی کاری بر آن فرود می آورد. هرچند بعید است آیت الله های حوزه نشین که اکثریت آنها سالیانه مبالغ هنگفتی از رژیم بابت هم این سکوت خود دریافت میکنند اقدام به عملی قابل توجه بنمایند. اما از آنجائیکه منتظری یکی از بلند مرتبه ترین رهبران مذهبی در ایران کنونی است، محتوای نامه او می تواند بعنوان مستنداتی مذهبی بر علیه کارکرد مذهب در گردش قدرت رژیم از بالاترین سطوح تا پائینترین آن اثر کند و بدنه لرزان آنرا که در معرض توفان تند خشم مردم قرار دارد شکننده تر نماید.


ایران پرس نیوز

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی