سه فعال مدنی آذربایجانی بازداشت شدند



ساوالان سسی - حسین (عارف) لسانی، محسن رفیع و حامد حیدری از فعالین مدنی آذربایجانی در اردبیل توسط ماموران اطلاعات سپاه اردبیل بازداشت شدند.

به گفته نزدیکان خانواده بازداشت شدگان، ماموران امنیتی روز دوشنبه ۲۳ شهریور ۸۸ بدون در دست داشتن حکم جلب ضمن مراجعه به مغازه محسن رفیع، وی، حسین لسانی و حامد حیدری را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. ماموران در مقابل درخواست حکم جلب و بازرسی از سوی متهمین ابراز داشته اند «ما خود حکم جلب هستیم» و سپس اقدام به تفتیش مغازه محسن رفیع نموده و کامپیوتر و سایر وسایل شخصی وی را با خود بردند.

حسین (عارف) لسانی و محسن رفیع از فعالین مدنی باسابقه آذربایجانی در اردبیل و برادر و خواهرزاده عباس لسانی فعال شناخته شده آذربایجانی در این شهر هستند و حامد حیدری نیز از فعالین دانشجویی آذربایجان در دانشگاه اصفهان به شمار می رود.

بازداشت این افراد در آستانه یک مهر (روز بازگشائی مدارس ایران) و پس از آن صورت می گیرد که اعلامیه و سی دی هایی با مضمون حق تحصیل به زبان مادری در مدارس و رسمیت زبان ترکی آذربایجانی در سطح شهر اردبیل منتشر شده است.

یک مهر مصادف با بازگشایی مدارس در سطح ایران است و ممنوعیت و عدم آموزش به زبان مادری اعضای جامعه های غیر فارس در مدارس ایران باعث گردیده شده که این روز در بین آذربایجانیها به عنوان روزی نمادین و سالروز شروع تبعیض زبانی در ایران شناخته شود.


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی