جلسه محرمانه شیخ اصلاحات همزمان با شدت گرفتن فشارها

فرهاد یزدانی:

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس، پارلمان‌نیوز، این جلسه که زمان آن به درخواست علی لاریجانی شب دوشنبه تنظیم شد، از ساعت 14 و 30 آغاز و ساعت 17 پایان یافت. به گزارش همین منبع، در این جلسه علاوه بر دبیرکل حزب اعتماد ملی و رئیس مجلس شورای اسلامی، قدرت الله علیخانی عضو فراکسیون خط امام مجلس نیز حضور داشته است و «طبق توافقات انجام شده، جزئیات این جلسه منتشر نخواهد شد.»

همزمانی برگزاری این جلسه با انتشار آخرین نامه سرگشاده کروبی در مورد تجاوز به زندانیان، این گمانه زنی را در محافل سیاسی تقویت کرده است که موضوع جلسه امروز، به افشاگری های این روحانی اصلاح طلب در خصوص جنایات انجام شده در زندان ها مرتبط باشد.
خبر برگزاری این جلسه در شرایطی منتشر می شود که صدا و سیما كه زیر نظر مستقیم رهبر ایران فعالیت می‌كند یکشنبه شب برای چندمین روز متوالی با ترتیب دادن برنامه‌های ویژه و نشر ادعاهای دروغ در جریان اخبار عادی خود حملات بی سابقه‌ای را علیه مهدی كروبی شیخ شجاع اصلاحات تدارك دیده است.

در آخرین تجول در این زمینه «غلامحسین محسنی اژه‌ای» وزیر معزول اصلاعات دولت محمود اجمدی نژاد و دادستان كنونی كل كشور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبكه دوم كودتا، به انكار جنایت ها برآمد و مهدی كروبی را متهم كرد كه در پاسخ به سئوالات هیئت سه نفره دستگاه قضا تنها جمله «نمی دانم» را به كار برده است و نتوانسته است هیچ سند و شاهدی از موارد مطرح شده خود ارائه دهد.

دو شب پیش نیز همچون شب های گذشته بخش خبری 20:30 كه گفته می شود محتوای اخبار آن تحت نظر نهادهای دیگری خارج از مدیرت صدا و سیما تنظیم می‌شود با الفاظی گزنده‌تر و زشت تر از همیشه كروبی را به دروغ گویی متهم و گلایه کرد كه سخنان كروبی بهانه‌ای برای «هجمه بیگانگان به نظام جمهوری اسلامی» شده است.

افزایش نگرانی در مورد سرنوشت کروبی

به عقیده بسیاری از ناظران حملات فزاینده جناح اقتدار طلب از یكسو، دعوت كروبی برای حضور گسترده مردم در روز قدس و همچنین واكنش تند و خشمگینانه علی خامنه‌ای رهبر ایران از سوی دیگر، در كنار پلمب دفتر كار و حزب كروبی نشان از سناریو و طرحی برای بازداشت مهدی كروبی دارد.

گویا این کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری نیز خود از این موضوع آگاهی یافته كه در نامه‌ای به صادق لاریجانی رئیس دستگاه قصا نوشته: «تعجبم ، نه از آن رو که چرا با مهدی کروبی چنین می کنند بلکه از ان رو که چگونه عده ای متوهمانه تصور می کنند مهدی کروبی فرزند احمد با این بگیر و ببندها از میدان به در می رود و صدایش خفه می شود .... کار جمهوری اسلامی به آنجا رسیده است که خانه مهدی کروبی هم دیگر در امان نیست. چراکه هراتفاق ناگوار و ناشایستی در جمهوری اسلامی ممکن شده است و دیگر هیچ چیزی دور از انتظار نیست ... به وظیفه شرعی و ملی خود عمل می‌كنم باشد که آیندگان نگویند مهدی کروبی با فشار و تهدید و بزن و ببند کوتاه آمد و پا پس کشید و درخانه خزید و صدای حق خواهی اش کوتاه شد. که اگر شما ندانید، دیگران میدانند که در سابقه مهدی کروبی، نه تنها فشار و تهدید و محدودیت و محصوریت کارساز نبوده و او را در پیمودن راهی که تشخیص داده سست و لرزان نکرده ، که محکم تر نیز کرده است.»

همزمان با اوج گیری حملات رسانه‌های پشتیبان كودتا نظیر صداوسیما، خبرگزاری ایرنا و فارس و روزنامه‌هایی نظیر كیهان، ایران ، رسالت، جوان و وطن امروز به مهدی كروبی، «نجاح محمدعلی» خبرنگار شبكه خبری عرب زبان العربیه در تهران اعلام كرد كه خبرهایی به دست آورده كه نشانگر دستگیری و بازداشت كروبی در آینده نزدیك است. این شبكه خبری با قطع برنامه‌های عادی خود خبر احتمال بازداشت مهدی كروبی را در صدر خبرهای خود نشاند.

انتشار چنین خبرهایی گرچه موجب نگرانی‌هایی در میان میلیونها هوادار کروبی شد، اما بسیار زودتر از آنكه سبزها نگرانی خود را بروز كنند، عده ای از محافظه کاران هشدار دادند كه بازداشت رهبران سبز چالش های بزرگتری را برای نظام رقم خواهد زد. چنانچه سایت جهان نیوز نوشت: «مهدی کروبی به تحریک افراطیون نزدیک به خود و با گنجاندن برنامه هایی چون تحریک مردم به شرکت در راهپیمایی روز قدس آخرین تلاش هایش را برای رسمیت بخشی به وجهه اپوزیسیون نمای خود انجام داد. علت اصلی این اقدامات کروبی که این روزها با تابلو کردن فجایع کهریزک به مرد اول رسانه های ضد نظام تبدیل شده است را می توان در تمایل نزدیکان وی برای بازداشت کروبی جستجو کرد. به طوری که مشاوران و نزدیکان وی با تندتر کردن حملات و برنامه های کروبی در حال رقم زدن شرایطی هستند که با انجام آنها چاره جز دستگیری نامزد های ناکام اصلاح طلب باقی نمی ماند و با فراهم شدن شرایط دستگیری مهدی کروبی، این افراد به شرایط ایده آل خود یعنی چالش سازی پیش روی نظام و ادامه تنش های انتخاباتی و جلوگیری از آرام شدن فضای کشور خواهند رسید.»

آنچه سایت جهان نیوز نوشته ظاهرا نمایش اختلاف نظر دو دیدگاه در هیئت حاكمه كودتاگران است؛ گروهی كه قائل به برخورد با مشت‌های آهنین هستند و گروه دیگری كه می‌خواهند با سیاست‌های چماق و هویج به آرام كردن فضا و تثبیت پایه های خود كمك كنند. مواضع آیت الله خامنه‌ای، از سوی تحلیل گران چراغ سبزی برای گره اول تلقی شده است، است از همین رو شایعات بازداشت مهدی كروبی با قوت بیشتری در رسانه‌های اینترنتی و همچنین سینه به سینه در میان مردم كوچه و بازار مطرح شد.

در همین ارتباط، چهار روز پیش سایت جنبش راه سبز (جرس) به نقل از منابع آگاه خود در تهران نوشت كه آیت الله خامنه‌ای حكم بازداشت كروبی را صادر كرده است و هاشمی رفسنجانی هشدار داده که درصورت تحقق این کار، از سمت های خود استعفا خواهد داد. به نوشته این سایت: «اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای مرکز تحقیقات استراتژیک وابسته به مجمع تشخیص مصلحت نظام که ریاست آن را حسن روحانی به عهده دارد با اشاره به جلسه خودش و آیت الله خامنه ای گفته است: به آیت الله خامنه ای گفته: شما نباید دستور دستگیری مهدی کروبی را صادر می کردید.» دیروز سایت سحام نیوز پایگاه اطلاع رسانی حزب اعتمادملی تلویحا خبر جرس را تایید كرده و نوشت: «شنیده ها حاکی است که اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرده که در صورت بازداشت وی از تمام سمت هایش استعفا خواهد داد.»

یک تحلیل گر مسایل ایران با اشاره به فشارهای وارد بر کروبی و ایستادگی او در افشای جنایت های رخ داده در زندان ها می گوید: «كروبی با شجاعت و صراحتی كه دارد هم اینك در مرزهای جاودانگی ملت ایران قرار دارد، ثمره كار او تغییری بزرگتر از آن چیزی است كه می‌خواست در سمت ریاست جمهوری خود به آن دست یابد، او اینك به امید میلیونها ایرانی تبدیل شده است تا با اراده و توانی كه دارد و سابقه درخشان انقلاب پیش و پس از آن، دست خونین و جنایتكار سالوسگران را بیش از در پیش چشم خلق رسوا كند. بر اساس همین شناخت است كه دستگاههای تبلیغاتی كودتا گران این چنین كروبی را به عنوان یكی از رهبران جنبش سبز ملت ایران مورد آماج حملات خود قرار داده‌اند.»

جنبش راه سبز (جرس)

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی