کلينتون: نمی توان برنامه اتمی ايران را ناديده گرفت

16/09/2009

U.S. Secretary of State Hillary Clinton, 24 Jul 2009
هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا می گويد جمهوری اسلامی ايران هنگام ديدار با ديپلمات های شش کشور بايستی به نگرانی های موجود درباره برنامه اتمی ايران مستقيماً پاسخ دهد.

خانم کلينتون روز سه شنبه در کنفرانس خبری در واشنگتن تأکيد کرد که آمريکا نمی خواهد در مراوده ای با ايران قرار بگيرد که بجايی نرسد. وزير امور خارجه آمريکا گفت آمريکا صبر می کند تا ببيند ايران به نگرانی های اتمی در گفت و گوی «رو در رو» چگونه پاسخگو خواهد بود.
هدف از نشست اول ماه اکتبر ميان نمايندگان ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان اين است که طی آن آمادگی ايران برای حلِ نگرانی های بين المللی مورد سنجش و بررسی قرار گيرد.

وزير امور خارجه آمريکا افزود ما روشن ساخته ايم که هر نوع مذاکره ای بايد موضوع برنامه هسته ای ايران را در بر گيرد و نمی توان برنامه اتمی ايران را ناديده گرفت.

خانم کلينتون اين سخنان را در حالی بيان کرده که ايران تاکيد دارد در مورد غنی سازی اورانيوم يعنی موضوع اصلی اختلاف ها گفتگو نخواهد کرد. روز سه شنبه اعلام شد گفتگوهای کشورهای ١+٥ با ايران احتمالاً در ترکيه صورت خواهد گرفت.

از سوی ديگر ايران روز سه شنبه اعلام کرد آماده همکاری های جديد با سازمان بين المللی انرژی اتمی است. علی اکبر صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی ايران در گفتگو با خبرنگران در وين اعلام کرد ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی به گفته صالحی بمنظور همکاريهای عميق تر به چارچوب جديدی برای همکاری دست يافتند. در حالی که يک مقام نزديک به آژانس اتمی سازمان ملل در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته است هنوز هيچ توافق جديدی صورت نگرفته است.

صدای آمریکا

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی