خبررسانی اخلاقی به سبک 20:30 اظهارات «ع.ب» درباره نقش «م.م» و «م.ک» در رخدادهای اخیر!


به نظر می‌رسد، اخلاق رسانه‌ای در رسانه ملی، قربانی نوعی کج‌فهمی یا تفسیر نادرست برخی افراد یا جریان‌ها شده باشد، چه آنکه اگر مسئولان جدید دستگاه قضا، بنا بر ملاحظات اخلاقی از رسانه‌ها درخواست کرده‌اند که نام متهمان و افراد مرتبط با دادگاه روز گذشته مطرح نشود، چرا باید صدا و سیمای ملی ایران از عمل به این توصیه اخلاقی خودداری کند؟!

روز گذشته، در حالی پنجمین دادگاه متهمان ناآرامی‌های اخیر تهران برگزار شد که ظاهرا دادستانی از رسانه‌ها خواسته بود که نام متهمان حاضر در دادگاه را در ملأ عام فاش نکنند، اما اشتیاق بخش خبری 20:30 صدا و سیما برای پرداختن به این خبر، مانع از این نشد که دست‌اندرکاران این بخش خبری به روشی غیر اخلاقی برای پوشش این خبر دست بزنند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، در این بخش خبری، از یکی از متهمان به نام «عین. ب» نام برده شد که فعالیت‌های خود را ناشی از تحریکات «میم. میم» و‌ «میم. کاف» اعلام می‌کرد، در حالی که با توجه به سابقه ذهنی عموم مردم از چهره‌های شاخص سیاسی دستگیر شده در رخدادهای پس از انتخابات و تأکید برخی رسانه‌ها بر نام‌های خاص که در این دادگاه حضور خواهند یافت، به راحتی قابل تشخیص بود که منظور از این اسامی اختصاری چه اشخاصی می‌تواند باشد و آشکارا می‌دانستند که این بخش خبری از چه کسانی سخن به میان آورده و حتی اگر چنین نباشد، این دهن کجی به دستور مقام قضایی چه معنی می‌دهد؟

بنا بر این گزارش، به نظر می‌رسد اخلاق رسانه‌ای در رسانه ملی، قربانی نوعی کج‌فهمی یا تفسیر نادرست برخی افراد یا جریان‌ها شده است، چه آنکه اگر مسئولان جدید دستگاه قضا، بنا بر ملاحظات اخلاقی از رسانه‌ها درخواست کرده‌اند که نام متهمان و افراد مرتبط با دادگاه روز گذشته مطرح نشود، چرا باید صدا و سیمای ملی ایران از عمل به این توصیه اخلاقی خودداری کند؟

حال که صدا و سیما خود را ملزم به رعایت نصایح اخلاقی نمی‌داند، چرا آشکارا نام درست افراد را نمی‌گویید تا از شایبه افزون بر آنچه نسبت به نام واقعی این افراد ایجاد می‌شود، جلوگیری کند؟ اسامی افرادی که بارها پیش از این بدون ملاحظات اخلاقی بیان شده است؟ آیا رسانه ملی جایز است هر گونه که می‌خواهد با احساسات اقشاری از مردم بازی کند؟ آیا رسانه ملی که لقب ملی را با خود یدک می‌کشد، می‌تواند مانند برخی رسانه‌های جناحی و سیاسی خبررسانی کند؟

به نظر می‌رسد، مسئولان عالی‌رتبه صدا و سیما باید هر چه سریعتر یک بازنگری کامل در روند برنامه‌های صدا و سیما به ویژه از نوع سیاسی کنند؛ با درک این حقیقت که این رسانه با پوششی در سطح ملی با یک خبرگزاری سیاسی یا جناحی اساسا متفاوت است و با در پیش گرفتن چنین رویه‌ای، باید منتظر کاهش بیش از پیش مخاطبان این رسانه و تقلیل اثرگذاری آن در اندازه یک نشریه و خبرگزاری جناحی و سیاسی بود.

تابناک

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی