حقوق بشر اهرمی برای اعمال فشار بر ایران

۱۳۸۸/۰۷/۰۹
روزنامه واشنگتن پست در مطلبی پیرامون مذاکرات آمریکا و قدرت‌های بزرگ با ایران که از روز اول اکتبر آغاز می‌شود، با اشاره به موانع موجود بر سر راه اعمال موفقیت‌آمیز تحریم و یا حمله نظامی می‌نویسد گنجاندن موضوع حقوق بشر درخواست‌ها و شروط جامعه جهانی می‌تواند اهری مؤثر در اعمال فشار بر ایران باشد.

در این تحلیل که به قلم دو کارشناس مسائل خاورمیانه نوشته شده است به تحولات اخیر در سیاست داخلی ایران اشاره شده و اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران را عاملی مهم برای تغییر سیاست آمریکا در گفت‌وگو با حکومت ایران می‌داند.

به نوشته تحلیلگران واشنگتن پست آمریکا و غرب نمی‌تواند و نباید نسبت به سرکوب خشن حرکت اعتراضی مردم ایران بی‌توجه باشد و باید با گنجاندن مسئله حقوق بشر دامنه موضوعات مورد بحث با ایران را وسعت دهد.

واشنگتن پست با اظهار تردید در موفقیت روش‌های صرفاً دیپلماتیک و ناکارآمد بودن گزینه نظامی می‌نویسد بعید نیست که تشدید تحریم و یا حمله نظامی به جای تضعیف رژیم باعث لطمه زدن به مردم عادی شده و در نتیجه بخش وسیعی از افکار عمومی ایران را به سمت حمایت از رژیم سوق دهد.

به اعتقاد تحلیلگران واشنگتن پست روش بهتر مواجهه با ایران وسعت دادن به موضوعات مذاکره و شروط جامعه بین‌المللی برای تجدید مناسبات با ایران و گنجاندن «محور حقوق بشر» در این بحران دیپلماتیک است.

نویسندگان این تحلیل پیشنهاد می‌کنند که باراک اوباما و سایر رهبران غربی با سخنرانی‌های مستقیم خطاب به مردم ایران، که می‌تواند روی وب سایت‌های اجتماعی مثل You Tube منتشر شود، نتایج مثبت تمکین دولت ایران به خواست‌های جامعه بین‌المللی را برای مردم عادی تشريح کنند.

این تحلیلگران ادامه داده‌اند: باید به مردم ایران گفت که در صورت تجدید نظر حکومت در سیاست هسته‌ای و خارجی این کشور از انزوای بین‌المللی خارج شده، مردم عادی و نهادهای علمی، فرهنگی و مدنی از مناسباتی متعادل با جهان خارج بهره‌مند شده و ایران از پیامدهای مثبت این عادی‌سازی مثل بهبود اقتصاد کشور و جلب سرمایه‌گذاری خارجی بهره‌مند خواهد شد.

پیشنهاد دوم تحلیلگران تأکید بر محور رعایت حقوق بشر در مناسبات جامعه جهانی و آمریکا با حکومت ایران است. کشورهای طرف مذاکره بايد «تبعیت حکومت ایران از موازین و اصول بین‌المللی حقوق بشر» را در این مذاکرات بگنجانند.

به اعتقاد این تحلیلگران برای دخالت دادن مردم در این روند دولت آمریکا باید خواستار آن شود که نهادهای مردمی و مدنی بین‌المللی و ایرانی در این مذاکرات دخالت داشته باشند. چنین سیاستی باعث تقویت جنبش‌های مدنی و جریان‌های اصلاح‌طلب در ایران خواهد شد که به نوبه خود عاملی هستند برای اعمال فشار به حکومت اسلامی ایران.

تحلیلگران واشنگتن پست با اشاره به عدم موفقیت سال‌ها تحریم در مورد ایران می‌نویسند این گونه روش‌های اعمال فشار باعث وحدت مردم حول حکومت تندروها خواهد شد. در مقابل روش‌هایی مثل گفت‌وگوی مستقیم با افکار عمومی مثل پیام باراک اوباما به مناسبت عید نوروز به مردم آن کشور نشان خواهد داد که آمریکا و جامعه بین‌المللی خواستار خروج ایران از انزواست.

بر اساس این گزارش، تحت تأثیر یک چنین اقداماتی مردم ایران به جای دشمنی با آمریکا به مسائل داخلی مهم مثل فساد و ناکارآمدی دولت و بیان نارضایتی‌های قدیمی خود در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی خواهند پرداخت. اتخاذ موضعی که به ملی‌گرایی ایرانیان احترام گذاشته و به شکل فعال از حقوق بشر در این کشور حمایت کند موضع مردم و نهادهای مدنی در ایران را تقویت کرده و بر جسارت آنها خواهد افزود.

واشنگتن پست تأکید می‌کند که گنجاندن مسئله حقوق بشر در برخورد با حکومت ایران باعث خواهد شد که افکار عمومی در خود آمریکا نیز به شکل فعال‌تری از موضع و اقدامات دولت باراک اوباما حمایت کنند. در این زمینه به سیاست دولت آمریکا در قبال بلوک شرق در سال‌های پایانی عمر اتحاد شوروی اشاره می‌شود که آمریکا ضمن گشایش گفت‌وگوهای همه جانبه با بلوک شرق مسئله حقوق بشر را در این مذاکرات گنجاند.

تحلیلگران واشنگتن پست به ادعاها و شعارهای حکومت ایران در مورد حرمت انسانی و ارزش‌های معنوی اشاره کرده و می‌نویسند باید از همین موضوعات برای تمرکز روی مسئله حقوق بشر استفاده کرد. در عین حال دولت آمریکا آنطور که پرزیدنت اوباما تاکنون نشان داده است می‌تواند با شفافیت و صراحت کامل درباره موارد نقض حقوق بشر توسط این کشور صحبت کند. بنابراین بهانه‌ای در دست سران حکومت ایران باقی نمی‌ماند.

در پایان نویسندگان این تحلیل یادآوری می‌کنند که دولت آمریکا تاکنون نتوانسته است به شکل یک جانبه رژیم ایران را به عقب‌نشینی وادار کند. با گنجاندن محور حقوق بشر و دخالت دادن افکار عمومی ایران در این بحران دولت آمریکا می‌تواند دامنه حمایت از اعمال فشار به حکومت ایران را گسترش دهد. این روش حمایت سیاسی از تداوم گفت‌وگو در خود ایران را تقویت کرده و شانس موفقیت برای مذاکرات را افزایش می‌دهد.

رادیو فردا

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی