یك چشمه از "پاكدستی"!/روزی چهار میلیون هزینه سی دی توسط یک خبرگزاری



بررسی دقیق كارنامه و هزینه صدها میلیونی یكی از رسانه ها كه با پول بیت المال و بودجه جوانان اداره می شود، میزان پاكدستی این رسانه را مشخص می كند.

شبكه خبری برنا وابسته به سازمان ملی جوانان ایران كه زیر نظر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) فعالیت می‌كند، فعالیت آزمایشی خود را در روز خبرنگار، ۲۰ مرداد ۸۶ آغاز كرد و دو هفته بعد در روز جوان با دستان "محمود احمدی نژاد" افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار "آینده"، این شبكه خبری ابتدا با رویكرد مسایل جوانان وارد عرصه خبری كشور وارد شد، اما با گذشت حدود یك سال از آغاز كار آن و نزدیك شدن به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برخی فشارها برای تغییر رویكرد این شبكه خبری از اخبار جوانان به اخبار سیاسی افزایش یافت. اولین اقدام در این راستا، تغییر مدیرعامل سابق و مدیرعامل شدن یكی از خبرنگاران سابق روزنامه كیهان و از نزدیكان "صفار هرندی"، وزیر ارشاد دولت نهم و بهداد، مدیر عالم ایرنا بود.

روند تبلیغات گسترده برای دولت تا انتخابات ادامه یافت، اما پس از آن، یكباره سیر نزولی خود را آغاز كرد. و تولید و پوشش خبری آن نیز حدود 60 درصد كاهش یافت.

گفته می شود، اكنون با توجه به سرگرم بودن مسئولان سیاسی كشور به تنش های سیاسی موجود و به ویژه وضعیت دارای ابهام مدیریت سازمان جوانان، نظارت باید و شایدی بر عملكرد این شبكه خبری و چگونگی هزینه شدن این بودجه میلیونی نمی شود.

در این حال مهدی صادقی، مدیر سابق صفحه اول "برنا" در گفتگو با "آینده" اظهار داشت: «از آنجا كه خبرگزاری "برنا" زمانی تأسیس شد كه راه اندازی خبرگزاری دولتی ممنوع بود، این خبرگزاری به عنوان زیر مجموعه "ایرنا" مطرح شد و از آن جا كه در سازمان ملی جوانان هم بودجه ای برای این خبرگزاری تعریف نشده بود، قسمتی از بودجه های بخش های مختلف سازمان جوانان نظیر ردیف های بخش فراغت، ازدواج، مسكن و اشتغال جوانان به این خبرگزاری تعلق گرفت كه بودجه سال آن به حدود یك میلیارد تومان بالغ می شد.

وی اظهار داشت: با وجود آن كه در ابتدا طبق نظر حجت الاسلام حاج علی اكبری، موضوعات جوانان با برخی ابتكارات در این خبرگزاری مطرح می شد، اما با نزدیك شدن به انتخابات، كار رنگ و بوی دیگری گرفت. به ویژه كه مدیر عامل جدید ارتباطاتی در دولت داشت. به عنوان نمونه، آقایان صفار هرندی و محصولی را پس از وزیر شدنش به خبرگزاری آورد، این رویه را دنبال می كردند و پشتشان هم به حمایت مقامات سیاسی گرم بود.

مدیر صفحه سابق "برنا" افزود: حجت الاسلام حاج علی اكبری نیز از رویكرد انتخاباتی گلایه داشت و در مقطعی اظهار كرد، من خود طرفدار آقای احمدی نژاد هستم، اما شما حجت شرعی به این گونه عملكرد ندارید كه از همین رو برخی دوستان متعهد مثل آقای صالحی، سردبیر "رجانیوز" نیز این خبرگزاری را ترك كردند.

بعد از این موارد، یكی از مقامات ارشد و جنجالی دولت از رئیس سازمان جوانان خواسته بود مانع اقدامات این طیف نشود كه حاج علی اكبری اظهار می كند، پس همه رفتنی هستیم و به اعتقاد من علاوه بر مشكلات جسمی، عدم حضور آقای حاج علی اكبری در دولت، به این موارد هم مربوط است.

وی با اشاره به مخارج سنگین دوره انتخابات در "برنا" گفت: در مقطعی از روزهای پیش از انتخابات، روزی تنها 3 تا 4 میلیون تومان برای ارسال پیامك هزینه می شد و CDهای تبلیغی و تخریبی درباره كاندیداها نیز تكثیر و توزیع می شد. اما جالب اینجاست كه بعد از انتخابات كه آن مخارج هم نیست، هنوز تنخواه حدود 20 میلیون تومان در ماه ادامه دارد و باید پرسید كه این بودجه در كجا هزینه می شود؟

این مدیر سابق شبكه خبری "برنا" با اشاره به روند اختصاص دستمزد به خبرنگاران گفت: در گذشته به اكثر خبرنگاران حقوقی بالاتر از دستمزد آنان به نام آنان گذاشته می شد، اما بخشی از آن پس گرفته می شد تا هزینه افراد حق التحریر از محل آن تأمین شود. اما اكنون كه قرارداد این افراد نیز منعقد شده، همچنان این روند ادامه دارد كه شائبه اختلاس ایجاد می كند. چرا كه پس از پرداخت حقوق، خبرنگاران بخشی از آن را به حسابی در اختیار مدیرعامل می ریزند و البته مشخص نیست این مبالغ چگونه هزینه می شود.

وی با اشاره به برخی رفتارهای انجام شده با پرسنل اظهار داشت: طی چند ماه اخیر نزدیك به 30 تن یا اخراج شده اند و یا فشارهایی نظیر كاهش حقوق و خدمات و برخوردهای نامناسب با آن ها انجام شده تا خود آنها ناگزیر این خبرگزاری را ترك كرده و قادر به شكایت هم نباشند.

صادقی با ذكر مثالی اظهار داشت: در حال حاضر، سازمان ملی جوانان ماهانه قریب 8 میلیون تومان در وجه نقلیه "ایرنا" می ریزد كه پس از كسر 3 میلیون تومان، 5 میلیون تومان باقی در اختیار برنا قرار می گیرد و این در حالی است كه كل هزینه ایاب و ذهاب این خبرگزاری حدود 1 میلیون تومان است.

وی در پایان خواستار برخورد جدی مهرداد بذپاش، رئیس جدید سازمان جوانان با برخی تخلفات شد.

گفتنی است، غفرانی، مدیرعامل برنا در تماس خبرنگار "آینده" از پاسخگویی در این زمینه و تكذیب تخلفات مالی خودداری كرد.

کرمان نما

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی