لس‌آنجلس تایمز: زمان گفت‌وگوی ایران و آمریکا است

لس‌آنجلس تایمز: زمان گفت‌وگوی ایران و آمریکا است
انجام مذاکرات ایران و آمریکا به‌سرعت و به آسانی نخواهد بود زیرا احتمال موفقیت این مذاکرات در سایه ناآرامی‌های اخیر سیاسی ایران قرار دارد

مردمک

لس‌آنجلس تایمز با اشاره به سخنان برخی رهبران جهان درمورد نحوه برخورد با ایران، اعلام کرد که زمان گفت وگوی ایران و آمریکا فرا رسیده است.

این روزنامه ابتدا به سخنان چندی پیش نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه اشاره کرده که از بمباران ایران، به عنوان گزینه واقعی و یک تلاش دیپلماتیک منسجم در برخورد با برنامه هسته‌ای تهران سخن گفته بود.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا هم در ابتدای به قدرت رسیدن، وعده تعامل با دولت‌های متخاصم را داده و در پیشنهادی خاص، از گفت‌وگوی مستقیم با تهران سخن گفته بود.

اوباما اواسط سپتامبر (اواخرشهریور) را به‌عنوان مهلتی برای ایران تعیین کرد تا به گفت‌وگوهای هسته‌ای بازگردد.

سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، هفته گذشته اعلام کرد که «بسته هسته‌ای به روز شده» آماده است و ایران آمادگی دارد که دعوت اوباما برای گفت‌وگو را بپذیرد.

این در شرایطی است که منتقدان در آستانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل هشدار داده‌اند که ایران برای وقت‌کشی، پیشبرد جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود و تضعیف راه‌حل بین‌المللی برای تحریم اقتصادی این کشور، از گفت‌وگو سخن گفته است.

حتی اگر گمانه‌زنی منتقدان درمورد برنامه ایران درست باشد، اوباما باید با هدف موفقیت، گفت‌و‌گوهای جدی با ایران را دنبال کند.

مذاکرات همراه با تشویق‌های سیاسی و اقتصادی، اعمال فشار از طریق تحریم‌های اقتصادی و اقدام نظامی علیه ایران، گزینه‌های موجود برای برخورد با این کشور است و اگر تمام این انتخاب‌ها به شکست منجر شود، مهار ایران به عنوان گزینه‌ای دیگر مطرح خواهد شد.

تحلیل گزینه‌ها

براساس تحلیل لس‌آنجلس تایمز، حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند پیشرفت ساخت تسلیحات هسته‌ای را چند سال به تاخیر اندازد اما کینه‌توزی علیه آمریکا و متحدانش در سراسر منطقه، مدت‌ها باقی خواهد ماند.

براساس این تحلیل، حتی اگر اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، آمریکا را مقصر خواهند شناخت.

مهارکردن ایران آخرین گزینه است و تنها زمانی این گزینه به‌کار گرفته خواهد شد که ایران سلاح هسته‌ای بسازد.

ایران هسته‌ای، منطقه‌ای که از پیش دچار بی‌ثباتی است را بی‌ثبات‌تر خواهد کرد و کشورهای دیگر هم به ساخت سلاح هسته‌ای وادار خواهند شد.

در این حالت همان‌طور که دولت اوباما پیشنهاد داده است، متقاعدسازی یا اعمال فشار یا ترکیبی از هر دو، گزینه‌هایی هستند که برای برخورد با ایران باقی می‌مانند.

تلاش‌های آمریکا برای تحریم یا تشویق یک‌جانبه ایران، مانع از تلاش ایران برای ادامه برنامه هسته‌ای‌اش و برعکس ایران، توان هسته‌ای خود را بالا برده است.

حدود 15 سال پیش، ایران سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم نداشت اما امروزه حدود هفت‌هزار سانتریفوژ دارد و این تعداد ازنظر تئوری، برای ساخت دو یا سه بمب اورانیوم‌دار کفایت می‌کند.

پیشنهاد گفت‌وگو

براساس گزارش لس‌آنجلس تایمز، برخی مقام‌های تهران گفته‌اند که دولت خواستار گفت‌وگو با آمریکا درمورد موضوعات منطقه‌ای و جهانی است اما قصد گفت‌وگوی هسته‌ای ندارد.

آمریکا و متحدانش بدون این که پیش‌شرط‌های ایران را قبول کرده یا شروط خود را اعمال کنند، باید از این فرصت استفاده کرده و پای میز مذاکره بنشینند.

انجام مذاکرات ایران و آمریکا به‌سرعت و به آسانی نخواهد بود زیرا احتمال موفقیت این مذاکرات در سایه ناآرامی‌های اخیر سیاسی ایران قرار دارد.

لس‌آنجلس تایمز نتیجه‌گیری کرده است که تحریم‌های شدیدتر ایران زمانی صورت خواهد گرفت که مذاکرات ایران و آمریکا به شکست منجر شود و چین و روسیه هم با تحریم ایران موافقت کنند.
از مردمک

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

یک ادعای تبلیغاتی دیگر:فشار به یک هتل در نیویورک برای ندادن اتاق به احمدی نژاد

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی