پیشنهاداتی به رهبران جنبش سبز پنج اقدام حیاتی موسوی قبل از دستگیری


با دستگیری مشاوران نزدیك میر حسین موسوی و مهدی كروبی كودتای نظام(نظامیان) علیه جنبش مردمی سبزها وارد مرحله سرنوشت ساز خود شده است. تا دستگیری موسوی تنها یك قدم مانده و فرصت برای سبزها اندك است. در این شرایط حساس لازم است رهبران جنبش سبز (موسوی، كروبی و خاتمی) با انجام اقداماتی موثر و به موقع اولا هزینه سركوب شدیدتر را برای كودتاگران بالا برند و ثانیا مسیر حركت و اقدامات بعدی سبزها را اعلام كنند تا درصورت دستگیریشان، مسیر حركت مردم مشخص باشد. در این نوشته پیشنهاداتی برای این اقدامات حیاتی به رهبران جنبش سبز ارائه خواهد شد تا شاید در تصمیم گیری سریع این عزیزان مفید واقع شود:

۱. میرحسین رسما و شفاف مردم را به الله اكبر گفتن در مدت یك هفته مشخص دعوت كند
با آغاز جنبش سبز و اشاره میرحسین به تكبیر گفتن مردم، شاهد بودیم كه تا هفته ها مردم بر پشت بامها فریاد الله اكبر سر می دادند كه بعد از گذشت دو ماه به مرور كم رنگ شد. اكنون میرحسین می تواند با اعلام رسمی و دعوت مستقیم مردم به شروع مجدد تكبیرگویی بر پشت بام ها در طول یك مدت مشخص "مثلا هفته اول مهرماه"، دوباره شور و اتحاد مردم را به اوج برساند. این حركت مردمی به شكل گفته شده، به دلیل داشتن مدت مشخص دچار روزمرگی و فراموشی نخواهد شد و همچنین در صورت دستگیری موسوی، مردم هر ماه در همان مدت زمان مشخص شده تكبیرگفتن را ادامه خواهند داد. مدت مشخص قرار دادن برای تكبیر گویی (مثلا هفته اول هر ماه) دو مزیت دارد: اولا تكبیر مردم و حضور دنباله دار آنها در پشت بام ها جنبش را زنده و پویا نگه می دارد و ثانیا این حركت بخاطر معیین بودن مدت آن موجب فرسایش و خستگی مردم نخواهد شد (انتظار تكبیرگویی هر شب برای ماه های طولانی چندان واقع بینانه نیست).

۲. موسوی شخصا جانشینان هدایت جنبش را معرفی كند
در صورت دستگیری قریب الوقوع موسوی و كروبی وظیفه هماهنگی و راهبری جنبش را نمایندگانی می بایست بعهده گیرند. لازم به ذكر است اگرچه جنبش سبز یك حركت گسترده و خودجوش بوده كه به حق باید گفت همه سبزپوشان به نوعی قهرمان مبارزه هستند اما نیاز به هماهنگی و رهبری برای برگزاری تجمعات و اعتراضات ضروری است. در صورت دستگیری موسوی و دیگر رهبران جنبش همچون كروبی و خاتمی، ممكن است اشخاص متعددی ادعای هدایت جنبش را نمایند و مردم را دچار سردرگمی كنند، لذا پیشنهاد می شود هم‌اكنون كه موسوی هنوز زندانی نشده است، شخصا جانشینان خود را برای هدایت و هماهنگی جنبش سبز در آینده به مردم معرفی كند.

۳. دعوت علنی برای سبزشدن روز قدس
راهپیمایی روز قدس فرصتی راهبردی برای تجدید قوای جنبش سبز و آخرین فرصت برای قدرت نمایی به دولت كودتا است تا از تصمیم دستگیری موسوی عقب نشینی كند. حضور گسترده سبزها با اعلام رسمی رهبران جنبش می تواند یكبار دیگر كودتاگران را عقب زده و معادلات آینده آنها را برهم زند. به عقیده بسیاری از كارشناسان سیاسی در صورت عدم اعلام رسمی موسوی به تظاهرات و به الطبع عدم حضور گسترده جنبش سبز در خیابانها دستگیری موسوی نزدیك خواهد بود.

۴. موسوی از دانشجویان انتظارات متناسب با شرایط داشته باشد
در طی دهه گذشته خصوصا طی سالهای ۷۶ تا ۸۲ بخش اصلی مطالبات اصلاح طلبان از كانال جنبش دانشجویی و دانشگاه پیگیری می شد. با وجود ایستادگی و شهامت دانشجویان متاسفانه محدود نمودن جنبش اصلاحات به حركت های دانشجویی باعث صدمه دیدن جنبش دانشجویی و تحمل هزینه های بسیار طاقت فرسا برای آن شد. اكنون كه در آستانه بازگشایی دانشگاه ها قرار دادیم باید توجه داشت كه جریان تازه نفس دانشجویی در صورتی می تواند موثر واقع شود كه در مقابل كودتاگران تنها نباشد. اگر حركت های اعتراضی مردمی فروكش كند و تنها دانشگاه فریاد اعتراضی برآورد، نیروهای سركوبگر به سرعت قادر خواهند بود دانشگاه را به خاك و خون كشیده و این فریاد را خاموش كنند، اما اگر در كنار حركت های گسترده مردمی و اعتراضات اصناف و طبقات مختلف مردم، جنبش دانشجویی نیز موتور دانشگاه را روشن كند در این صورت دیگر سركوب دانشگاه و جنبش كار ساده ای نخواهد بود و به سرعت "كنترل امور" از دست كودتا گران خارج خواهد شد.

۵. موسوی موتور جنبش را در عامه مردم روشن نگه دارد
یكی از خطاهای راهبردی كه اصلاح طلبان طی دهه گذشته مرتكب شدند دلخوش نمودن به اعتراضات سیاستمداران و بیانیه های احزاب سیاسی بود، طبیعتا این اعتراضات بدون حضور گسترده طبقات مختلف از مردم به نتیجه نرسید و اصلاح طلبان نتوانستند شعارها و اهداف خود را در قالبی همگانی و متكثر ارائه دهند. رهبران جنبش سبز می بایست مراقب باشند تا موتور حركت جنبش همچنان در میان همه اقشار و طبقات مردمی روشن بماند و تنها مختص به فعالان سیاسی و حقوق بشری نشود.

این بود پنج پیشنهاد مشخص به موسوی و سایر رهبران و تصمیم گیرندگان جنبش مردمی ایران.

صفحه شطرنج سیاسی ایران به زمان سرنوشت ساز خود رسیده است، مهره‌های شاخص سبزها قلع و قمع شده‌اند و تنها وزیر سبزها و سربازان پیاده مانده اند. در طرف دیگر شطرنج، سیاه پوشان با تكیه بر شاه و فیل و سواره برای دستگیری وزیر سبزها و سركوب پیاده نظامشان آماده می‌شوند. چند حركت كلیدی می تواند سرنوشت سبز در مقابل سیاه را در شطرنج سیاسی تغییر دهد. باید امیدوار بود تا میرحسین موسوی و دیگر رهبران جنبش در این شرایط حساس حركتی تعیین كننده و غیرقابل پاسخ انجام دهند.


رضا كیوانی – reza.keivani@gmail.com

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

یک ادعای تبلیغاتی دیگر:فشار به یک هتل در نیویورک برای ندادن اتاق به احمدی نژاد

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی